Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2025
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2020
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Piia Kauhanen
- Noora Kontturi
- Helena Ikonen
- Anu Ihanus
- Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja
Piia Kauhanen
Ryhmät
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
- Osaat reflektoida ammatillista osaamistasi ja kehittymistäsi kriittisesti ja syvällisesti.
- Osaat arvioida ja kehittää asiantuntijuuttasi tavoitteellisesti erilaisissa toimintaympäristöissä.
- Osaat kehittää omaa ja työyhteisösi tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.
- Osaat edistää eettisesti kestävää ja yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa.
- Osaat edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista työelämän tiimeissä ja yhteisöissä.
Sisältö
Henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatiminen
Reflektiotaitojen harjaannuttaminen ja arviointi
Henkilökohtaisen reflektiopäiväkirjan laatiminen
Itsensä johtaminen ja jatkuvan oppimisen taidot
Urasuunnittelu
Tieto- ja viestintäteknologia
Kirjoitusviestintä
Opintojen etenemisen tukeminen yksilö- ja tiimiohjauksessa
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Olli Hatakka
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Valita ja analysoida erilaisia menetelmiä henkilöstöresurssien johtamisessa
- Suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen rekrytointi- ja perehdytysprosessin
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutuksia
- Johtaa ja kehittää moninaisen henkilöstön osaamista yksilölähtöisesti organisaation strategiset tavoitteet huomioiden
- Sitouttaa henkilöstön organisaatioon
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Henkilöstön rekrytointi ja perehdytys
- Arvot, etiikka ja työelämätaidot henkilöstöjohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstöresurssien vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Motivointi ja palkitseminen
- Henkilöstön johtaminen ja viestintä muutoksessa
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen työskentely.
Verkkoluennot:
09.01.2025 klo 8.15 - 15.45
10.01.2025 klo 8.15 - 15.45
06.02.2025 klo 8.15 - 15.45
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Kuvata henkilöstöresurssien johtamisen kokonaisuutta ja sen merkityksestä organisaation johtamiselle.
- Tukea henkilöstön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla.
- Kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet.
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen.
- Hyödyntää henkilöstöresurssien johtamisen periaatteita erilaisissa käytännön tilanteissa.
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 5 op = 135h
- Luennot 3x8h = 24h
- Itsenäinen työskentely 111h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-määritellä aktiivista ikääntymistä ja sen edellytyksiä mikro-, meso- ja makrotasoilla
-tarkastella moniulotteisesti ikääntyneiden hyvinvointiin, toimintakykyyn ja terveyteen vaikuttavia ilmiöitä
-analysoida kriittisesti erilaisten alueiden ikä- ja palvelurakenteita, palveluiden toimivuutta ja riittävyyttä suhteessa lainsäädäntöön, strategioihin, suosituksiin ja tutkimustietoon
-soveltaa ihmislähtöisen kehittämisen periaatteita ja löytää keinoja ikääntyneiden osallistamiseen
-toimia tutkimuksellisen kehittämistoiminnan periaatteita soveltaen
Sisältö
- aktiivinen ikääntyminen mikro-, meso- ja makrotasoilla
- ikäihmisten hyvinvointi, toimintakyky ja terveys
- alueelliset ikä- ja palvelurakenteet
- lainsäädäntö, strategiat, suositukset, ajankohtaiset tutkimukset
- ihmislähtöinen kehittämistoiminta
- tutkimukselliseen kehittämistoimintaan liittyvä tiedonhankinta ikäihmisten hyvinvoinnista, toimintakyvystä ja terveydestä sekä elinympäristöstä
Aika ja paikka
Etänä.
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.
Opetusmenetelmät
Opintojakson työskentely koostuu verkossa tapahtuvista ohjaustunneista, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisen oppimistehtävän tekemisestä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakson tehtävä työelämään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, ja se sisältää verkkossa tapahtuvat ohjaustunnit (5 x 45 min), pienryhmätyöskentelyn (n. 3 h) sekä itsenäisen työskentelyn n. 125 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, H0-K5.
Tarkemmat arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 100
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä
Sisältö
- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.
Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.
Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.
Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.
Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.
Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Lisätiedot
Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 35. Avoin AMK: 35.)
Ryhmät
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
Tavoitteet
- tunnistat ikämoninaisuuteen liittyviä ilmiöitä työelämässä
- osaat jäsentää ikämoninaisuuden moninaisuuden johtamisen perusteita
- tunnet ikämoninaisuuden johtamiseen liittyviä hyviä käytänteitä
- osaa arvioida ikämoninaisuuden johtamisen tarpeita, edellytyksiä ja mahdollisuuksia omassa organisaatiossasi
- osaa toteuttaa ikämoninaisuuden johtamisen käytännön toimenpiteitä
Sisältö
- ikämoninaisuus osana työelämän moninaisuutta
- ikä, työura ja sukupolvi ikämoninaisuustekijöinä
- Ikämoninaisuuden johtaminen: yksilö-, yhteisö- ja organisaatiotasot
- Ikämoninaisuuden johtamisen hyvät käytänteet
- Ikämoninaisuusosaamisen kehittäminen käytännössä
Aika ja paikka
Opintojakso suoritetaan itseohjautuvasti kokonaan verkossa.
Opiskelijana etenet opintojaksolla itsenäisesti oman aikataulusi mukaan, opintojaksolle määritellyn toteutusajan puitteissa. Omalle etenemiselle kannattaa tehdä aikataulusuunnitelma opintojakson alkaessa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson Moodle-oppimisympäristössä. On suositeltavaa, että opiskelija etsii tämän oppimateriaalin lisäksi itsenäisesti kirjallisuutta omien osaamistavoitteidensa mukaisesti
Opetusmenetelmät
Opiskelet opintojaksolla itsenäisesti omassa aikataulussasi.
Opintojakson opiskelu kytkeytyy työelämään siten, että hankit ja analysoit omaa organisaatiotasi koskevaa ikämoninaisuuteen liittyvää informaatiota. Osana kokoavaa oppimistehtävää toteutat ikämoninaisuus-työpajan omassa työyhteisössäsi. Mikäli et ole työssä opintojakson aikana, työpaja on mahdollista toteuttaa jossakin muussa organisaatiossa.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.Teet opintojakson aikana opittua soveltavia tehtäviä sekä kokoavan oppimistehtävän, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Mikäli oppimistehtävä ei saa arvioinnissa hyväksytty-arvosanaa, oppimistehtävää on mahdollista täydentää arvioivan opettajan palautteen mukaisesti ja tehdä uusi tehtävän palautus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä, ja opintojakson opiskeluun tarvittava keskimääräinen aika on 135 tuntia.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä työskentelyä, verkko-oppimisympäristössä tehtäviä oppimistehtäviä, ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa sekä kokoava oppimistehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää
- koko opintojakson läpikäymistä Moodlessa
- itsearviointien tekemistä opintojakson osioiden välissä
- ikämoninaisuustyöpajan järjestämistä omassa organisaatiossa
- kokoavan oppimistehtävän tekemisen ja palauttamisen opintojakson päättymispäivämäärään mennessä
Lisätietoja opiskelijoille
Saat opintojakson aloituskirjeen sähköpostiisi opintojakson aloituspäivään mennessä. Aloituskirjeestä löydät perustiedot opintojaksosta sekä linkin ja avaimen opintojakson Moodle-työtilaan.
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen ja verkkoyhteyden. Opintojakson Moodle-työtilasta löydät ohjeet opintojakson opiskeluun. Työtilassa on myös keskustelualue, jossa on mahdollista kysyä ohjeita tarvittaessa.
Opintojakson Moodle-työtila sulkeutuu opintojakson päättymispäivänä, joten on tärkeätä, että palautat oppimistehtäväsi viimeistään päättymispäivänä Moodleen.
Opintojakson arviointi tehdään neljän viikon kuluessa opintojakson päättymispäivästä lukien. Arviointeja ei merkitä Moodleen vaan Karelian opintosuoritusjärjestelmään. Opintojakson aloituskirjeessä sekä Moodle-työtilassa on ohje opintosuorituksen hakemiseen, mikäli olet Campusonline-opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelijana teet koko opintojakson ajan itsearviointia edetessäsi opintojakson vaiheesta toiseen. On tärkeätä, että arvioit omaa opiskeluasi ja oppimistasi.
