Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tunnus
(SIYS23)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Tunnus
(SIYS22)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Tunnus
(SIYS21)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2020
Tunnus
(STIYS20)
Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 16.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Raija Kuisma
Vastuuopettaja

Raija Kuisma

Ryhmät
  • SIYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 30.06.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Antti Kauppila
  • Tuula Kukkonen
  • Piia Kauhanen
  • Noora Kontturi
  • Helena Ikonen
  • Anu Ihanus
  • Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja

Piia Kauhanen

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

- Osaat reflektoida ammatillista osaamistasi ja kehittymistäsi kriittisesti ja syvällisesti.
- Osaat arvioida ja kehittää asiantuntijuuttasi tavoitteellisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaat kehittää omaa ja työyhteisösi tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.
- Osaat edistää eettisesti kestävää ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa.
- Osaat edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työelämän tiimeissä ja yhteisöissä.

Sisältö

Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen
Reflektiotaitojen harjaannuttaminen ja arviointi
Henkilökohtaisen reflektiopäiväkirjan laatiminen
Itsensä johtaminen ja jatkuvan oppimisen taidot
Urasuunnittelu
Tieto- ja viestintäteknologia
Kirjoitusviestintä
Opintojen etenemisen tukeminen yksilö- ja tiimiohjauksessa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

19.08.2023 - 05.11.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Geronomikoulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Arja Jämsen
Vastuuopettaja

Arja Jämsen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Osallistuja tunnistaa arjen muistipulmia sekä ilmiöitä, jotka rasittavat muistia.
Osallistuja tunnistaa arjen keinoja edistää aivoterveyttä ja ehkäistä muistipulmia.
Osallistuja tunnistaa muistipulmien eri muotoja sekä neuvonta- ja tukipalveluita muistipulmiin.
Osallistuja osaa soveltaa muistiosaamista erilaisissa arjen tilanteissa ja kohtaamisissa.

Sisältö

1 Arjen muistipulmat. Muistipulmat ovat tavallisia ja niitä voi ilmetä itsellä, lähipiirissä tai työelämässä. Miten aivojen terveyttä voi edistää ja muistipulmia ehkäistä?
2 Milloin muistipulmista on syytä huolestua? Mistä muistipulmiin löytää apua ja tukea? Keskeiset palvelut ja tuen lähteet.
3 Muistiosaamisesta eväitä arjen muistipulmiin. Omannäköinen elämä, itsemääräämisoikeus ja ennakointi, muistiystävällinen sanasto.

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa. Opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti.

Opetusmenetelmät

Opiskelija opiskelee opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussaan ja suorittaa kaikki oppimista testaavat tehtävät opintojakson päättymispäivämäärään mennessä.

Opintojaksolla perehdytään arkielämän muistipulmiin ja aivoterveyden edistämisen keinoihin sekä keskeisiin muistitukipalveluihin ja niiden soveltamiseen annetun oppimateriaalin ja tehtävien avulla.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson opettaja lähettää viimeistään opintojakson aloituspäivänä opiskelijoille sähköpostitse aloituskirjeen, jossa on linkki Moodle-työtilaan sekä kurssiavain.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä on yhteensä 54 tuntia; itsenäinen työskentely ja oppimista testaavat tehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien ja oppimista testaavien tehtävien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- kokoavan oppimista testaavan oppimistehtävän tekemistä opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija tekee koko opintojakson ajan itsearviointia edetessään opintojakson vaiheesta toiseen.
Opintojakson arviointi perustuu oppimista testaavaan kokoavaan oppimistehtävään opintojakson päätteeksi.

Lisätiedot

Opintojakso on YAMK tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

02.10.2023 - 30.10.2023

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 12

Koulutus
  • Geronomikoulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Raija Kuisma
  • Terhi Myller
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Opetusmenetelmät

Tämä täydentävän osaamisen opintojakson on tarkoitettu Karelian AMK- ja YAMK-opiskelijoille.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Anu Ihanus
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:

-määritellä aktiivista ikääntymistä ja sen edellytyksiä mikro-, meso- ja makrotasoilla
-tarkastella moniulotteisesti ikääntyneiden hyvinvointiin, toimintakykyyn ja terveyteen vaikuttavia ilmiöitä
-analysoida kriittisesti erilaisten alueiden ikä- ja palvelurakenteita, palveluiden toimivuutta ja riittävyyttä suhteessa lainsäädäntöön, strategioihin, suosituksiin ja tutkimustietoon
-soveltaa ihmislähtöisen kehittämisen periaatteita ja löytää keinoja ikääntyneiden osallistamiseen
-toimia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita soveltaen

Sisältö

- aktiivinen ikääntyminen mikro-, meso- ja makrotasoilla
- ikäihmisten hyvinvointi, toimintakyky ja terveys
- alueelliset ikä- ja palvelurakenteet
- lainsäädäntö, strategiat, suositukset, ajankohtaiset tutkimukset
- ihmislähtöinen kehittämistoiminta
- tutkimukselliseen kehittämistoimintaan liittyvä tiedonhankinta ikäihmisten hyvinvoinnista, toimintakyvystä ja terveydestä sekä elinympäristöstä

Aika ja paikka

Etänä.

