Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: LL10075

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tarmo Alastalo

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Sisältö

- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Sisältö

- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Oppimateriaalit

Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum, Alma Talent 2018
Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu, Sanoma 2013
Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku, Alma Talent 2022

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin
* esimiehen rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esimiehen työhyvinvointi

Opinjakso sisältää itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, aktiivista osallistumista keskustelualueille, etätehtävien palautuksia, käytännön läheisiä harjoituksia ja kokoavana tehtävänä reflektiopäiväkirjan palautuksen.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille ja kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 28.01.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Sisältö

- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 12.2 klo 17-19
ma 26.2 klo 17-19
ma 11.3 klo 17-19
ma 25.3 klo 17-19
ma 8.4 klo 17-19
ma 22.4 klo 17.19

Oppimateriaalit

Keskeinen oppimateriaali on moodlessa.

Suositeltava kirjallisuus:
* Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum
* Huono johtaminen, Pauli Juuti
* Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu
* Ratkaisun taito, Harri Hirvihuhta & Anneli Litovaara
* Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin
* esimiehen rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esimiehen työhyvinvointi
(* alaisena esihenkilö osa-alue sisältyy YAMK opintoihin)

Opinjakso sisäsältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 10.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 08.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 70

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Sisältö

- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Lähijaksot toteutetaan seuraavasti:
ma 18.9. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge
ma 2.10. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge
ma 23.10. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge
ma 6.11. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge
ma 20.11. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge
ma 4.12.. klo 17-20, WÄR 138 Dynamo Lounge

Oppimateriaalit

Keskeinen oppimateriaali on moodlessa.

Suositeltava kirjallisuus:
* Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum
* Valmentava johtajuus, Marjo-Riitta Ristikangas & Vesa Ristikangas
* Huono johtaminen, Pauli Juuti
* Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu
* Ratkaisun taito, Harri Hirvihuhta & Anneli Litovaara
* Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin
* esimiehen rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esimiehen työhyvinvointi

Opinjakso sisäsältää kontakiopetusta, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja lähijakson keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.