Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2025: SIYS25

Tunnus: SIYS25

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
2.5 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK, verkkototeutus

Väestön ikääntyminen näkyy maailmanlaajuisesti sekä eliniän pidentymisenä että ikääntyneiden väestöosuuden kasvuna. Ikääntyvä yhteiskunta haastaa nykyiset palvelurakenteet ja toimintamallit sekä ammattilaisten osaamisen. Ikääntyminen on yksilöllistä, ja ikääntyneiden voimavarat ja tarpeet ovat moninaisia. Siksi tarvitaan laaja-alaista osaamista ja kokonaisvaltaista näkemystä ikääntymisestä yhteiskunnan, yhteisöjen ja yksilöiden tasolla. Olennaista on ikäihmisten oma toimijuus, osallisuus ja vaikutusmahdollisuudet.

Ikäosaaminen on ollut Karelia-ammattikorkeakoulun strateginen painopistealue yli kymmenen vuoden ajan. Ikäystävällisen yhteiskunnan edistäminen on yksi Karelia 2030-strategian kehittämiskohteista. Painopisteemme ikäystävällisyyden kehittämisessä ovat: ikäystävälliset elinympäristöt, muistiystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen työelämä sekä asiakaslähtöiset palvelut ja ratkaisut. Karelia kehittää eurooppalaisessa korkeakouluverkostossa Master in Active Ageing and Age-friendly Society -koulutusta.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike:
Fysioterapeutti (YAMK),
Geronomi (YAMK),
Sairaanhoitaja (YAMK),
Sosionomi (YAMK),
Terveydenhoitaja (YAMK)

Tutkinnon laajuus: 90 op / 2,5 v

Osaamisen kuvaus

Tutkinnon suoritettuasi sinulla on ikäosaamisen asiantuntijana valmiudet toimia moniammatillisissa ja monialaisissa ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä ja kuntoutumista tukevissa ympäristöissä ja työyhteisöissä. Osaat edistää ikääntyvän ja ikääntyneen väestön osallisuutta ja toimintakykyä sekä arvioida, kehittää ja uudistaa käytäntöjä, prosesseja ja palveluja. Pystyt toimimaan vaativissa kehittämis- ja johtamistehtävissä tai yrittäjänä. Tämä YAMK-tutkinto antaa vastaavan pätevyyden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin muut ylemmät korkeakoulututkinnot, lukuun ottamatta sosiaalityöntekijän virkaa.

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Opintosi koostuvat kaikille yhteisistä ydinosaamisen opinnoista (70 op) ja täydentävän osaamisen opinnoista (20 op).

Ensimmäisen lukuvuoden ydinosaamisen opinnoissa, joiden teemana on Ikäosaamisen asiantuntija, perehdyt ikäosaamisen ja kuntoutusosaamisen tietoperustaan sekä opit toteuttamaan kehittämisprosesseja. Opintojaksoilla Ikäystävällinen yhteiskunta ja Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset opit tarkastelemaan ikääntyvän yhteiskunnan ilmiöitä yhteiskunnan, yhteisöjen ja yksilöiden näkökulmista sekä analysoimaan ikäihmisten aktiivisuuden alueellisia edellytyksiä. Opintojaksoilla Laaja-alainen kuntoutus sekä Ikäihmisten kuntoutus vahvistat osaamistasi sekä kuntoutuksen teoriaperustassa että käytännönläheisessä kehittämisessä. Ensimmäisenä lukuvuonna teet suunnitelman 30 opintopisteen laajuista opinnäytetyötäsi varten. Opintojakso Tutkiva kehittäminen nivoutuu opinnäytetyön suunnitteluvaiheeseen ja tukee osaamistasi tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa.

Toisen lukuvuoden ydinosaamisen opintojen teema on Ikäosaamisen tutkiva kehittäjä. Opinnäytetyötä tehdessäsi syvennät osaamistasi valitsemassasi aiheessa ja tutkimuksellisessa kehittämistoiminnassa. Opintojaksoilla Active Ageing sekä International Comparison of Ageing in Place vahvistat kansainvälisyysosaamistasi vertailemalla aktiivisen ikääntymisen edistämistä erilaisissa yhteiskunnallisissa ja kulttuurisissa toimintaympäristöissä.

