Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2020
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
14.09.2023 - 16.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Raija Kuisma
Vastuuopettaja
Raija Kuisma
Ryhmät
-
SIYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 30.06.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Antti Kauppila
- Tuula Kukkonen
- Piia Kauhanen
- Noora Kontturi
- Helena Ikonen
- Anu Ihanus
- Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja
Piia Kauhanen
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
- Osaat reflektoida ammatillista osaamistasi ja kehittymistäsi kriittisesti ja syvällisesti.
- Osaat arvioida ja kehittää asiantuntijuuttasi tavoitteellisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaat kehittää omaa ja työyhteisösi tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.
- Osaat edistää eettisesti kestävää ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa.
- Osaat edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työelämän tiimeissä ja yhteisöissä.
Sisältö
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen
Reflektiotaitojen harjaannuttaminen ja arviointi
Henkilökohtaisen reflektiopäiväkirjan laatiminen
Itsensä johtaminen ja jatkuvan oppimisen taidot
Urasuunnittelu
Tieto- ja viestintäteknologia
Kirjoitusviestintä
Opintojen etenemisen tukeminen yksilö- ja tiimiohjauksessa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.08.2023 - 05.11.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 100
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Geronomikoulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Arja Jämsen
Vastuuopettaja
Arja Jämsen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Osallistuja tunnistaa arjen muistipulmia sekä ilmiöitä, jotka rasittavat muistia.
Osallistuja tunnistaa arjen keinoja edistää aivoterveyttä ja ehkäistä muistipulmia.
Osallistuja tunnistaa muistipulmien eri muotoja sekä neuvonta- ja tukipalveluita muistipulmiin.
Osallistuja osaa soveltaa muistiosaamista erilaisissa arjen tilanteissa ja kohtaamisissa.
Sisältö
1 Arjen muistipulmat. Muistipulmat ovat tavallisia ja niitä voi ilmetä itsellä, lähipiirissä tai työelämässä. Miten aivojen terveyttä voi edistää ja muistipulmia ehkäistä?
2 Milloin muistipulmista on syytä huolestua? Mistä muistipulmiin löytää apua ja tukea? Keskeiset palvelut ja tuen lähteet.
3 Muistiosaamisesta eväitä arjen muistipulmiin. Omannäköinen elämä, itsemääräämisoikeus ja ennakointi, muistiystävällinen sanasto.
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa. Opiskelija etenee opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulunsa mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Opiskelija opiskelee opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussaan ja suorittaa kaikki oppimista testaavat tehtävät opintojakson päättymispäivämäärään mennessä.
Opintojaksolla perehdytään arkielämän muistipulmiin ja aivoterveyden edistämisen keinoihin sekä keskeisiin muistitukipalveluihin ja niiden soveltamiseen annetun oppimateriaalin ja tehtävien avulla.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakson opettaja lähettää viimeistään opintojakson aloituspäivänä opiskelijoille sähköpostitse aloituskirjeen, jossa on linkki Moodle-työtilaan sekä kurssiavain.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä on yhteensä 54 tuntia; itsenäinen työskentely ja oppimista testaavat tehtävät.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien ja oppimista testaavien tehtävien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- kokoavan oppimista testaavan oppimistehtävän tekemistä opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija tekee koko opintojakson ajan itsearviointia edetessään opintojakson vaiheesta toiseen.
Opintojakson arviointi perustuu oppimista testaavaan kokoavaan oppimistehtävään opintojakson päätteeksi.
Lisätiedot
Opintojakso on YAMK tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 30.10.2023
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
10 - 12
Koulutus
- Geronomikoulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Raija Kuisma
- Terhi Myller
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Opetusmenetelmät
Tämä täydentävän osaamisen opintojakson on tarkoitettu Karelian AMK- ja YAMK-opiskelijoille.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Anu Ihanus
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-määritellä aktiivista ikääntymistä ja sen edellytyksiä mikro-, meso- ja makrotasoilla
-tarkastella moniulotteisesti ikääntyneiden hyvinvointiin, toimintakykyyn ja terveyteen vaikuttavia ilmiöitä
-analysoida kriittisesti erilaisten alueiden ikä- ja palvelurakenteita, palveluiden toimivuutta ja riittävyyttä suhteessa lainsäädäntöön, strategioihin, suosituksiin ja tutkimustietoon
-soveltaa ihmislähtöisen kehittämisen periaatteita ja löytää keinoja ikääntyneiden osallistamiseen
-toimia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita soveltaen
Sisältö
- aktiivinen ikääntyminen mikro-, meso- ja makrotasoilla
- ikäihmisten hyvinvointi, toimintakyky ja terveys
- alueelliset ikä- ja palvelurakenteet
- lainsäädäntö, strategiat, suositukset, ajankohtaiset tutkimukset
- ihmislähtöinen kehittämistoiminta
- tutkimukselliseen kehittämistoimintaan liittyvä tiedonhankinta ikäihmisten hyvinvoinnista, toimintakyvystä ja terveydestä sekä elinympäristöstä
Aika ja paikka
Etänä.