Opettajan tekemä opintojakson arviointi perustuu kokoavaan oppimistehtävään, johon sisältyy ikämoninaisuustyöpajan järjestäminen omassa organisaatiossa.
Lisätiedot
Opinnot ovat osa YAMK-tutkintoa. Opinnot on tarkoitettu vähintään opistotason tutkinnon suorittaneille työelämätoimijoille.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Anne Airaksinen
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Oppimateriaalit
Esitellään opintojakson Moodle-työtilassa ja orientaatiotunnilla.
Opetusmenetelmät
Opintojakson työskentely koostuu verkossa tapahtuvista ohjaustunneista, itsenäisestä ja pienryhmätyöskentelystä sekä itsenäisen oppimistehtävän tekemisestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, ja se sisältää verkkossa tapahtuvat ohjaustunnit (5 x 45 min), pienryhmätyöskentelyn (n. 3 h) sekä itsenäisen työskentelyn n. 125 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, H0-K5
Arviointikriteerit käydään läpi orientaatiotunnilla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 06.04.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tarja Laatikainen
Vastuuopettaja
Tarja Laatikainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuuaan opiskelija
- Tuntee ikäystävällisen yrityksen kriteerit
- Soveltaa ikäystävällisen yrityksen kriteerejä oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämisessä
- Tunnistaa ikääntyneiden asiakkaiden tarpeita yrityksen kehittämisen perustana
- Ymmärtää asiakaskokemuksen merkityksen oman yrityksensä / työpaikkansa ikäystävällisyyden kehittämiselle
- Ymmärtää palvelumuotoilun lähtökohdat
Sisältö
Ikääntyvien asiakkaiden tarpeet yrityksen kehittämisen perustana
Ikäystävällisyys
Ikäystävällisen yrityksen kriteerit
Ikäystävällisen yrityksen kriteerien soveltaminen oman yrityksen / työpaikan ikäystävällisyyden kehittämisessä
Asiakaskokemuksen merkitys ikäystävällisyyden kehittämiselle sekä palvelumuotoilun rooli kehittämisessä.
Opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksensä tai työpaikkansa kehittämiskohteita ikäystävällisen yrityksen kriteerien avulla.
Aika ja paikka
Verkko-opinnot oman aikataulun mukaisesti 3.2-16.5.2023 välillä.
Opintojakson tehtävät arvioidaan seuraavasti:
- 22.3.25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan ajalla 24.3.25 - 27.4.25
- 22.4. 25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan ajalla 23.4.25 - 19.5.25
- 16.5.25 mennessä palautetut tehtävät arvioidaan opintojakson päätyttyä - 9.6.25 mennessä
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tutustutaan ikääntyvien asiakkaiden tarpeisiin, ikäystävällisyyteen, ikäystävällisen yrityksen kriteerit ja sovelletaan näitä oman / yrityksen työpaikan kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelija määrittelee ja työstää oman yrityksen/ työpaikan tai valitsemansa yrityksen kehittymiskohteita ikäyställisyyteen asiakaskokemuksen kautta.
Opintojakson toteutuu itsenäisinä verkko-opintoina, joita voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti 3.2.2025-16.5.2025 välillä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5op = 135h (1op=27h).