Kareliassa on kuvattu koulutuskohtaisten osaamisalueiden lisäksi kaikkien tutkintojen yhteiset osaamisalueet. Sinulla on ikäosaamisen ja laaja-alaisen kuntoutusosaamisen soveltamisessa tarvittava eettinen osaaminen. Työelämässä toimimisen osaamista pystyt soveltamaan sekä asiantuntijana että johtajana tai yrittäjänä. Ennakoivan kehittämisen osaaminen mahdollistaa toimimisen vaativissa kehittämistehtävissä. Kansainvälisyys- ja monikulttuurisuusosaaminen mahdollistaa kansainvälisen vertailun ja yhteistyön. Kestävän kehityksen osaamista sovellat ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla. Koulutuksen aikana kehität oppimaan oppimisen taitojasi.

Täydentävän osaamisen opintojen (20 opintopistettä) teemaksi valitset joko johtamisen, kehittämisen tai yrittäjyyden. Täydentävän osaamisen opintojen suunnitelmassasi määrittelet henkilökohtaiset osaamistavoitteesi ja niitä tukevat opinnot. Opettaja-tuutori ja opinto-ohjaaja ovat tukenasi täydentävän osaamisen opintojen suunnittelussa.

Ammatillisen kehittymisen prosessi sekä oppimisprosessisi reflektointi nivoutuvat opintoihisi koko koulutuksen ajan. Ammatillista kehittymistäsi tuetaan muun muassa pienryhmätyöskentelyllä ja ryhmäkehityskeskustelulla. Lisäksi sinulla on tarvittaessa mahdollisuus henkilökohtaiseen keskusteluun ja ohjaukseen tutoropettajan ja opinto-ohjaajan kanssa. Opintojen loppuvaiheessa kokoat osaamistasi oppimisportfolioon.

Työelämäläheinen oppiminen

Kiinnität oppimisesi sekä aiemman osaamisesi ja kokemuksesi työelämän kehittämistarpeisiin ja -prosesseihin. Oppimistehtävillä vastataan aitoihin työelämän kehittämishaasteisiin: oppimistehtävät toteutetaan työelämän toimintaympäristöissä, joko opiskelijan omalla työpaikalla tai muissa organisaatioissa.

Useimmiten opiskelijat tekevät opinnäytetyön oman työnantajansa toimeksiannosta, mutta voit sopia opinnäytetyön tekemisestä myös muiden organisaatioiden tai Kare-lian tutkimus- ja kehittämishankkeiden kanssa. Tarjoamme opiskelijoille opinnäytetyöaiheita KAFS-osaamisyhteisön (Karelia Centre for Age-Friendly Society) painopistealueilta.

Osallistava tutkimuksellinen kehittämistoiminta edellyttää opinnäytetyöprosessin toteuttamista yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa. Julkistat opinnäytetyösi tulokset toimeksiantajaorganisaatiossa sekä koulutuksen verkko-oppimisympäristössä. Sinua kannustetaan julkaisemaan tuloksia myös alan julkaisuissa.

Pedagogiset valinnat

Tässä koulutuksessa sovelletaan opiskelijakeskeistä pedagogiikkaa, joka tähtää oppijoiden autonomian ja kriittisen ajattelun edistämiseen. Opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja aktiivisuutta oppijana kannustetaan. Opettajan tehtävänä on tarjota ohjausta ja tukea opiskelijoiden oppimis- ja reflektiotaitojen kehittämiseen. Opiskelijat paneutuvat opiskelumateriaaliin esimerkiksi keskustelujen, pienryhmätyöskentelyn, vertaisoppimisen ja ilmiöpohjaisen ongelmanratkaisun kautta.

Koulutuksen sisällöt, oppimistavat, opetusmenetelmät ja arviointi johdetaan koulutuksen tavoitteista. Koulutus toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, joihin sisältyy opiskelun ohjausta ja opetusta, itsenäistä työskentelyä, pienryhmätyöskentelyä sekä tiedon hankintaa ja käsittelyä. Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 27 tuntia opintopistettä kohden. Valtaosa opiskelusta on itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelu edellyttää itseohjautuvuutta sekä opiskelun yhteensovittamista työn ja muiden elämänalueiden kanssa.

Kiinnitämme koulutuksessa erityistä huomiota vuorovaikutukseen ja yhteiseen oppimiseen. Ensimmäisenä opiskeluvuonna aloitusryhmälläsi on viikoittaiset yhteiset verkko-tunnit, joiden lisäksi työskentelet omassa pienryhmässäsi. Pienryhmät toimivat itsenäisesti ja omaehtoisesti. Opintojaksoihin sisältyy pienryhmien tekemiä oppimistehtäviä. Toisesta lukukaudesta alkaen toimit myös opinnäytetyön ohjausryhmässä. Opinto-ohjaaja ja opettajatuutori tapaavat opiskelijaryhmiä säännöllisesti. Opinto-ohjaaja on käytettävissä opintojen suunnitteluun ja opiskeluun liittyviin yksilökeskusteluihin.

