Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2023
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2021
Sosiaali- ja terveysalan (ylempi AMK), sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen, Syksy, 2020
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.04.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Osaat havainnoida ja tunnistaa ongelmia, muutostarpeita ja uusia kehityssuuntauksia ennakoivat signaalit yhteiskunnassa, arvioida signaalien vaikutuksia organisaatioon ja vastata uusiin haasteisiin ennakoinnin menetelmiä soveltaen. Osaat kartoittaa ja tutkia toimintavaihtoehtoja suunnitellusti ja systemaattisesti tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä soveltaen sekä arvioida kriittisesti eri vaihtoehtojen toimivuutta strategian toteutuksessa.
Sisältö
Ennakointi, tulevaisuuden tutkimus, muutos, ongelmanratkaisu, hiljaiset signaalit, skenaarioperustainen strategiatyöskentey.
Aika ja paikka
Verkkoluennot ja -tapaamiset:
- 3.-4.4.2025 klo 8-16
- 8.5.2025 klo 8-16
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, verkkokeskustelut, lähitoteutuksena järjestettävä strategiatyöskentelypäivä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Olli Hatakka
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Valita ja analysoida erilaisia menetelmiä henkilöstöresurssien johtamisessa
- Suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen rekrytointi- ja perehdytysprosessin
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutuksia
- Johtaa ja kehittää moninaisen henkilöstön osaamista yksilölähtöisesti organisaation strategiset tavoitteet huomioiden
- Sitouttaa henkilöstön organisaatioon
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Henkilöstön rekrytointi ja perehdytys
- Arvot, etiikka ja työelämätaidot henkilöstöjohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstöresurssien vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Motivointi ja palkitseminen
- Henkilöstön johtaminen ja viestintä muutoksessa
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen työskentely.
Verkkoluennot:
09.01.2025 klo 8.15 - 15.45
10.01.2025 klo 8.15 - 15.45
06.02.2025 klo 8.15 - 15.45
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Kuvata henkilöstöresurssien johtamisen kokonaisuutta ja sen merkityksestä organisaation johtamiselle.
- Tukea henkilöstön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla.
- Kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet.
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen.
- Hyödyntää henkilöstöresurssien johtamisen periaatteita erilaisissa käytännön tilanteissa.
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 5 op = 135h
- Luennot 3x8h = 24h
- Itsenäinen työskentely 111h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ryhmät
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Tavoitteet
Opiskelija saavalmiuksia lisätä omaa itsetuntemustaan, mikä on kaiken johtamisen perusta. Lisäksi opiskelija kiteyttää omia henkilökohtaisia arvojaan ja sovittaa niitä työyhteisönsä arvoihin.
Sisältö
Kuka minä olen?, Mitä minä haluan? Viekö työ tekijäänsä vai tekijä työtään?, Omat arvot, Tavoitteiden asettaminen, Stressi ja sen hallinta, Ajankäytön hallinta.
Opetusmenetelmät
Dialoginen koulutuspäivä verkossa sekä itsensä johtamisen kirjallisuuden reflektiotehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tarja Laatikainen
Vastuuopettaja
Tarja Laatikainen
Ryhmät
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat tunnistaa ihmis- ja johtamiskäsityksiä, niiden taustalla olevia arvoja sekä keskeisiä esihenkilötyön erityispiirteitä ja osaamisalueita, joita edellytetään johtamisessa.
- Osaat tunnistaa omat vahvuutesi ja kehittymiskohteesi esihenkilötyössä.
- Kykenet tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä ja omien johtamistaitojesi kehittämiseen.
- Osaat tunnistaa yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutosten merkityksen johtamiselle.
Sisältö
Itsenäisesti kirjoitettava suunnitelma omista johtajuuden kehittymis- ja uratavoitteista erillisen ohjeen mukaisesti.
Opetusmenetelmät
Johtamistaitojen kehittymissuunnitelma 1 liittyy opintojesi alkuvaiheeseen. Tehtävään liittyvä ohjeistus löytyy Moodlesta.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä johtamistaitojen kehittymissuunnitelmassa välittyy tutkiva ja pohtiva ote (itsereflektio) omaan ajatteluun ja toimintaan sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Kehittymissuunnitelmassa on jäsentyneesti tunnistettu ja arvioitu omia johtamistaitoja ja -ominaisuuksia. Suunnitelma on realistinen ja konkreettinen. Suunnitelmassa kyetään hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä. Tehdyt ratkaisut perustellaan sekä kokemusperäisellä että teoreettisella tiedolla. Asiat ja prosessit esitetään selkeästi ja loogisesti. Suunnitelma muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat tunnistaa ihmis- ja johtamiskäsityksiä, niiden taustalla olevia arvoja sekä keskeisiä esimiestyön erityispiirteitä ja osaamisalueita, joita edellytetään johtamisessa.
