Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tunnus
(SSYS24)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Tunnus
(SSYS23)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Tunnus
(SSYS22)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Tunnus
(SSYS21)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, Syksy, 2020
Tunnus
(STJYS20)
Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Kim Wrange
Vastuuopettaja

Kim Wrange

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
  • LJYS23
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
  • ITYS23
    Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2023
  • ITYS22
    Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2022

Tavoitteet

Osaat havainnoida ja tunnistaa ongelmia, muutostarpeita ja uusia kehityssuuntauksia ennakoivat signaalit yhteiskunnassa, arvioida signaalien vaikutuksia organisaatioon ja vastata uusiin haasteisiin ennakoinnin menetelmiä soveltaen. Osaat kartoittaa ja tutkia toimintavaihtoehtoja suunnitellusti ja systemaattisesti tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä soveltaen sekä arvioida kriittisesti eri vaihtoehtojen toimivuutta strategian toteutuksessa.

Sisältö

Ennakointi, tulevaisuuden tutkimus, muutos, ongelmanratkaisu, hiljaiset signaalit, skenaarioperustainen strategiatyöskentey.

Aika ja paikka

Kevät 2024.

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot, verkkokeskustelut, lähitoteutuksena järjestettävä strategiatyöskentelypäivä.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

11.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Olli Hatakka
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
  • LJYS23
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
  • ITYS23
    Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2023
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Saat kokonaiskuvan henkilöstöresurssien johtamisesta ja sen merkityksestä koko organisaation johtamiseen
- Osaat ohjata henkilöstön käytännön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla
- Osaat kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet
- Osaat arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen
- Saat valmiudet henkilöstön rekrytointiin, perehdytykseen, mentorointiin, motivointiin, työhyvinvoinnin edistämiseen sekä moninaisuuden ja muutoksen johtamiseen

Sisältö

- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Kulttuurinen johtaminen

Aika ja paikka

Toteutetaan hybridiopetuksena eli kontaktiopetukseen on mahdollista osallistua paikan päällä luokkatilassa tai etänä.
11.01.2024 08.00 - 16.00
12.01.2024 08.00 - 16.00
09.02.2024 08.00 - 16.00
Luennot järjestetään Tikkarinne-kampuksella (Tikkarinne 9, luokka TIK_A105, Joensuu).

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet:

Opintojakson suoritettuasi:
- Saat kokonaiskuvan henkilöstöresurssien johtamisesta ja sen merkityksestä koko organisaation johtamiseen
- Osaat ohjata henkilöstön käytännön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla
- Osaat kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet
- Osaat arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen
- Saat valmiudet henkilöstön rekrytointiin, perehdytykseen, mentorointiin, motivointiin, työhyvinvoinnin edistämiseen sekä moninaisuuden ja muutoksen johtamiseen


Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Kulttuurinen johtaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5 op = 135h
- Luennot 3x8h = 24h
- Itsenäinen työskentely 111h

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

07.09.2023 - 08.10.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
  • Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
  • Kim Wrange
Vastuuopettaja

Kim Wrange

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Tavoitteet

Opiskelija saavalmiuksia lisätä omaa itsetuntemustaan, mikä on kaiken johtamisen perusta. Lisäksi opiskelija kiteyttää omia henkilökohtaisia arvojaan ja sovittaa niitä työyhteisönsä arvoihin.

Sisältö

Kuka minä olen?, Mitä minä haluan? Viekö työ tekijäänsä vai tekijä työtään?, Omat arvot, Tavoitteiden asettaminen, Stressi ja sen hallinta, Ajankäytön hallinta.

Opetusmenetelmät

Dialoginen koulutuspäivä verkossa sekä itsensä johtamisen kirjallisuuden reflektiotehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat tunnistaa ihmis- ja johtamiskäsityksiä, niiden taustalla olevia arvoja sekä keskeisiä esihenkilötyön erityispiirteitä ja osaamisalueita, joita edellytetään johtamisessa.
- Osaat tunnistaa omat vahvuutesi ja kehittymiskohteesi esihenkilötyössä.
- Kykenet tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä ja omien johtamistaitojesi kehittämiseen.
- Osaat tunnistaa yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutosten merkityksen johtamiselle.