Koulutuksemme opiskelijat ja opettajat muodostavat yhteisön, jossa työskentelemme yhdessä ikäystävällisen yhteiskunnan kehittämiseksi. Keskeistä on keskinäinen osaamisen ja kokemuksen kunnioittaminen ja jakaminen sekä yhdessä oppiminen. Yhteisössä toimii pienempiä yhteisöjä kuten opiskelijoiden aloitusryhmät, pienryhmät ja opinnäytetyön ohjausryhmät sekä opettajatiimi. Opiskelijana työskentelet omien osaamistavoitteidesi saavuttamiseksi, osallistut työelämän kehittämisprosesseihin ja jaat osaamistasi muiden kanssa. Opettajina olemme sitoutuneet tukemaan osaamisen kehittämisprosessiasi.

Koulutuksessa hyödynnetään Karelian verkko-oppimisympäristöjä. Koulutuksessa on käytössä kaikkien opiskelijaryhmien yhteinen verkko-oppimisympäristö. Tässä ympäristössä on myös jokaisen aloitusryhmän ryhmäkohtainen verkkotila, joka mahdollistaa oman opiskelijaryhmän keskinäisen kokemusten ja tiedon välittämisen. Lisäksi pienryhmillä on verkko-oppimisympäristössä omat keskustelualueet ja työskentelytilat. Jokaisella opintojaksolla on oma verkko-oppimisympäristö.

Opintojen joustava toteuttaminen

Opiskelijaryhmäsi yhteiset verkkotunnit tallennetaan, jotta voit hyödyntää niitä, jos et jokaisella kerralla pysty osallistumaan tunneille tai haluat palata aiheisiin myöhemmin. Itsenäisen työskentelyn voit ajoittaa oman aikataulusi mukaan, ja pienryhmätyöskentelyn aikatauluista sovit muiden pienryhmäsi jäsenten kanssa.

Koulutus on suunniteltu kahden vuoden opiskeluajalle. Yhteiset opinnot etenevät opetussuunnitelman mukaisesti: opintojaksot rakentuvat edellisillä opintojaksoilla hankitun osaamisen perustalle. Tämä tukee oppimistasi: edetään perusteista kohti syventävää ja erikoistuvaa osaamista. Voit halutessasi nopeuttaa opintojasi täydentävän osaamisen opintojen osalta. Aiempia opintojasi voidaan mahdollisesti sisällyttää täydentävän osaamisen opintoihin. Voit opiskella täydentävän osaamisen opintoja Karelian lisäksi muissa korkeakouluissa esimerkiksi valtakunnallisen opintotarjonnan sekä Itä-Suomen korkeakoulujen yhteisen opintotarjonnan eli ristiinopiskelun avulla. Kesälukukauden hyödyntäminen täydentävän osaamisen opintoihin ja opinnäytetyön tekemiseen nopeuttaa opinnoissa etenemistäsi.

Kansainvälistyminen

Ikääntymisilmiön globaali luonne sekä työelämän muutokset kuten koulutus- ja työperäisen maahanmuuton lisääntyminen, edellyttävät kansainvälisyysosaamista. Kehität kansainvälisyysosaamistasi koko opintojesi ajan. Kaikkiin opintojaksoihin sisältyy vieraskielistä materiaalia, ja opintojaksojen toteuttamiseen voi osallistua Karelia-ammattikorkeakoulun kansainvälisiä kumppanikorkeakouluja. Osa opintojaksoista toteutetaan englanninkielisinä. Opintojaksoon International Comparison of Ageing in Place sisältyy omaehtoinen kansainvälistymisosaamista kehittävä tehtävä, jonka yhtenä toteutusvaihtoehtona on kansainvälinen opintomatka. Koulutuksen sisältöihin kuuluu kansainvälinen vertailu: Pohditaan käytäntöjen kontekstisidonnaisuutta ja opitaan muualla tehdyistä ratkaisuista. Opiskelijavaihto on mahdollista Karelia-ammattikorkeakoulun kumppanikorkeakouluissa.