Opetusmenetelmät
Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoava tehtävä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakson tehtävä työelämään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia (1 op = 27 h), josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty
Tarkemmat arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
26.03.2024 - 28.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Raija Kuisma
- Tuula Matikainen
Vastuuopettaja
Raija Kuisma
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa arvioida ja kehittää kuntoutusta laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti ikäihmisen yksilöllisistä tarpeista, voimavaroista ja hyvinvoinnin lähtökohdista
- Osaa arvioida teknologian tarvetta ja kehittää sen mahdollisuuksia ikäihmisten kuntoutuksen tukemisessa
- Osaa arvioida ja suunnitella esteettömyys- ja saavutettavuuskartoituksen monialaisesti
- Osaa toimia esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämiseksi erilaisissa ikäihmisten toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikäihmisten kuntouttavaa toimintaa monialaisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa
Sisältö
- Kuntoutuksen käsitteiden ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikäihmisten yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
- Moniammatillinen kuntoutussuunnitelma:
ikäihmisen yksilöllisistä tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli
- Monialainen kuntoutuksen yhteistyö ikäihmisen arjessa ja toimijuuden tukemisessa
- Hyvinvointiteknologiat ikäihmisten kuntoutumisen tukena ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Rakennetun ympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
- RAI-vertailutiedon hyödyntäminen johtamisessa
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa arvioida ja kehittää kuntoutusta laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti ikäihmisen yksilöllisistä tarpeista, voimavaroista ja hyvinvoinnin lähtökohdista
- Osaa arvioida teknologian tarvetta ja kehittää sen mahdollisuuksia ikäihmisten kuntoutuksen tukemisessa
- Osaa arvioida ja suunnitella esteettömyys- ja saavutettavuus kartoituksen monialaisesti
- Osaa toimia esteettömyyden ja saavutettavuuden edistämiseksi erilaisissa ikäihmisten toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikäihmisten kuntouttavaa toimintaa monialaisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa
• Sisältö
- Kuntoutuksen käsitteiden ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikäihmisten yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
- Moniammatillinen kuntoutussuunnitelma:
ikäihmisen yksilöllisistä tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli
- Monialainen kuntoutuksen yhteistyö ikäihmisen arjessa ja toimijuuden tukemisessa
- Hyvinvointiteknologiat ikäihmisten kuntoutumisen tukena ja hyvinvoinnin edistämisessä
- Rakennetun ympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
- RAI-vertailutiedon hyödyntäminen johtamisessa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 27.08.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 04.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 110
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Arja Jämsen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä
Sisältö
- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.
Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.
Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.
Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.
Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.
Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Lisätiedot
Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 11.02.2024
Ajoitus
19.02.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK24Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä
Sisältö
- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.
Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.
Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.
Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.
Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.
Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Lisätiedot
Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
03.06.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK24KEKarelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä
Sisältö
- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.
Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.
Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.
Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.
Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.
Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Lisätiedot
Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
05.09.2023 - 14.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Anu Ihanus
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Aika ja paikka
Etänä.Ohjaus- ja orientaatiotunnit:
05.09.2023 16.15 - 17.00
19.09.2023 16.15 - 17.00
10.10.2023 16.15 - 17.00
14.11.2023 16.15 - 17.00
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.
Opetusmenetelmät
Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoavana tehtävänä itsenäisesti tehtävä essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h (1 op = 27 h)
135 tuntia, josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty.
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 12.11.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja
Noora Silvennoinen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat
Sisältö
Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.
Aika ja paikka
IVerkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 18.9-8.12.2023 välillä.
Opintojakson tehtävät arvioidaan viikoilla 43, 46 ja opintojakson päätyttyä.
Oppimateriaalit
Tarvittavat materiaalit saatavissa opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti
Hylälty
Puuttuvia suorituksia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty- hylätty.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 07.04.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja
Noora Silvennoinen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK24Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat
Sisältö
Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.
Aika ja paikka
Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 1.2-17.5.2023 välillä.
Opintojakson tehtävät arvioidaan viikoilla 12, 16 ja opintojakson päätyttyä.
Oppimateriaalit
Tarvittavat materiaalit ovat saatavilla opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman yrityksen kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu, jossa pääset soveltamaan oppimaasi.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 1.2.2024-17.5.2024 välillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti
Hylälty
Puuttuvia suorituksia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty- hylätty.