Materiaaliin tutustuminen= 95h
Itsearviointi= 4h
Oppimistehtävät= 36h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opintojakson oppimistehtävien suorittaminen
Kehittämistehtävä omaan työpaikkaan / yritykseen ikäystävällisyyden kehittämistä
Kehittämistehtävän raportointi ohjeen mukaisesti
Hylälty
Puuttuvia suorituksia
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suorittamiseen tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden ja tekstinkäsittely ohjelman raportin kirjoittamiseen. Lopputehtävän suorittamiseen tarvitset yrityksen, jonka ikäystävällisyyttä voit arvioida ja tehdä suunnitelman kehittämiseen. Voit tehdä tehtävän yrityksessäsi, työpaikallesi tai tietämääsi yritykseen. Jos mahdollista kehittämisestä tehdään kokeilu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 30.06.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 70
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa projektin kiinnittymisen kehittämistyön prosessiin
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- hahmottaa keskeiset rahoitusmahdollisuudet ja etsiä ajankohtaista tietoa rahoitusmahdollisuuksista
- osallistua projektin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten juurruttamiseen
- soveltaa projektiarvioinnin perusteita ja tuntee keskeiset arviointimenetelmät
Sisältö
- projektit kehittämistyön välineinä
- projektikehittämisen luonne
- projektinhallinnan perusteet
- projektien rahoitusjärjestelmät pääpiirteittäin
- projektiarviointi
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus ja juurruttaminen, hyvät käytännöt
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.
Opintojakso toteutetaan verkossa itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla. Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.
Huom! Karelian tutkinto-opiskelijat: voit aloittaa opintojakson heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen eli jo vuoden 2024 puolella, jos se sopii aikatauluusi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ks. Karelian yleiset osaamisen arviointiperusteet / YAMK (Pakissa).
Lisätiedot
Tähän opintojakson lisäksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys: projektiperehtyminen (5 op)
Opintojakso on YAMK tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.05.2025
Ajoitus
02.01.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 70
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 70. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa projektikehittämisen kontekstin
- hahmottaa projektisuunnitelman ja rahoitushakemuksen muodostaman kokonaisuuden
- soveltaa projektinhallinnan perusteita käytännössä
- edistää projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuutta käytännössä
- osallistua projektin viestintään ja raportointiin
- vahvistaa rooliaan alan ja alueen kehittäjänä
- vahvistaa työelämäverkostojaan
Sisältö
- projektikehittämisen konteksti: alan, organisaation ja alueen kehittäminen
- projektisuunnitelma ja rahoitushakemus
- projektinhallinta käytännössä
- projektissa kehitettyjen tuotosten jatkuvuus käytännössä
- projektin viestintä ja raportointi käytännössä
- oman kehittäjäroolin jäsentäminen
- yhteistyö työelämätoimijoiden kanssa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, ja opiskelija opiskelee opintojakson omassa aikataulussaan.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavissa opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan non stop -tyyppisesti eli opiskelija voi aloittaa opintojakson itselleen sopivana ajankohtana ja edetä opintojaksolla yksilöllisesti. Opintojakson oppimistehtäviä arvioidaan kerran kuukaudessa, lukuunottamatta kesä- ja heinäkuuta.
Opintojakso toteutetaan itseohjautuvana opiskeluna. Itseohjautuvan opiskelun ytimenä on perehtyminen projektityöhön käytännössä. Itseohjautuvaa opiskelua tuetaan Moodle-oppimisympäristössä luentotallenteiden, muun materiaalin, opiskelijoiden verkkotyöskentelyn ja oppimistehtävien avulla.
Opiskelija hankkii itselleen perehtymispaikan sosiaali- ja terveysalan (mieluiten ikäosaamiseen liittyvästä) kehittämishankkeesta ja varaa perehtymiseen yhteensä 80 tuntia, joustavasti projektin ja opiskelijan aikataulujen mukaan. Projektiperehtymisen järjestäminen ja toteutus ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Opintojaksoon sisältyy kokoava oppimistehtävä.
Huom! Karelian tutkinto-opiskelijat: voit aloittaa opintojakson heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen eli jo vuoden 2024 puolella, jos se sopii aikatauluusi.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan keskimääräinen ajankäyttö opintojakson opiskelemiseen on 135 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tähän opintojakson edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen (5 op).