- Osaat tunnistaa omat vahvuutensi ja kehittymiskohteesi esimiestyössä.
- Kykenet tavoitteelliseen ja pitkäjänteiseen itsensä ja omien johtamistaitojesi kehittämiseen.
- Tunnistat yhteiskunnan ja toimintaympäristön muutosten merkityksestä johtamiselle.
Sisältö
Opintojen loppuvaiheessa tehtävä johtamistaitojen kehittymissuunnitelma, joka laaditaan erillisen ohjeen mukaan.
Opetusmenetelmät
Johtamistaitojen kehittymissuunnitelma 2 (1 op) liittyy alkuvaiheen opintoihisi ja teet tämän opintojakson kaikkien opintojesi päätteeksi. Kaikki tehtävään liittyvä ohjeistus tavoitteineen ja sisältöineen löytyy omasta ryhmäsi Moodlesta ja aikaisemmin tehdystä Johtamistaitojen kehittämissuunnitelma 1 (1 op) tehtävästä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä johtamistaitojen kehittymissuunnitelmassa välittyy tutkiva ja pohtiva ote (itsereflektio) omaan ajatteluun ja toimintaan sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Kehittymissuunnitelmassa on jäsentyneesti tunnistettu ja arvioitu omia johtamistaitoja ja -ominaisuuksia. Suunnitelma on realistinen ja konkreettinen. Suunnitelmassa kyetään hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä. Tehdyt ratkaisut perustellaan sekä kokemusperäisellä että teoreettisella tiedolla. Asiat ja prosessit esitetään selkeästi ja loogisesti. Suunnitelma muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
8 op
Virtuaaliosuus
8 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tiina Soininen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1
- Pienryhmä (schedulingGroup) 2
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät lähiesihenkilön työn moninaisuuden ja haasteet
- Sisäistät näyttöön perustuvan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan johtamisessa
- Ymmärrät digitaali-, etä- ja verkostojohtamisen merkityksen lähijohtamisessa
- Ymmärrät lähijohtamisen muutosten, sen jatkuvan kehittämisen ja oman johtamisen kehittymisen merkitykset
Sisältö
- Johtaminen muuttuvassa ympäristössä
- Strateginen johtaminen lähiesihenkilön toiminnassa
- Tulevaisuuden näkökulmat ja muutoksen havainnointi
- Osaamisen johtaminen
- Kehittyvän lähijohtamisen muutokset
- Näyttöön perustuva johtaminen
- Tiedolla johtaminen
- Työyhteisödynamiikka ja dialogisuus
- Työhyvinvoinnin johtaminen ja eettisyys
- Luottamus lähijohtamisessa
- Digitaalisuus ja etäjohtaminen
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti (Zoom), itsenäinen opiskelu.
Verkkovälitteinen kontaktiopetus:
04.09.2024 08.15 - 15.45
02.10.2024 08.15 - 15.45
10.10.2024 08.15 - 11.30
10.10.2024 12.15 - 15.45
04.11.2024 08.15 - 11.30
04.11.2024 12.15 - 15.45
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät lähiesihenkilön työn moninaisuuden ja haasteet
- Sisäistät näyttöön perustuvan johtamisen merkityksen sosiaali- ja terveysalan johtamisessa
- Ymmärrät digitaali-, etä- ja verkostojohtamisen merkityksen lähijohtamisessa
- Ymmärrät lähijohtamisen muutosten, sen jatkuvan kehittämisen ja oman johtamisen kehittymisen merkitykset
Sisältö:
- Johtaminen muuttuvassa ympäristössä
- Strateginen johtaminen lähiesimiehen toiminnassa
- Tulevaisuuden näkökulmat ja muutoksen havainnointi
- Osaamisen johtaminen
- Kehittyvän lähijohtamisen muutokset
- Näyttöön perustuva johtaminen
- Tiedolla johtaminen
- Työyhteisödynamiikka ja dialogisuus
- Työhyvinvoinnin johtaminen ja eettisyys
- Luottamus lähijohtamisessa
- Digitaalisuus ja etäjohtaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 8 op = 216h
- Kontaktiopetusta verkossa 32h
- Itsenäistä työskentelyä 184h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Elina Turunen
- Tarja Laatikainen
Vastuuopettaja
Elina Turunen
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Tutustut johtajuuden kansainväliseen kehitykseen ja mahdollisuuksiin. Osaat kommunikoida ja tehdä yhteistyötä kansainvälisessä toimintaympäristössä. Osaat luoda kommunikaatiokanavia erilaisten kansainvälisten ryhmien kanssa ja reagoida kansainvälisten yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden odotuksiin. Osaat käyttää saamaasi tietoa sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden kehittämisessä Suomessa.