Ilmoittautumisaika
11.03.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
03.06.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Noora Silvennoinen
Vastuuopettaja
Noora Silvennoinen
Ryhmät
-
KAKK24KEKarelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat
Sisältö
Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.
Aika ja paikka
Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 3.6-31.7.2024 välillä.Opintojakson tehtävät arvioidaan opintojakson päätyttyä.
Oppimateriaalit
Tarvittavat materiaalit saatavissa opintojakson oppimisalustalla- vaihtoehtoisia ja lisämateriaaleja saatavilla yleisesti kirjastoista.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 3.6-31.7.2024 välillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti
Hylälty
Puuttuvia suorituksia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi hyväksytty ja hylätty
Ilmoittautumisaika
04.10.2023 - 31.10.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 13.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa projektin kiinnittymisen kehittämistyön prosessiin
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- hahmottaa keskeiset rahoitusmahdollisuudet ja etsiä ajankohtaista tietoa rahoitusmahdollisuuksista
- osallistua projektin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten juurruttamiseen
- soveltaa projektiarvioinnin perusteita ja tuntee keskeiset arviointimenetelmät
Sisältö
- projektit kehittämistyön välineinä
- projektikehittämisen luonne
- projektinhallinnan perusteet
- projektien rahoitusjärjestelmät pääpiirteittäin
- projektiarviointi
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus ja juurruttaminen, hyvät käytännöt
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti 1.2.2024 alkaen eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.
Opintojakso toteutetaan verkossa itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla. Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Karelian tutkinto-opiskelijat: Pepissä tapahtuvan ilmoittautumisen lisäksi opiskelijaa suositellaan lähettämään ilmoittautumisestaan sähköpostia opintojakson vastuuopettajalle, jotta opiskelija saa aloituskirjeen välittömästi ja pääsee aloittamaan opintojakson.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ks. Karelian yleiset osaamisen arviointiperusteet / YAMK (Pakissa).
Lisätiedot
Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Opintojakso on YAMK tasoinen
Ilmoittautumisaika
04.10.2023 - 31.10.2024
Ajoitus
01.02.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa projektikehittämisen kontekstin
- hahmottaa projektisuunnitelman ja rahoitushakemuksen muodostaman kokonaisuuden
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- edistää projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuutta käytännössä
- osallistua projektin viestintään ja raportointiin
- vahvistaa rooliaan alan ja alueen kehittäjänä
- vahvistaa työelämäverkostojaan
Sisältö
- projektikehittämisen konteksti: alan, organisaation ja alueen kehittäminen
- projektisuunnitelma ja rahoitushakemus
- projektinhallinta käytännössä
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus käytännössä
- projektin viestintä ja raportointi käytännössä
- oman kehittäjäroolin jäsentäminen
- yhteistyö työelämätoimijoiden kanssa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti 1.2.2024 alkaen eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojaksoa ei ole mahdollista aloittaa 5.6.-10.8. välisenä aikana. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.
Opintojakso toteutetaan itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvan opiskelun ytimenä on perehtyminen projektityöhön käytännössä. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla.
Opiskelija hankkii itselleen perehtymispaikan sosiaali- ja terveysalan (mieluiten ikäosaamiseen liittyvästä) kehittämishankkeesta ja varaa perehtymiseen yhteensä 80 tuntia, joustavasti projektin ja opiskelijan aikataulujen mukaan. Projektiperehtymisen järjestäminen ja toteutus ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).
Pepissä tapahtuvan ilmoittautumisen lisäksi opiskelijaa suositellaan lähettämään ilmoittautumisestaan sähköpostia opintojakson vastuuopettajalle, jotta opiskelija saa aloituskirjeen välittömästi ja pääsee aloittamaan opintojakson.Opintojaksoa ei ole mahdollista aloittaa 5.6.-10.8. välisenä aikana.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).