Opetusmenetelmät

Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoava tehtävä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakson tehtävä työelämään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

135 tuntia (1 op = 27 h), josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty
Tarkemmat arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

26.03.2024 - 28.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Raija Kuisma
  • Tuula Matikainen
Vastuuopettaja

Raija Kuisma

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa arvioida ja kehittää kuntoutusta laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti ikäihmisen yksilöllisistä tarpeista, voimavaroista ja hyvinvoinnin lähtökohdista
- Osaa arvioida teknologian tarvetta ja kehittää sen mahdollisuuksia ikäihmisten kuntoutuksen tukemisessa
- Osaa arvioida ja suunnitella esteettömyys- ja saavutettavuuskartoituksen monialaisesti
- Osaa toimia esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämiseksi erilaisissa ikäihmisten toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikäihmisten kuntouttavaa toimintaa monialaisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa

Sisältö

- Kuntoutuksen käsitteiden ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikäihmisten yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
- Moniammatillinen kuntoutussuunnitelma:
ikäihmisen yksilöllisistä tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli
- Monialainen kuntoutuksen yhteistyö ikäihmisen arjessa ja toimijuuden tukemisessa
- Hyvinvointiteknologiat ikäihmisten kuntoutumisen tukena ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Rakennetun ympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
- RAI-vertailutiedon hyödyntäminen johtamisessa

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa arvioida ja kehittää kuntoutusta laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti ikäihmisen yksilöllisistä tarpeista, voimavaroista ja hyvinvoinnin lähtökohdista
- Osaa arvioida teknologian tarvetta ja kehittää sen mahdollisuuksia ikäihmisten kuntoutuksen tukemisessa
- Osaa arvioida ja suunnitella esteettömyys- ja saavutettavuus kartoituksen monialaisesti
- Osaa toimia esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämiseksi erilaisissa ikäihmisten toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikäihmisten kuntouttavaa toimintaa monialaisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa

• Sisältö
- Kuntoutuksen käsitteiden ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikäihmisten yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
- Moniammatillinen kuntoutussuunnitelma:
ikäihmisen yksilöllisistä tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli
- Monialainen kuntoutuksen yhteistyö ikäihmisen arjessa ja toimijuuden tukemisessa
- Hyvinvointiteknologiat ikäihmisten kuntoutumisen tukena ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Rakennetun ympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
- RAI-vertailutiedon hyödyntäminen johtamisessa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 27.08.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 04.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 110

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Arja Jämsen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä

Sisältö

- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.

Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.

Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.

Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.

Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.

Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Lisätiedot

Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

19.02.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä

Sisältö

- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.

Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.

Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.

Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.

Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.

Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Lisätiedot

Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä

Sisältö

- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.

Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.

Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.

Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.

Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.

Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Lisätiedot

Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

05.09.2023 - 14.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Anu Ihanus
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:

-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä

Sisältö

Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen

Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus

- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista

Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen

Aika ja paikka

Etänä.Ohjaus- ja orientaatiotunnit:
05.09.2023 16.15 - 17.00
19.09.2023 16.15 - 17.00
10.10.2023 16.15 - 17.00
14.11.2023 16.15 - 17.00

Oppimateriaalit

Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.

Opetusmenetelmät

Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoavana tehtävänä itsenäisesti tehtävä essee.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h (1 op = 27 h)
135 tuntia, josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty.
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 12.11.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja

Noora Silvennoinen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat

Sisältö

Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.

Aika ja paikka

IVerkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 18.9-8.12.2023 välillä.

Opintojakson tehtävät arvioidaan viikoilla 43, 46 ja opintojakson päätyttyä.

Oppimateriaalit

Tarvittavat materiaalit saatavissa opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Suomeksi
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti

Hylälty
Puuttuvia suorituksia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty- hylätty.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 07.04.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja

Noora Silvennoinen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat

Sisältö

Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.

Aika ja paikka

Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 1.2-17.5.2023 välillä.

