Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: LL10075-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Tarmo Alastalo

Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät

  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024

Pienryhmät

  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Sisältö

- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 23.9. klo 17-19
ma 7.10 klo 17-19
ma 21.10 klo 17-19
ma 4.11. klo 17-19
ma18.11 klo 17-19
ma 2.12 klo 17-19

Oppimateriaalit

Suositeltava kirjallisuus:
* Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum
* Huono johtaminen, Pauli Juuti
* Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu
* Ratkaisun taito, Harri Hirvihuhta & Anneli Litovaara
* Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin
* esimiehen rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esimiehen työhyvinvointi
(* alaisena esihenkilö osa-alue sisältyy YAMK opintoihin)

Opinjakso sisäsältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää esimiestyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esimiehen työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.