Sisältö

Itsenäisesti kirjoitettava suunnitelma omista johtajuuden kehittymis- ja uratavoitteista erillisen ohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Kehittymissuunnitelma palautetaan Moodleen viimeistään 30.11.2023.

Opetusmenetelmät

Johtamistaitojen kehittymissuunnitelma 1 liittyy opintojesi alkuvaiheeseen. Tehtävään liittyvä ohjeistus löytyy Moodlesta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä johtamistaitojen kehittymissuunnitelmassa välittyy tutkiva ja pohtiva ote (itsereflektio) omaan ajatteluun ja toimintaan sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Kehittymissuunnitelmassa on jäsentyneesti tunnistettu ja arvioitu omia johtamistaitoja ja -ominaisuuksia. Suunnitelma on realistinen ja konkreettinen. Suunnitelmassa kyetään hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä. Tehdyt ratkaisut perustellaan sekä kokemusperäisellä että teoreettisella tiedolla. Asiat ja prosessit esitetään selkeästi ja loogisesti. Suunnitelma muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys- ja hyvinvointialat (SOTE)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat tunnistaa ihmis- ja johtamiskäsityksiä, niiden taustalla olevia arvoja sekä keskeisiä esimiestyön erityispiirteitä ja osaamisalueita, joita edellytetään johtamisessa.
- Osaat tunnistaa omat vahvuutensi ja kehittymiskohteesi esimiestyössä.
- Kykenet tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä ja omien johtamistaitojesi kehittämiseen.
- Tunnistat yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutosten merkityksestä johtamiselle.

Sisältö

Opintojen loppuvaiheessa tehtävä johtamistaitojen kehittymissuunnitelma, joka laaditaan erillisen ohjeen mukaan.

Opetusmenetelmät

Johtamistaitojen kehittymissuunnitelma 2 (1 op) liittyy alkuvaiheen opintoihisi ja teet tämän opintojakson kaikkien opintojesi päätteeksi. Kaikki tehtävään liittyvä ohjeistus tavoitteineen ja sisältöineen löytyy omasta ryhmäsi Moodlesta ja aikaisemmin tehdystä Johtamistaitojen kehittämissuunnitelma 1 (1 op) tehtävästä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyssä johtamistaitojen kehittymissuunnitelmassa välittyy tutkiva ja pohtiva ote (itsereflektio) omaan ajatteluun ja toimintaan sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Kehittymissuunnitelmassa on jäsentyneesti tunnistettu ja arvioitu omia johtamistaitoja ja -ominaisuuksia. Suunnitelma on realistinen ja konkreettinen. Suunnitelmassa kyetään hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä. Tehdyt ratkaisut perustellaan sekä kokemusperäisellä että teoreettisella tiedolla. Asiat ja prosessit esitetään selkeästi ja loogisesti. Suunnitelma muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Tiina Soininen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät lähiesihenkilön työn moninaisuuden ja haasteet
- Sisäistät näyttöön perustuvan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan johtamisessa
- Ymmärrät digitaali-, etä- ja verkostojohtamisen merkityksen lähijohtamisessa
- Ymmärrät lähijohtamisen muutosten, sen jatkuvan kehittämisen ja oman johtamisen kehittymisen merkitykset

Sisältö

- Johtaminen muuttuvassa ympäristössä
- Strateginen johtaminen lähiesihenkilön toiminnassa
- Tulevaisuuden näkökulmat ja muutoksen havainnointi
- Osaamisen johtaminen
- Kehittyvän lähijohtamisen muutokset
- Näyttöön perustuva johtaminen
- Tiedolla johtaminen
- Työyhteisödynamiikka ja dialogisuus
- Työhyvinvoinnin johtaminen ja eettisyys
- Luottamus lähijohtamisessa
- Digitaalisuus ja etäjohtaminen

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen opiskelu.