Opintojakso on YAMK tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Katri Palpatzis
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Martiskainen
Ryhmät
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
- Osaa esittää kuntoutuksen laaja-alaisuuden
- Osaa soveltaa kuntoutuksen ja kuntoutumisen keskeisiä käsitteitä sekä menetelmiä ikääntyneiden toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida teknologian hyödyntämisen tarvetta ja kehittää sen soveltamismahdollisuuksia ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa
- Osaa arvioida ja parantaa esteettömyyttä ja saavutettavuutta erilaisissa ikääntyneiden toimintaympäristöissä
- Osaa arvioida ja kehittää ikääntyneiden kuntouttavaa toimintaa laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti yhteisöissä sekä yhteiskunnassa hyödyntäen näyttöön perustuvaa tietoa
- Osaa hyödyntää RAI-vertailutietoa johtamisessa
Sisältö
Teema 1. Ikääntyneiden kuntoutuminen
* kuntoutuksen tietoperusta, käsitteet ja ICF-viitekehys
* Kuntoutuksesta kokonaisvaltaiseen kuntoutumiseen
* kuntoutumisen tavoitteellisuus: GAS -menetelmä
* Ikääntyneiden terveyden edistäminen
* toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointi
* RAI-arviointi
* Toimia-tietokanta
Teema 2. Teknologia, esteettömyys ja saavutettavuus ikääntyneiden toimintaympäristöissä
* Hyvinvointiteknologia ja sen käyttöä ohjaava lainsäädäntö
* Hyvinvointiteknologiat ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
* Esteettömyys ja saavutettavuus
* Rakennetun ja luontoympäristön esteettömyys/saavutettavuus (esim. Design for All, DfA)
* Tiedon laadunarviointi (JBL)
Teema 3. Ikääntyneiden kuntouttavan toiminnan kehittäminen monialaisesti
* Näyttöön perustuva tieto ikääntyneiden kuntoutumisesta ja kuntoutumista tukevasta toiminnasta
* Eettisyys ja kestävä kehitys ikääntyneiden kuntoutumisen tukemisessa
* Kansalliset ja kansainväliset kuntoutusta ja sen rahoitusta ohjaavat lait ja sopimukset
* Moniammatillinen yhteistyö, monitoimijuus sekä tiimi- ja verkostotyö
* Ikääntyneiden kuntoutumisen ja menetelmien kehittäminen sekä soveltaminen ikääntyneiden yksilöllisessä ja hyvinvointia edistävässä kuntoutuksessa
* Ikääntyneiden kuntouttavan toiminnan arviointi ja kehittäminen laaja-alaisesti, monialaisesti ja tavoitteellisesti (mikro, meso ja makro-tasot)
* Moniammatillinen kuntoutumissuunnitelma:
(ikäihmisen yksilölliset tarpeet, voimavarat, hyvinvoinnin lähtökohdat, kuntoutusprosessimalli)
* RAI-vertailutiedon hyödyntäminen tiedolla johtamisessa
* Tulevaisuusajattelu
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 55
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ryhmät
-
SIYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
14.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Martiskainen
Ryhmät
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
23.09.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ajoitusryhmät
- Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
- Avoin amk ja RIPA
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat
- tunnistaa muistisairaudesta johtuvia työkyvyn muutostilanteita työelämässä
- tunnistaa kohtaamisen ja puheeksiottamisen merkityksen muistisairauden tunnistamisessa.
- soveltaa keinoja, joilla muistisairauteen sairastuneen työntekijän työssä jatkamista voidaan tukea
- tunnistaa työyhteisön suhtautumisen merkityksen muistisairauteen sairastuneen työssä jatkamiselle
- tukea työyhteisön jäsenenä työtovereita työkyvyn muutostilanteissa.
Sisältö
Tiesitkö, että muistisairauteen voi sairastua jo työikäisenä? Muistisairaus vaikuttaa työkykyyn ja nostaa esille kysymyksiä työssä jatkamisesta diagnoosin jälkeen. Osaaminen ei kuitenkaan katoa hetkessä, joten työssä jatkamisen mahdollisuuksia on tarpeen pohtia. Työssä jatkamisen tukeminen voi edellyttää esimerkiksi työn muokkaamista. Työpaikalla asia koskettaa sairastuneen työntekijän lisäksi työyhteisöä ja esihenkilöitä.
Tällä opintojaksolla
- saat tutkittua tietoa työssä jatkamisen mahdollisuuksista
- pohdit, miten kohdata muistipulmia työyhteisössä
- vahvistat osaamistasi toimia esihenkilönä työkyvyn muutostilanteissa
- pohdit näitä kysymyksiä oman roolisi ja työpaikkasi näkökulmasta.