Osaamisen arviointi

Arvioinnin ja palautteen tavoitteena on ohjata, motivoida ja tukea ammatillista kehittymistäsi. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistä ja asetat uusia tavoitteita. Osaamistasi arvioidaan suhteessa osaamistavoitteisiin. Opintojakson osaamistavoitteet tarkentavat tutkinnon keskeisiä osaamistavoitteita. YAMK-koulutuksen osaamistavoitteiden perustana ovat eurooppalainen ja kansallinen korkeakoulututkintojen viitekehys (EQF ja NQF), joissa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistavoitteet vastaavat tasoa 7.

Osaamisen arviointi on läpi koulutuksen jatkuva prosessi. Kokoat ja reflektoit tätä prosessia ammatillisen kehittymisen portfoliossasi: pohdit osaamistavoitteiden toteutumista omassa oppimisessasi ja tunnistat osaamisen jatkokehittämisen tarpeita. Itsearviointitaidot ovat keskeinen osa osaamistasi.

Vertaisarviointi ja -palaute ovat osa jatkuvaa arviointia. Pienryhmässäsi saat muilta opiskelijoilta palautetta osaamisesi kehittymisestä. Vertaispalaute on keskeisessä roolissa koko opinnäytetyöprosessin ajan. Kun teet oppimistehtäviäsi ja opinnäytetyötäsi yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa, sinulla on mahdollisuus saada heiltä palautetta osaamisesi kehittymisestä suhteessa työelämän osaamistarpeisiin. Opettajan antama arviointi on palaute opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisesta. Opintojaksoarvioinnin perustana ovat Karelia-ammattikorkeakoulun ylemmän AMK-tutkinnon osaamisen arviointikriteerit.

Uramahdollisuudet ja uraohjaus

Ikäosaamisen kehittämisen ja johtamisen YAMK-koulutus luo edellytyksiä toimia julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Tyypillisiä työtehtäviä ja ammattinimikkeitä ovat kehittämisasiantuntija, palvelupäällikkö, palveluvastaava, palveluesimies, osastonhoitaja, suunnittelija, projektikoordinaattori, projektipäällikkö, yrittäjä ja ammatillinen opettaja. Opettajaksi pätevöityminen vaatii lisäksi erilliset pedagogiset opinnot.

Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan. Valmistumisen yhteydessä sinua kannustetaan liittymään Karelian alumniksi.

Työelämän muutokset ja urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Syvennät koulutuksen myötä jatkuvan oppimisen taitojasi. Työssä oppimisen ja henkilöstökoulutuksen lisäksi voit täydentää osaamistasi korkeakoulun jatkuvan oppimisen palvelujen, kuten avoimen ammattikorkeakoulun opintojen, avulla. YAMK-tutkinto tuottaa sinulle kelpoisuuden hakeutua jatko-opiskeluun tavoitteena tohtorin tutkinto.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
Kevät
2027
Syksy
2027
1. / 2025 2. / 2025 3. / 2025 4. / 2026 5. / 2026 6. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2026 4. / 2027 5. / 2027 6. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2027
SIYS25-1
Ikäosaamisen asiantuntija

(Valitaan kaikki)

22
SIYS25-11
Muuttuva ikäosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
YI10001 Ikäystävällinen yhteiskunta 5 5 5 2.5 2.5
YI10002 Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset 5 5 5 2.5 2.5
SIYS25-12
Monitieteinen kuntoutus

(Valitaan kaikki)

10
YI10015 Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen 10 10 10 5 5
SIYS25-13
Ammatillinen kehittyminen

(Valitaan kaikki)

2
YI10007 Ammatillinen kehittyminen 2 2 2 1 1
SIYS25-2
Ikäosaamisen tutkiva kehittäjä

(Valitaan kaikki)

10
SIYS25-21
Active Ageing in International Context

(Valitaan kaikki)

10
YI10008 Active Ageing 5 5 5 2.5 2.5
YI10009 International Comparison of Ageing in Place 5 5 5 2.5 2.5
SIYS25-3
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
SIYS25-31
Johtaminen

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 10 10 5 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
SIYS25-32
Kehittäminen

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 10 10 5 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
SIYS25-33
Yrittäjyys

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20 10 10 5 5 5 5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5 2.5
SIYS25-4
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

38
YI10006 Tutkiva kehittäminen 8 8 8 4 4
YY10002 Opinnäytetyö, suunnitelma 5 5 5 2.5 2.5
YY10003 Opinnäytetyö, toteutus 20 20 10 10 5 5 5 5
YY10004 Opinnäytetyö, viimeistely 5 5 5 2.5 2.5
Yhteensä 90 33 37 0 10 23 20 17 0 0 5 5 11.5 11.5 0 0 10 10 8.5 8.5 0 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

1 Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri vaiheissa.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.

