Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2025
Tunnus
(SIYS25)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tunnus
(SIYS24)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tunnus
(SIYS23)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Tunnus
(SIYS22)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Tunnus
(SIYS21)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2020
Tunnus
(STIYS20)
Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 19.12.2025

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Piia Kauhanen
  • Noora Kontturi
  • Helena Ikonen
  • Anu Ihanus
  • Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja

Piia Kauhanen

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

- Osaat reflektoida ammatillista osaamistasi ja kehittymistäsi kriittisesti ja syvällisesti.
- Osaat arvioida ja kehittää asiantuntijuuttasi tavoitteellisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaat kehittää omaa ja työyhteisösi tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.
- Osaat edistää eettisesti kestävää ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa.
- Osaat edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työelämän tiimeissä ja yhteisöissä.

Sisältö

Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen
Reflektiotaitojen harjaannuttaminen ja arviointi
Henkilökohtaisen reflektiopäiväkirjan laatiminen
Itsensä johtaminen ja jatkuvan oppimisen taidot
Urasuunnittelu
Tieto- ja viestintäteknologia
Kirjoitusviestintä
Opintojen etenemisen tukeminen yksilö- ja tiimiohjauksessa

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Olli Hatakka
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • IAYS24
    Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
  • LJYS24
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
  • ITYS24
    Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
  • SSYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Valita ja analysoida erilaisia menetelmiä henkilöstöresurssien johtamisessa
- Suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen rekrytointi- ja perehdytysprosessin
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutuksia
- Johtaa ja kehittää moninaisen henkilöstön osaamista yksilölähtöisesti organisaation strategiset tavoitteet huomioiden
- Sitouttaa henkilöstön organisaatioon

Sisältö

- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Henkilöstön rekrytointi ja perehdytys
- Arvot, etiikka ja työelämätaidot henkilöstöjohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstöresurssien vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Motivointi ja palkitseminen
- Henkilöstön johtaminen ja viestintä muutoksessa

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen työskentely.

Verkkoluennot:
09.01.2025 klo 8.15 - 15.45
10.01.2025 klo 8.15 - 15.45
06.02.2025 klo 8.15 - 15.45

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Kuvata henkilöstöresurssien johtamisen kokonaisuutta ja sen merkityksestä organisaation johtamiselle.
- Tukea henkilöstön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla.
- Kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet.
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen.
- Hyödyntää henkilöstöresurssien johtamisen periaatteita erilaisissa käytännön tilanteissa.


Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5 op = 135h
- Luennot 3x8h = 24h
- Itsenäinen työskentely 111h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:

-määritellä aktiivista ikääntymistä ja sen edellytyksiä mikro-, meso- ja makrotasoilla
-tarkastella moniulotteisesti ikääntyneiden hyvinvointiin, toimintakykyyn ja terveyteen vaikuttavia ilmiöitä
-analysoida kriittisesti erilaisten alueiden ikä- ja palvelurakenteita, palveluiden toimivuutta ja riittävyyttä suhteessa lainsäädäntöön, strategioihin, suosituksiin ja tutkimustietoon
-soveltaa ihmislähtöisen kehittämisen periaatteita ja löytää keinoja ikääntyneiden osallistamiseen
-toimia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita soveltaen

Sisältö

- aktiivinen ikääntyminen mikro-, meso- ja makrotasoilla
- ikäihmisten hyvinvointi, toimintakyky ja terveys
- alueelliset ikä- ja palvelurakenteet
- lainsäädäntö, strategiat, suositukset, ajankohtaiset tutkimukset
- ihmislähtöinen kehittämistoiminta
- tutkimukselliseen kehittämistoimintaan liittyvä tiedonhankinta ikäihmisten hyvinvoinnista, toimintakyvystä ja terveydestä sekä elinympäristöstä

Aika ja paikka

Etänä.

Oppimateriaalit

Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.

Opetusmenetelmät

Opintojakson työskentely koostuu verkossa tapahtuvista ohjaustunneista, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisen oppimistehtävän tekemisestä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakson tehtävä työelämään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, ja se sisältää verkkossa tapahtuvat ohjaustunnit (5 x 45 min), pienryhmätyöskentelyn (n. 3 h) sekä itsenäisen työskentelyn n. 125 h.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi, H0-K5.
Tarkemmat arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä

Sisältö

- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.

Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.

Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.

Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.

Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.

Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Lisätiedot

Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 35. Avoin AMK: 35.)
Ryhmät
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat

Tavoitteet

- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä

Sisältö

- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä

Aika ja paikka

Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.

Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti

Opetusmenetelmät

Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.

Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.

Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä

Lisätietoja opiskelijoille

Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.

Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.

Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.

Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.

Lisätiedot

Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.

Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

29.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Terhi Myller

Ryhmät
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:

-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä

Sisältö

Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen

Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus

- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista

Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen

Oppimateriaalit

Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.

Opetusmenetelmät

Opintojakson työskentely koostuu verkossa tapahtuvista ohjaustunneista, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisen oppimistehtävän tekemisestä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, ja se sisältää verkkossa tapahtuvat ohjaustunnit (5 x 45 min), pienryhmätyöskentelyn (n. 3 h) sekä itsenäisen työskentelyn n. 125 h.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeraalinen arviointi, H0-K5
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 06.04.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tarja Laatikainen
Vastuuopettaja

Tarja Laatikainen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat

Sisältö

Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.

Aika ja paikka

Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 3.2-16.5.2023 välillä.