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät lähiesimiehen työn moninaisuuden ja haasteet
- Sisäistät näyttöön perustuvan johtamisen merkityksen kaikessa sosiaali- ja terveysalan johtamisessa
- Ymmärrät digitaali-, etä- ja verkostojohtamisen merkityksen lähijohtamisessa
- Ymmärrät lähijohtamisen muutokset ja sen jatkuvan kehittämisen ja oman johtamisen kehittymisen merkitykset

Sisältö:
- Johtaminen muuttuvassa ympäristössä
- Strateginen johtaminen lähiesimiehen toiminnassa
- Tulevaisuuden näkökulmat ja muutoksen havainnointi
- Osaamisen johtaminen
- Kehittyvän lähijohtamisen muutokset
- Näyttöön perustuva johtaminen
- Tiedolla johtaminen
- Työyhteisödynamiikka ja dialogisuus
- Työhyvinvoinnin johtaminen ja eettisyys
- Luottamus lähijohtamisessa
- Digitaalisuus ja etäjohtaminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 8 op = 216h
- Kontaktiopetusta verkossa 32h
- Itsenäistä työskentelyä 184h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Henri Romppanen
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Tavoitteet

Tutustut johtajuuden kansainväliseen kehitykseen ja mahdollisuuksiin. Osaat kommunikoida ja tehdä yhteistyötä kansainvälisessä toimintaympäristössä. Osaat luoda kommunikaatiokanavia erilaisten kansainvälisten ryhmien kanssa ja reagoida kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden odotuksiin. Osaat käyttää saamaasi tietoa sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kehittämisessä Suomessa.

Sisältö

-viikon opintomatka tai osallistuminen vähintään kaksi päivää kestävään kansainväliseen konferenssiin/seminaariin; kurssin pitäjät pyrkivät järjestämään yhteisen opintomatkan - voi osallistua sille tai etsiä itse sopivan seminaarin/vierailukohteen
-seminaaripäivä, jossa pidetään esitys omasta opintomatkasta tai seminaarista englanniksi sekä kuunnellaan muiden esitykset ja osallistutaan aktiivisesti keskusteluun

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Helena Ikonen
  • Marika Lappalainen
  • Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja

Susanna Kinnunen

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022
  • SIYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen

Aika ja paikka

Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5 op = 135h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokoavassa tehtävässä edellytettyjen teemojen käsittelyyn, lähteiden monipuoliseen hyödyntämiseen ja aiheen soveltamiseen omaan organisaatioon/yritykseen/toimialaan sekä pohdintaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opintojakso on YAMK-tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

15.02.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen

Aika ja paikka

Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.
Opintojakson aloitusinfo 20.2.2024 klo 15-16 Zoom / tallenne. Aloitusinfoon osallistuminen on vapaaehtoista.

Oppimateriaalit

Oppimateriaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opintojakso on YAMK-tasoinen

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 12.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin

Sisältö

Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen

Aika ja paikka

Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5 op = 135h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arvioinnissa kiinnitetään huomiota kokoavassa tehtävässä edellytettyjen teemojen käsittelyyn, lähteiden monipuoliseen hyödyntämiseen ja aiheen soveltamiseen omaan organisaatioon/yritykseen/toimialaan sekä pohdintaan.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opintojakso on YAMK-tasoinen

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 30.03.2024

Ajoitus

01.08.2023 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys- ja hyvinvointialat (SOTE)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 20

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen osaat:
- Hyödyntää sosiaali- ja terveysalan johtamisessa käytettäviä kehittämismenetelmiä toimintojen ja rakenteiden uudistamisessa
- Arvioida ja hyödyntää terveysalan tutkimustietoa
- Tunnistaa omat johtamisvalmiutesi ja kykenet vahvistamaan niitä

Sisältö

Voit toteuttaa harjoittelun eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä joko kotimaassa tai ulkomailla. Harjoittelun voi myös toteuttaa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan projekteissa tai hankkeissa. Jos osallistut kansainväliseen konferenssiin ja vierailuihin sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa ulkomailla (n. 5 vrk).niin saat suoritettua harjoittelusta 2,5 op. Mikäli olet pidemmässä vaihdossa ulkomailla ja toimit jossakin terveysalan organisaatiossa perehtymällä ko. laitoksen johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin, niin harjoittelun ohjaajan kanssa sovitaan ennakkoon korvaako vaihto koko harjoittelujakson. Harjoittelun kokonaislaajuus on 5 opintopistettä (135 tuntia), josta on varattu suunnitelman ja loppuraportin tekemiseen noin 55 tuntia ja varsinaiseen harjoitteluun harjoittelupaikassa 80 tuntia. Harjoittelun ei tarvitse olla yhtäjaksoinen vaan voit suunnitella ajoituksen niin, että harjoittelulle asettamasi tavoitteet toteutuvat.