Ammatillinen kehittyminen
2 Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä.
- osaa kehittää työyhteisöjen viestintä-ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Ikäystävällinen yhteiskunta
Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset
Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen
Ammatillinen kehittyminen
Tutkiva kehittäminen
3 Eettisyys

Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.
- kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
- edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
- tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat.
- edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen.

Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen
Ammatillinen kehittyminen
Active Ageing
4 Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.
- osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
- osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
- kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Ikäystävällinen yhteiskunta
Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen
International Comparison of Ageing in Place
Tutkiva kehittäminen
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
- osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
- kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan.

Active Ageing
International Comparison of Ageing in Place
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.

− tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
- osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
- osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.

Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset
Tutkiva kehittäminen
Luokittelemattomat
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen (YAMK), osaamiskompetenssit 2022 alk

Ikäosaaminen ja ikäystävällisyys

Valmistuva opiskelija osaa toimia ikäosaamisen asiantuntijana ja ikäystävällisyyden kehittäjänä moniammatillisessa ja monialaisessa yhteistyössä.
- ymmärtää ikääntymistä moniulotteisena ja muuttuvana yhteiskunnallisena ilmiönä ja yksilöllisenä prosessina.
- osaa suunnitella ja johtaa ikäystävällisen yhteiskunnan ja yhteisöjen monialaista kehittämistoimintaa.
- osaa arvioida ja edistää ikäihmisten aktiivisuuden edellytyksiä
- edistää toiminnallaan ikäihmisten hyvinvointia, terveyttä, toimintakykyä, osallisuutta ja toimijuutta.
- osaa tukea ja luoda ikäihmisten mahdollisuuksia osallistua palvelujen ja toiminnan kehittämiseen.

Ikäystävällinen yhteiskunta
Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset
Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen
Active Ageing
International Comparison of Ageing in Place
Kuntoutus

Valmistuva opiskelija ymmärtää kuntoutuksen laaja-alaisena yhteiskunnallisena ilmiönä, tavoitteellisena moniammatillisena toimintana ja yksilöllisenä prosessina sekä hahmottaa kuntoutuspalvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja.
- osaa soveltaa keskeisiä kuntoutuksen teorioita ja käsitejärjestelmiä sekä malleja ja menetelmiä
- osaa kehittää kuntoutusajattelua moniammatillisessa ikäihmisten kuntoutumista edistävässä työssä
- osaa tulkita ja soveltaa toiminnassaan kuntoutustyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä kansallisia ja kansainvälisiä suuntauksia
- hyödyntää toiminnassaan näyttöön perustuvaa tietoa
- osaa ennakoida ja hyödyntää hyvinvointiteknologian mahdollisuuksia kuntoutumisen edistämisessä sekä soveltaa esteettömyyden ja saavutettavuuden periaatteita.

Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen
Luokittelemattomat
Ammatillinen kehittyminen
Tutkiva kehittäminen
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SIYS25-1
Ikäosaamisen asiantuntija

(Valitaan kaikki)

22
SIYS25-11
Muuttuva ikäosaaminen

(Valitaan kaikki)

10
YI10001 Ikäystävällinen yhteiskunta 5
YI10002 Ikäihmisten aktiivisuuden edellytykset 5
SIYS25-12
Monitieteinen kuntoutus

(Valitaan kaikki)

10
YI10015 Ikääntyneiden kuntoutumisen tukeminen 10
SIYS25-13
Ammatillinen kehittyminen

(Valitaan kaikki)

2
YI10007 Ammatillinen kehittyminen 2
SIYS25-2
Ikäosaamisen tutkiva kehittäjä

(Valitaan kaikki)

10
SIYS25-21
Active Ageing in International Context

(Valitaan kaikki)

10
YI10008 Active Ageing 5
YI10009 International Comparison of Ageing in Place 5
SIYS25-3
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
SIYS25-31
Johtaminen

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
SIYS25-32
Kehittäminen

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
SIYS25-33
Yrittäjyys

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
SIYS25-4
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

38
YI10006 Tutkiva kehittäminen 8
YY10002 Opinnäytetyö, suunnitelma 5
YY10003 Opinnäytetyö, toteutus 20
YY10004 Opinnäytetyö, viimeistely 5