Opintojakso on YAMK tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 16.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Raija Kuisma
Vastuuopettaja
Raija Kuisma
Ryhmät
-
SIYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
20.02.2024 - 14.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Raija Kuisma
- Tuula Matikainen
Vastuuopettaja
Raija Kuisma
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä omassa työssään
- Osaa jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä kuntoutustoiminnassa
- Tunnistaa teknologian mahdollisuuksia ja teknologian hyödyntämisen eettisiä kysymyksiä
- Osaa tulkita ja soveltaa keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä kuntoutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja rahoitusta sekä kuntoutusta ohjaavaa politiikkaa
- Osaa kehittää kuntoutusajattelua moniammatillisessa ikäihmisten kuntoutumista edistävässä työssä
- Osaa arvioida ja hyödyntää näyttöön perustuvaa kuntoutustietoa
Sisältö
- kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja menetelmä
- ICF
- tavoitteellisuus: GAS -ajattelu
- toimintakyvyn ja/tai palvelutarpeen arviointi
- Toimia-tietokanta
- RAI-palvelutarpeen arviointi
- Moniammatillinen yhteistyö, monitoimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
- Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja rahoitusta ohjaavat lait ja -sopimukset
- Eettisyys ja kestävä kehitys kuntoutusajattelussa
- Näyttöön perustuva kuntoutustieto ja -toiminta
Opetusmenetelmät
Laaja alainen kuntoutus
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden ja osaa soveltaa kuntoutuksen keskeisiä käsitteitä ja menetelmiä omassa työssään
- Osaa jäsentää monialaisen yhteistyön merkitystä kuntoutustoiminnassa
- Tunnistaa teknologian mahdollisuuksia ja teknologian hyödyntämisen eettisiä kysymyksiä
- Osaa tulkita ja soveltaa keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä kuntoutusta ohjaavaa lainsäädäntöä ja rahoitusta sekä kuntoutusta ohjaavaa politiikkaa
- Osaa kehittää kuntoutusajattelua moniammatillisessa ikäihmisten kuntoutumista edistävässä työssä
- Osaa arvioida ja hyödyntää näyttöön perustuvaa kuntoutustietoa
Sisältö
- kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja menetelmä
- ICF
- tavoitteellisuus: GAS -ajattelu
- toimintakyvyn ja/tai palvelutarpeen arviointi
- Toimia-tietokanta
- RAI-palvelutarpeen arviointi
- Moniammatillinen yhteistyö, moni toimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
- Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
- Esteettömyys ja saavutettavuus
- Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja rahoitusta ohjaavat lait ja -sopimukset
- Eettisyys ja kestävä kehitys kuntoutusajattelussa
- Näyttöön perustuva kuntoutustieto ja -toiminta
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 03.09.2023
Ajoitus
18.09.2023 - 04.12.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 70
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Arja Jämsen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.
Sisältö
Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.
Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa.
Oppimateriaalit
Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 18.02.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 15.05.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 70
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Anna Salo
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK24Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.
Sisältö
Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.
Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa.
Oppimateriaalit
Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Analysoida luentojen antia johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Analysoida luentojen sisältöjä erityisesti oman (nykyisen tai aikaisemman) organisaatiosi / työyhteisösi johtamiselle ja kehittämiselle.
Sisältö
Asiantuntijaluennot johtamisen eri aihealueista järjestetään yhteistyössä Riverian ja Karelian kanssa (toteutuvat 2 kertaa lukukaudessa).
Aika ja paikka
Luentosarjan ajankohdat lukuvuonna 2023-2024 ovat: 6.10.2023, 8.12.2023, 2.2.2024 ja 3.5.2024.
Ajankohta ilmoitetaan etukäteen kevät- ja syyslukukukaudeksi Riverian täydennyskoulutussivuilla. Lisäksi oman ryhmäsi Moodleen tulee tietoa tulevista esityksistä.
Luennot toteutetaan etäyhteydellä Microsoft Teamsissä.
Opetusmenetelmät
Toisesta lukuvuodesta alkaen voit suorittaa vapaasti valittavat opinnot (Johtamisen näkökulmia 5 op) osallistumalla Näkökulmia johtamiseen -luentosarjan koulutuspäiviin (yhteensä 4) ja tekemällä luentosarjaan liittyvän kirjallisen tehtävän
Näkökulmia johtamiseen -luentosarja on Karelia-ammattikorkeakoulun ja Riverian järjestämä luentosarja johtajuudesta, joka sopii kaikille työelämän kehittämisestä kiinnostuneille kuten johtajille, esimiehille, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä toimiville sekä HR-henkilöstölle. Luentoja järjestetään vuosittain neljä - kaksi keväällä ja kaksi syksyllä. Ajankohtaiset luentosarjat löydät Googlaamalla Riverian täydennyskoulutuksia asiasanalla "näkökulmia johtamiseen".
Päätavoitteena on, että syvennät johtajuuden erilaisia näkökulmia asiantuntijoiden luentojen aihealueista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu yhteensä 5 x 27=135 tunnista, joista 4 x 4h asiantuntijaluentoihin ja loput itsenäiseen tehtävään käyttäen johtamisen näyttöön perustuvaa materiaalia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
02.01.2024 - 02.04.2024
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Terhi Myller
- Jonna Puustinen
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään
Sisältö
-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys
Oppimateriaalit
Opintojaksolla esiteltävä materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.
Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5. Yamk-arviointikriteerit.