Opintojakson tehtävät arvioidaan seuraavasti:
- 22.3.25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan ajalla 24.3.25 - 27.4.25

- 22.4. 25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan ajalla 23.4.25 - 19.5.25

- 16.5.25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan opintojakson päätyttyä - 9.6.25 mennessä

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 3.2.2025-16.5.2025 välillä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti

Hylälty
Puuttuvia suorituksia

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 30.06.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 70

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa projektin kiinnittymisen kehittämistyön prosessiin
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- hahmottaa keskeiset rahoitusmahdollisuudet ja etsiä ajankohtaista tietoa rahoitusmahdollisuuksista
- osallistua projektin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten juurruttamiseen
- soveltaa projektiarvioinnin perusteita ja tuntee keskeiset arviointimenetelmät

Sisältö

- projektit kehittämistyön välineinä
- projektikehittämisen luonne
- projektinhallinnan perusteet
- projektien rahoitusjärjestelmät pääpiirteittäin
- projektiarviointi
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus ja juurruttaminen, hyvät käytännöt

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.

Opintojakso toteutetaan verkossa itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla. Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.

Huom! Karelian tutkinto-opiskelijat: voit aloittaa opintojakson heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen eli jo vuoden 2024 puolella, jos se sopii aikatauluusi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

ks. Karelian yleiset osaamisen arviointiperusteet / YAMK (Pakissa).

Lisätiedot

Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Opintojakso on YAMK tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.05.2025

Ajoitus

02.01.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 70

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa projektikehittämisen kontekstin
- hahmottaa projektisuunnitelman ja rahoitushakemuksen muodostaman kokonaisuuden
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- edistää projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuutta käytännössä
- osallistua projektin viestintään ja raportointiin
- vahvistaa rooliaan alan ja alueen kehittäjänä
- vahvistaa työelämäverkostojaan

Sisältö

- projektikehittämisen konteksti: alan, organisaation ja alueen kehittäminen
- projektisuunnitelma ja rahoitushakemus
- projektinhallinta käytännössä
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus käytännössä
- projektin viestintä ja raportointi käytännössä
- oman kehittäjäroolin jäsentäminen
- yhteistyö työelämätoimijoiden kanssa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.

Opintojakso toteutetaan itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvan opiskelun ytimenä on perehtyminen projektityöhön käytännössä. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla.

Opiskelija hankkii itselleen perehtymispaikan sosiaali- ja terveysalan (mieluiten ikäosaamiseen liittyvästä) kehittämishankkeesta ja varaa perehtymiseen yhteensä 80 tuntia, joustavasti projektin ja opiskelijan aikataulujen mukaan. Projektiperehtymisen järjestäminen ja toteutus ohjeistetaan opintojakson alkaessa.

Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.

Huom! Karelian tutkinto-opiskelijat: voit aloittaa opintojakson heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen eli jo vuoden 2024 puolella, jos se sopii aikatauluusi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).

Opintojakso on YAMK tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 20

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Katri Palpatzis
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Martiskainen

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden
- Osaa soveltaa kuntoutuksen ja kuntoutumisen keskeisiä käsitteitä sekä menetelmiä ikääntyneiden toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida teknologian hyödyntämisen tarvetta ja kehittää sen soveltamismahdollisuuksia ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa
- Osaa arvioida ja parantaa esteettömyyttä ja saavutettavuutta erilaisissa ikääntyneiden toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikääntyneiden kuntouttavaa toimintaa laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti yhteisöissä sekä yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa

Sisältö

Teema 1. Ikääntyneiden kuntoutuminen
* kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja ICF-viitekehys
* Kuntoutuksesta kokonaisvaltaiseen kuntoutumiseen
* kuntoutumisen tavoitteellisuus: GAS -menetelmä
* Ikääntyneiden terveyden edistäminen
* toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointi
* RAI-arviointi
* Toimia-tietokanta

Teema 2. Teknologia, esteettömyys ja saavutettavuus ikääntyneiden toimintaympäristöissä
* Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
* Hyvinvointiteknologiat ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
* Esteettömyys ja saavutettavuus
* Rakennetun ja luontoympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
* Tiedon laadunarviointi (JBL)

Teema 3. Ikääntyneiden kuntouttavan toiminnan kehittäminen monialaisesti
* Näyttöön perustuva tieto ikääntyneiden kuntoutumisesta ja kuntoutumista tukevasta toiminnasta
* Eettisyys ja kestävä kehitys ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa
* Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja sen rahoitusta ohjaavat lait ja sopimukset
* Moniammatillinen yhteistyö, monitoimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
* Ikääntyneiden kuntoutumisen ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikääntyneiden yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
* Ikääntyneiden kuntouttavan toiminnan arviointi ja kehittäminen laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti (mikro, meso ja makro-tasot)
* Moniammatillinen kuntoutumissuunnitelma:
(ikäihmisen yksilölliset tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli)
* RAI-vertailutiedon hyödyntäminen tiedolla johtamisessa
* Tulevaisuusajattelu

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 55

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

14.11.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Martiskainen

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 20

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.

Sisältö

Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.

Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkossa.

Oppimateriaalit

Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.

Opetusmenetelmät

Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.

Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 25.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen

Aika ja paikka

Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.
Opintojakson aloitusinfo 5.9.2024 klo 15-16 Zoom / tallenne. Aloitusinfoon osallistuminen on vapaaehtoista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opintojakso on YAMK-tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Ikäosaaminen (YIO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
  • Tuula Kukkonen
  • Terhi Myller
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Tuula Kukkonen

Ryhmät
  • SIYS24
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024

Tavoitteet

Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään

Sisältö

-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys

Oppimateriaalit

Opintojaksolla esiteltävä materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.

Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1-5. Yamk-arviointikriteerit.