Sisältö
-viikon opintomatka tai osallistuminen vähintään kaksi päivää kestävään kansainväliseen konferenssiin/seminaariin; kurssin pitäjät pyrkivät järjestämään yhteisen opintomatkan - voi osallistua sille tai etsiä itse sopivan seminaarin/vierailukohteen
-seminaaripäivä, jossa pidetään esitys omasta opintomatkasta tai seminaarista englanniksi sekä kuunnellaan muiden esitykset ja osallistutaan aktiivisesti keskusteluun
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
26.08.2024 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tarja Laatikainen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Analysoida luentojen antia johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin sosiaali- ja terveydenhuollossa.
- Analysoida luentojen sisältöjä erityisesti oman (nykyisen tai aikaisemman) organisaatiosi / työyhteisösi johtamiselle ja kehittämiselle.
Sisältö
Asiantuntijaluennot johtamisen eri aihealueista järjestetään yhteistyössä Riverian ja Karelian kanssa (toteutuvat 2 kertaa lukukaudessa).
Aika ja paikka
Luentosarjan ajankohdat lukuvuonna 2024-2025 ovat: 4.10.2024, 13.12.2024, 14.2.2025 ja 9.5.2025.
Ajankohta ilmoitetaan etukäteen kevät- ja syyslukukukaudeksi Riverian täydennyskoulutussivuilla. Lisäksi oman ryhmäsi Moodleen tulee tietoa tulevista luennoista.
Luennot toteutetaan etäyhteydellä Microsoft Teamsissä.
Opetusmenetelmät
Toisesta lukuvuodesta alkaen voit suorittaa vapaasti valittavat opinnot (Johtamisen näkökulmia 5 op) osallistumalla Näkökulmia johtamiseen -luentosarjan koulutuspäiviin (yhteensä 4) ja tekemällä luentosarjaan liittyvän kirjallisen tehtävän
Näkökulmia johtamiseen -luentosarja on Karelia-ammattikorkeakoulun ja Riverian järjestämä luentosarja johtajuudesta, joka sopii kaikille työelämän kehittämisestä kiinnostuneille kuten johtajille, esimiehille, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä toimiville sekä HR-henkilöstölle. Luentoja järjestetään vuosittain neljä - kaksi keväällä ja kaksi syksyllä. Ajankohtaiset luentosarjat löydät Googlaamalla Riverian täydennyskoulutuksia asiasanalla "näkökulmia johtamiseen".
Päätavoitteena on, että syvennät johtajuuden erilaisia näkökulmia asiantuntijoiden luentojen aihealueista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso laajuus on 5 op (=135 tuntia), joista 16 tuntia asiantuntijaluentoihin ja 119 tuntia itsenäiseen kirjalliseen tehtävään.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Helena Ikonen
- Susanna Kinnunen
- Tarja Laatikainen
- Marika Lappalainen
- Kaisa Peuhkurinen
Vastuuopettaja
Susanna Kinnunen
Ryhmät
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Opetusmenetelmät
Opintojakson suorittamiseen kuuluu:
- Aloituspäiviin osallistuminen
- Urasuunnitelmatehtävä
- HOPS keskustelu
- TVT etäopetus (tieto- ja viestintäteknologia, tiedonhaku)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 tuntia
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 25.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 01.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Elina Turunen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Avoin amk ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoin amk ja RIPA
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen
Aika ja paikka
Täysin virtuaalitoteutus, aika- ja paikkariippumaton toteutusajan puitteissa. Ei sisällä kalenteroituja kontaktihetkiä.
Opintojakson aloitusinfo 5.9.2024 klo 15-16 Zoom / tallenne. Aloitusinfoon osallistuminen on vapaaehtoista.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opintojakso on YAMK-tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 21.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Tunnistaa rekrytointitarpeet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida rekrytointiprosessin
- Soveltaa erilaisia rekrytointimenetelmiä
- Huomioida kansainvälisen rekrytoinnin erityispiirteet
- Suunnitella, toteuttaa ja arvioida uuden työntekijän perehdytysprosessin
Sisältö
Keskeiset sisällöt:
- Työnantajakuva
- Rekrytointitarpeen tunnistaminen
- Rekrytointiprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Työntekijän valintaprosessi
- Perehdytys
- Uuden työntekijän sitouttaminen
Aika ja paikka
Täysin virtuaalitoteutus, ei sisällä kalenteroitua kontaktiopetusta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opintojakso on YAMK-tasoinen
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2025
Ajoitus
26.08.2024 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tarja Laatikainen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen osaat:
- Hyödyntää sosiaali- ja terveysalan johtamisessa käytettäviä kehittämismenetelmiä toimintojen ja rakenteiden uudistamisessa
- Arvioida ja hyödyntää terveysalan tutkimustietoa
- Tunnistaa omat johtamisvalmiutesi ja kykenet vahvistamaan niitä
Sisältö
Voit toteuttaa harjoittelun eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä joko kotimaassa tai ulkomailla. Harjoittelun voi myös toteuttaa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan projekteissa tai hankkeissa. Jos osallistut kansainväliseen konferenssiin ja vierailuihin sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa ulkomailla (n. 5 vrk).niin saat suoritettua harjoittelusta 2,5 op. Mikäli olet pidemmässä vaihdossa ulkomailla ja toimit jossakin terveysalan organisaatiossa perehtymällä ko. laitoksen johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin, niin harjoittelun ohjaajan kanssa sovitaan ennakkoon korvaako vaihto koko harjoittelujakson. Harjoittelun kokonaislaajuus on 5 opintopistettä (135 tuntia), josta on varattu suunnitelman ja loppuraportin tekemiseen noin 55 tuntia ja varsinaiseen harjoitteluun harjoittelupaikassa 80 tuntia. Harjoittelun ei tarvitse olla yhtäjaksoinen vaan voit suunnitella ajoituksen niin, että harjoittelulle asettamasi tavoitteet toteutuvat.