Opintojakson tehtävät arvioidaan viikoilla 12, 16 ja opintojakson päätyttyä.

Oppimateriaalit

Tarvittavat materiaalit ovat saatavilla opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman yrityksen kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu, jossa pääset soveltamaan oppimaasi.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 1.2.2024-17.5.2024 välillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Suomeksi
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti

Hylälty
Puuttuvia suorituksia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan hyväksytty- hylätty.

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja

Noora Silvennoinen

Ryhmät
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat

Sisältö

Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.

Aika ja paikka

Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 3.6-31.7.2024 välillä.Opintojakson tehtävät arvioidaan opintojakson päätyttyä.

Oppimateriaalit

Tarvittavat materiaalit saatavissa opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 3.6-31.7.2024 välillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti

Hylälty
Puuttuvia suorituksia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi hyväksytty ja hylätty

Ilmoittautumisaika

04.10.2023 - 31.10.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa projektin kiinnittymisen kehittämistyön prosessiin
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- hahmottaa keskeiset rahoitusmahdollisuudet ja etsiä ajankohtaista tietoa rahoitusmahdollisuuksista
- osallistua projektin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten juurruttamiseen
- soveltaa projektiarvioinnin perusteita ja tuntee keskeiset arviointimenetelmät

Sisältö

- projektit kehittämistyön välineinä
- projektikehittämisen luonne
- projektinhallinnan perusteet
- projektien rahoitusjärjestelmät pääpiirteittäin
- projektiarviointi
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus ja juurruttaminen, hyvät käytännöt

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti 1.2.2024 alkaen eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.

Opintojakso toteutetaan verkossa itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla. Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)

Karelian tutkinto-opiskelijat: Pepissä tapahtuvan ilmoittautumisen lisäksi opiskelijaa suositellaan lähettämään ilmoittautumisestaan sähköpostia opintojakson vastuuopettajalle, jotta opiskelija saa aloituskirjeen välittömästi ja pääsee aloittamaan opintojakson.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ks. Karelian yleiset osaamisen arviointiperusteet / YAMK (Pakissa).

Lisätiedot

Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Opintojakso on YAMK tasoinen

Ilmoittautumisaika

04.10.2023 - 31.10.2024

Ajoitus

01.02.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa projektikehittämisen kontekstin
- hahmottaa projektisuunnitelman ja rahoitushakemuksen muodostaman kokonaisuuden
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- edistää projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuutta käytännössä
- osallistua projektin viestintään ja raportointiin
- vahvistaa rooliaan alan ja alueen kehittäjänä
- vahvistaa työelämäverkostojaan

Sisältö

- projektikehittämisen konteksti: alan, organisaation ja alueen kehittäminen
- projektisuunnitelma ja rahoitushakemus
- projektinhallinta käytännössä
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus käytännössä
- projektin viestintä ja raportointi käytännössä
- oman kehittäjäroolin jäsentäminen
- yhteistyö työelämätoimijoiden kanssa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti 1.2.2024 alkaen eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojaksoa ei ole mahdollista aloittaa 5.6.-10.8. välisenä aikana. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.

Opintojakso toteutetaan itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvan opiskelun ytimenä on perehtyminen projektityöhön käytännössä. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla.

Opiskelija hankkii itselleen perehtymispaikan sosiaali- ja terveysalan (mieluiten ikäosaamiseen liittyvästä) kehittämishankkeesta ja varaa perehtymiseen yhteensä 80 tuntia, joustavasti projektin ja opiskelijan aikataulujen mukaan. Projektiperehtymisen järjestäminen ja toteutus ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).

Pepissä tapahtuvan ilmoittautumisen lisäksi opiskelijaa suositellaan lähettämään ilmoittautumisestaan sähköpostia opintojakson vastuuopettajalle, jotta opiskelija saa aloituskirjeen välittömästi ja pääsee aloittamaan opintojakson.Opintojaksoa ei ole mahdollista aloittaa 5.6.-10.8. välisenä aikana.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).