Aika ja paikka

Voit toteuttaa harjoittelun eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä joko kotimaassa tai ulkomailla. Harjoittelun voi myös toteuttaa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan projekteissa tai hankkeissa.

Jos osallistut kansainväliseen konfrenssiin ja vierailuihin sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa ulkomailla (n. 5 vrk).niin saat suoritettua harjoittelusta 2,5 op.

Mikäli olet pidemmässä vaihdossa ulkomailla ja toimit jossakin terveysalan organisaatiossa perehtymällä ko laitoksen johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin, niin harjoittelun ohjaajan kanssa sovitaan ennakkoon korvaako vaihto koko harjoittelujakson.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää sosiaali- ja terveysalan johtamisessa käytettäviä kehittämismenetelmiä toimintojen ja rakenteiden uudistamisessa.
- Osaat arvioida ja hyödyntää terveysalan tutkimustietoa.
- Osaat tunnistaa omat johtamisvalmiutesi ja kykenet vahvistamaan niitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoittelun kokonaislaajuus on 5 opintopistettä (135 tuntia), josta on varattu suunnitelman ja loppuraportin tekemiseen noin 55 tuntia ja varsinaiseen harjoitteluun harjoittelupaikassa 80 tuntia.

Harjoittelun ei tarvitse olla yhtäjaksoinen vaan voit suunnitella ajoituksen niin, että harjoittelulle asettamasi tavoitteet toteutuvat.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi: hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Sote YAMK Virtuaalihenkilö
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Hakea parasta mahdollista tietoa ja käsitellä sitä analysoiden työyhteisön toiminnassa, hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen toiminnan johtamisessa.
- Soveltaa tietoa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksista ja mahdollisuuksista ennakoiden tulevaisuutta omalla ammattialallasi.
- Soveltaa tietoa poliittis-hallinnollisen ohjausjärjestelmän vaikutuksista käytännön toimintaan ja sopeuttaa johtamasi yksikön toimintaa muuttuvien vaatimusten mukaisesti (Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö).
- Ymmärrät taloudellisesti kannattavan toiminnan periaatteet johtamisessa.
- Arvioida ja vertailla keskenään sosiaali- ja terveysalan yrittäjien tarjoamien tuotteistettuja palveluja.
- Johtaa hyvinvointipalvelujen järjestämistä väljästi asutuilla alueilla.

Sisältö

- Tieto työyhteisön osaamisen, toiminnan ja hyvinvoinnin asiakaslähtöisessä johtamisessa
- Kansainvälisyyskehitys ja globaali näkökulma sosiaali- ja terveyspalveluissa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja poliittis-hallinnollinen ohjausjärjestelmä suhteessa yksikön toimintaan
- Taloudellisesti kannattavan toiminnan johtaminen
- Hyvinvointipalveluiden johtaminen väljästi asutuilla alueilla
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys osana SOTE palvelujärjestelmää

Aika ja paikka

Toteutus verkko-opetuksena.

Oppimateriaalit

Materiaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.

Opetusmenetelmät

Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hakea parasta mahdollista tietoa ja käsitellä sitä analysoiden työyhteisön toiminnassa, hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen toiminnan johtamisessa
- Osaat soveltaa tietoa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksista ja mahdollisuuksista ennakoiden tulevaisuutta omalla ammattialallasi - Opit vertailemaan Suomen ja muiden EU-maiden sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantorakenteita, -prosesseja ja -resursseja keskenään
- Osaat huomioida ja soveltaa poliittis-hallinnollisen ohjausjärjestelmän (valtio ja kunta) vaikutuksista tietoa käytännön toimintaan ja sopeuttaa johtamasi yksikön toimintaa muuttuvien vaatimusten mukaisesti (Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö)
- Ymmärrät taloudellisesti kannattavan toiminnan periaatteet johtamisessa
- Osaat arvioida ja vertailla keskenään sosiaali- ja terveysalan yrittäjien tarjoamien tuotteistettujen palvelujen kustannus-hyötysuhdetta
- Osaat johtaa hyvinvointipalvelujen järjestämistä väljästi asutuilla alueilla