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan verkossa.
Oppimateriaalit
Kukkonen, T. & Jämsén, A. 2023. Tietoa, osaamista ja avoimuutta : Muistisairauteen sairastuneen työssä jatkaminen. Kopioi tästä linkki julkaisuun: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/789277/B86_Muisti_ja_ty%c3%b6.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Lisää tiedonlähteitä ilmoitetaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä opintojakson alkaessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelet tämän opintojakson verkossa itsenäisesti oman aikataulusi mukaan. Opintojakson aikana toimit Karelian verkko-oppimisympäristössä (Moodle). Saat linkin ja avaimen Moodle-työtilaan opintojakson alkamispäivään mennessä. Opintojakson aloitus- ja päättymispäivät löydät opintojakson perustiedoista.
Opintojaksoon sisältyy itsenäistä opiskelua, verkkokeskustelu Moodlessa sekä verkkotehtäviä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö: 2 opintopistettä vastaa keskimäärin 54 tunnin työpanosta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojaksoon sisältyvien verkkotehtävien tekemistä, verkkokeskusteluun osallistumista sekä vähintään 50 % oikeita vastauksia opintojakson lopputehtävään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi perustuu opintojakson verkkotehtävien tekemiseen sekä verkkokeskusteluun osallistumiseen.
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu aihepiiristä kiinnostuneille työelämän toimijoille (esim. esihenkilöt, HR-asiantuntijat, luottamushenkilöt, työsuojelutoimijat) sekä eri alojen opiskelijoille.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Elina Turunen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoin amk ja RIPA
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen
Aika ja paikka
Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.
Opintojakson aloitusinfo 5.9.2024 klo 15-16 Zoom / tallenne. Aloitusinfoon osallistuminen on vapaaehtoista.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opintojakso on YAMK-tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Tuula Kukkonen
- Terhi Myller
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Tuula Kukkonen
Ryhmät
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Osaamistavoitteet
-osaat tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen
-osaat määritellä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettisena viitekehyksenä ja lähestymistapana
-tunnistat ja osaat arvioida realistisesti työelämän kehittämistarpeita
-osaat tuottaa uuttaa tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
-osaat suunnitella ja toteuttaa tutkimuksellisen kehittämistoiminnan avulla uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden
-hallitset erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä tutkimuksellisen kehittämistoiminnan toteutuksessa ja kriittisessä arvioinnissa
-kykenet johtamaan työyhteisössäsi kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista
-toteutat hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään
Sisältö
-tutkimuksellinen kehittämistoiminta
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan teoreettiset ja metodologiset lähtökohdat
-tutkimuksellisen kehittämistyön teoreettinen viitekehys
-tarkoitus/tavoite ja tehtävät
-tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessia ohjaavat mallit
-tiedonhankinnan ja -tuottamisen menetelmät, osallistavan kehittämistyön menetelmät, analyysimenetelmät, arviointimenetelmät, vakiinnuttamisen menetelmät
-luotettavuus ja tutkimuseettisyys
Oppimateriaalit
Opintojaksolla esiteltävä materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla tehdään opinnäytetyösuunnitelmaa tukeva kokoava tehtävä (itsenäisesti tai sen työparin kanssa, jonka kanssa opiskelija tekee opinnäytetyötä). Kokoavassa tehtävässä keskitytään tutkimuksellisen kehittämistyön ja siihen liittyvien menetelmien haltuunottamiseen.
Opintojaksoon sisältyy itseohjautuvaa työskentelyä, verkkotunteja sekä pienryhmätyöskentelyä.
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä, ja verkkotunnit toteutetaan Zoom-ohjelman kautta.
Verkkotunnit: Orientaatiotunti, neljä ohjaustuntikertaa ja palautetunti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
216 h opiskelijan työtä, 8 op * 27 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso integroituu opinnäytetyön suunnitelmavaiheeseen. Tämän vuoksi opintojakso kannattaa opiskella samanaikaisesti opinnäytetyön suunnitelmavaiheen kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5. Yamk-arviointikriteerit.