Opintojakso on YAMK tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 16.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Raija Kuisma
Vastuuopettaja

Raija Kuisma

Ryhmät
  • SIYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

20.02.2024 - 14.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Raija Kuisma
  • Tuula Matikainen
Vastuuopettaja

Raija Kuisma

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä omassa työssään
- Osaa jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä kuntoutustoiminnassa
- Tunnistaa teknologian mahdollisuuksia ja teknologian hyödyntämisen eettisiä kysymyksiä
- Osaa tulkita ja soveltaa keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä kuntoutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja rahoitusta sekä kuntoutusta ohjaavaa politiikkaa
- Osaa kehittää kuntoutusajattelua moniammatillisessa ikäihmisten kuntoutumista edistävässä työssä
- Osaa arvioida ja hyödyntää näyttöön perustuvaa kuntoutustietoa

Sisältö

- kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja menetelmä
- ICF
- tavoitteellisuus: GAS -ajattelu
- toimintakyvyn ja/tai palvelutarpeen arviointi
- Toimia-tietokanta
- RAI-palvelutarpeen arviointi
- Moniammatillinen yhteistyö, monitoimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
- Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja rahoitusta ohjaavat lait ja -sopimukset
- Eettisyys ja kestävä kehitys kuntoutusajattelussa
- Näyttöön perustuva kuntoutustieto ja -toiminta

Opetusmenetelmät

Laaja alainen kuntoutus

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä omassa työssään
- Osaa jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä kuntoutustoiminnassa
- Tunnistaa teknologian mahdollisuuksia ja teknologian hyödyntämisen eettisiä kysymyksiä
- Osaa tulkita ja soveltaa keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä kuntoutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja rahoitusta sekä kuntoutusta ohjaavaa politiikkaa
- Osaa kehittää kuntoutusajattelua moniammatillisessa ikäihmisten kuntoutumista edistävässä työssä
- Osaa arvioida ja hyödyntää näyttöön perustuvaa kuntoutustietoa

Sisältö

- kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja menetelmä
- ICF
- tavoitteellisuus: GAS -ajattelu
- toimintakyvyn ja/tai palvelutarpeen arviointi
- Toimia-tietokanta
- RAI-palvelutarpeen arviointi
- Moniammatillinen yhteistyö, moni toimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
- Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja rahoitusta ohjaavat lait ja -sopimukset
- Eettisyys ja kestävä kehitys kuntoutusajattelussa
- Näyttöön perustuva kuntoutustieto ja -toiminta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 04.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 70

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Arja Jämsen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.

Sisältö

Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.

Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkossa.

Oppimateriaalit

Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 18.02.2024

Ajoitus

04.03.2024 - 15.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Anna Salo
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.

Sisältö

Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.

Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkossa.

Oppimateriaalit

Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

01.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Analysoida luentojen antia johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Analysoida luentojen sisältöjä erityisesti oman (nykyisen tai aikaisemman) organisaatiosi / työyhteisösi johtamiselle ja kehittämiselle.

Sisältö

Asiantuntijaluennot johtamisen eri aihealueista järjestetään yhteistyössä Riverian ja Karelian kanssa (toteutuvat 2 kertaa lukukaudessa).

Aika ja paikka

Luentosarjan ajankohdat lukuvuonna 2023-2024 ovat: 6.10.2023, 8.12.2023, 2.2.2024 ja 3.5.2024.
Ajankohta ilmoitetaan etukäteen kevät- ja syyslukukukaudeksi Riverian täydennyskoulutussivuilla. Lisäksi oman ryhmäsi Moodleen tulee tietoa tulevista esityksistä.
Luennot toteutetaan etäyhteydellä Microsoft Teamsissä.

Opetusmenetelmät

Toisesta lukuvuodesta alkaen voit suorittaa vapaasti valittavat opinnot (Johtamisen näkökulmia 5 op) osallistumalla Näkökulmia johtamiseen -luentosarjan koulutuspäiviin (yhteensä 4) ja tekemällä luentosarjaan liittyvän kirjallisen tehtävän

Näkökulmia johtamiseen -luentosarja on Karelia-ammattikorkeakoulun ja Riverian järjestämä luentosarja johtajuudesta, joka sopii kaikille työelämän kehittämisestä kiinnostuneille kuten johtajille, esimiehille, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä toimiville sekä HR-henkilöstölle. Luentoja järjestetään vuosittain neljä - kaksi keväällä ja kaksi syksyllä. Ajankohtaiset luentosarjat löydät Googlaamalla Riverian täydennyskoulutuksia asiasanalla "näkökulmia johtamiseen".

Päätavoitteena on, että syvennät johtajuuden erilaisia näkökulmia asiantuntijoiden luentojen aihealueista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso koostuu yhteensä 5 x 27=135 tunnista, joista 4 x 4h asiantuntijaluentoihin ja loput itsenäiseen tehtävään käyttäen johtamisen näyttöön perustuvaa materiaalia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

02.01.2024 - 02.04.2024

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Terhi Myller
  • Jonna Puustinen
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Oppimateriaalit

Opintojaksolla esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.

Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5. Yamk-arviointikriteerit.