Sisältö:
- Tieto työyhteisön osaamisen, toiminnan ja hyvinvoinnin asiakaslähtöisessä johtamisessa
- Kansainvälisyyskehitys ja globaali näkökulma sosiaali- ja terveyspalveluissa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja poliittis-hallinnollinen ohjausjärjestelmä suhteessa yksikön toimintaan
- Taloudellisesti kannattavan toiminnan johtaminen
- Hyvinvointipalveluiden johtaminen väljästi asutuilla alueilla
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys osana SOTE palvelujärjestelmää

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5op = 135h
- Kontaktiopetusta verkossa 3x4h = 12h
- Seminaaripäivät verkossa 2x4h = 8h
- Itsenäistä työskentelyä 115h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty - täydennettävä - hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

14.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Pekka Sivonen
Vastuuopettaja

Pekka Sivonen

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Aika ja paikka

Opetus alkaa vkolla 37 ja päättyy vkolla 47. Verkkotentti on viikolla 49. Opetus toteutetaan Moodlen verkko-opetusympäristön Collaboratessa.

Oppimateriaalit

Opiskelumateriaalia on Moodlessa ja lisäksi palautettavien tehtävien tekeminen edellyttää kirjaston / internetin käyttöä.
Tuomi-Sorjonen, P. & Kosonen, P.: Tilikausi. Sanoma Pro
Tomperi, S.: Käytännön kirjanpito. Edita.
Neilimo, K. & Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi, Edita.
www.kuntaliitto.fi
www.vm.fi
www.yrittajat.fi
www.vero.fi

Opetusmenetelmät

Osaamistavoitteet: opiskelija ymmärtää yrityksen ja julkisyhteisön talouden perusteet ja siihen kytkeytyvän päätöksenteon. Opiskelija tietää kirjanpidon periaatteet ja tuloslaskelman ja taseen sisällön. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida yrityksen sekä julkisyhteisön tilinpäätöstä ja siitä laskettuja tunnuslukuja. Opiskelija tietää budjetoinnin keskeisen sisällön ja budjetoinnin periaatteet. Opiskelija ymmärtää kannattavuus- ja kustannuslaskennan sekä hinnoittelun perusteet.
Sisältö: Julkistalouden ja yritystoiminnan perusteet, kirjanpidon periaatteet, budjetointi ja budjetit, tilinpäätöksen sisältö ja tilinpäätöslaskelmat, tilinpäätöksen tunnusluvut, kustannuspaikka- ja suoritekohtainen laskenta, hinnoittelun perusteet ja taloudelliset tavoitteet.

Opetuksessa on luentoja ja harjoituksia. Osa oppimistehtävistä on itseopiskelua ja tehtävät palautetaan moodlen palautuskansioihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Verkkotentti viikolla 49

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä noin 133 h opiskelijan työtä.Luennot ja harjoitustehtävät sekä arvioitavat tehtävät 65 h, kirjallisuuteen/oppimateriaaliin perehtyminen 67 h, arviointi ja palaute1 h

Sisällön jaksotus

Opetuksen aikataulu käydään opintojakson alussa läpi ja tiedot on tallennettuna Moodlessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palautettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna ja verkkotentin hyväksytty suoritus. Palautettavien tehtävien paino 80 % ja verkkotentin 20 %.

Hylätty (0)

Kaikki tehtäviä ei ole palautettu. Kaikkien tehtävien ratkaisua ei ole hyväksytty. Verkotentistä ei ole saatu hyväksyttyä suoritusta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on
50% - 69,5%

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on 69,6% - 89,5 %.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on 89,6 - 100 %.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

7 op

TKI-osuus

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Susanna Kinnunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Susanna Kinnunen

Ryhmät
  • SSYS23
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella

Sisältö

- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana

Opetusmenetelmät

Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita sekä
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella.

Sisältö:
- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso kytkeytyy työelämän kehittämiseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Aikaisemmat sisällöltään samanlaiset suoritukset hyväksytään AHOT-menettelyn kautta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 7 op = 189h
- Kontaktiopetusta verkossa 48h
- Itsenäistä työskentelyä 141h

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 50

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Elina Turunen
  • Marika Lappalainen
Vastuuopettaja

Marika Lappalainen (tuplarooli)

Ryhmät
  • SSYS22
    Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- Tunnistaa työelämässä ajankohtaisia muutoksia ja kehittämistarpeita sekä tarkastella niitä henkilöstöjohtamisen ja lähijohtamisen näkökulmasta
- Kehittää työyhteisön hyvinvointia ja vuorovaikutusta
- Tehdä vaikeitakin ratkaisuja huomioiden yksilön ja organisaation tarpeet
- Ennakoida ja tunnistaa moninaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita työelämässä
- Edistää tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden toteutumista ja tehdä eettisesti kestäviä ratkaisuja
- Hankkia ja arvioida tietoa kriittisesti ja erilaisista näkökulmista sekä hyödyntää sitä uuden tiedon rakentamisessa ja päätöksenteossa
- Muodostaa ja johtaa tiimejä ja osaamisyhteisöjä organisaation tavoitteiden mukaisesti hyödyntää digitaalisia työvälineitä lähiesimiestyössä ja henkilöstöjohtamisessa

Sisältö

Sisältö:
-Työyhteisöjen ajankohtaiset muutokset ja kehittämistarpeet
- Osaamisyhteisötyöskentely
- Työyhteisön hyvinvointi
- Moninaisuuden johtaminen
- Vaikeat ratkaisut johtamisessa ja muutosjohtaminen.

Aika ja paikka

Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen ja ryhmissä työskentely

Oppimateriaalit

Osoitetaan opintojakson aikana

Opetusmenetelmät

Opintojakson tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Tunnistaa työelämässä ajankohtaisia muutoksia ja kehittämistarpeita sekä tarkastella niitä henkilöstöjohtamisen ja lähijohtamisen näkökulmasta
- Kehittää työyhteisön hyvinvointia ja vuorovaikutusta
- Tehdä vaikeitakin ratkaisuja huomioiden yksilön ja organisaation tarpeet
- Ennakoida ja tunnistaa moninaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita työelämässä
- Edistää tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden toteutumista ja tehdä eettisesti kestäviä ratkaisuja
- Hankkia ja arvioida tietoa kriittisesti ja erilaisista näkökulmista sekä hyödyntää sitä uuden tiedon rakentamisessa ja päätöksenteossa
- Muodostaa ja johtaa tiimejä ja osaamisyhteisöjä organisaation tavoitteiden mukaisesti sekä hyödyntää digitaalisia työvälineitä lähiesimiestyössä ja henkilöstöjohtamisessa.


Sisältö:
-Työyhteisöjen ajankohtaiset muutokset ja kehittämistarpeet
- Osaamisyhteisötyöskentely
- Työyhteisön hyvinvointi
- Moninaisuuden johtaminen
- Vaikeat ratkaisut johtamisessa ja muutosjohtaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus 5 op = 135 h
- Kontaktiopetus verkossa 24 h
- Itsenäinen työskentely 111h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

K5 Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä niitä kriittisesti analysoiden. Hän löytää uusia, luovia ja perusteltuja ratkaisuja työelämän ja/tai TKI-toiminnan ongelmiin, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista. Opiskelija osaa lisäksi soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Hän osaa kehittää ja johtaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti osaamisalueensa toimintaa. Hän osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen haasteellisia oppimisen tavoitteita ja kokeilla innovatiivisia menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.

H3 Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti lähteitä hyödyntäen. Hän löytää perusteltuja ratkaisuja työelämän ja/tai TKI-toiminnan ongelmiin. Hän osaa kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti osaamisalueensa toimintaa. Hän osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen haasteellisia oppimisen tavoitteita ja menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.

T1 Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa. Hän osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Hän osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija osaa viestiä sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen uusia oppimisen tavoitteita ja menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.