Aika ja paikka
Voit toteuttaa harjoittelun eri sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä joko kotimaassa tai ulkomailla. Harjoittelun voi myös toteuttaa erilaisissa sosiaali- ja terveysalan projekteissa tai hankkeissa.
Jos osallistut kansainväliseen konfrenssiin ja vierailuihin sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa ulkomailla (n. 5 vrk).niin saat suoritettua harjoittelusta 2,5 op.
Mikäli olet pidemmässä vaihdossa ulkomailla ja toimit jossakin terveysalan organisaatiossa perehtymällä ko laitoksen johtamis- ja kehittämiskäytäntöihin, niin harjoittelun ohjaajan kanssa sovitaan ennakkoon korvaako vaihto koko harjoittelujakson.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat hyödyntää sosiaali- ja terveysalan johtamisessa käytettäviä kehittämismenetelmiä toimintojen ja rakenteiden uudistamisessa.
- Osaat arvioida ja hyödyntää terveysalan tutkimustietoa.
- Osaat tunnistaa omat johtamisvalmiutesi ja kykenet vahvistamaan niitä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Harjoittelun kokonaislaajuus on 5 opintopistettä (135 tuntia), josta on varattu suunnitelman ja loppuraportin tekemiseen noin 55 tuntia ja varsinaiseen harjoitteluun harjoittelupaikassa 80 tuntia.
Harjoittelun ei tarvitse olla yhtäjaksoinen vaan voit suunnitella ajoituksen niin, että harjoittelulle asettamasi tavoitteet toteutuvat.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi: hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Hakea parasta mahdollista tietoa ja käsitellä sitä analysoiden työyhteisön toiminnassa, hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen toiminnan johtamisessa.
- Soveltaa tietoa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksista ja mahdollisuuksista ennakoiden tulevaisuutta omalla ammattialallasi.
- Soveltaa tietoa poliittis-hallinnollisen ohjausjärjestelmän vaikutuksista käytännön toimintaan ja sopeuttaa johtamasi yksikön toimintaa muuttuvien vaatimusten mukaisesti (Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö).
- Ymmärrät taloudellisesti kannattavan toiminnan periaatteet johtamisessa.
- Arvioida ja vertailla keskenään sosiaali- ja terveysalan yrittäjien tarjoamien tuotteistettuja palveluja.
- Johtaa hyvinvointipalvelujen järjestämistä väljästi asutuilla alueilla.
Sisältö
- Tieto työyhteisön osaamisen, toiminnan ja hyvinvoinnin asiakaslähtöisessä johtamisessa
- Kansainvälisyyskehitys ja globaali näkökulma sosiaali- ja terveyspalveluissa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja poliittis-hallinnollinen ohjausjärjestelmä suhteessa yksikön toimintaan
- Taloudellisesti kannattavan toiminnan johtaminen
- Hyvinvointipalveluiden johtaminen väljästi asutuilla alueilla
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys osana SOTE palvelujärjestelmää
Aika ja paikka
Toteutus verkko-opetuksena.
Oppimateriaalit
Materiaalit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Hakea parasta mahdollista tietoa ja käsitellä sitä analysoiden työyhteisön toiminnassa, hyvinvoinnin ja terveyden kehittämisessä sekä asiakaslähtöisen toiminnan johtamisessa.
- Soveltaa tietoa kansainvälisyyskehityksen vaikutuksista ja mahdollisuuksista ennakoiden tulevaisuutta omalla ammattialallasi.
- Soveltaa tietoa poliittis-hallinnollisen ohjausjärjestelmän vaikutuksista käytännön toimintaan ja sopeuttaa johtamasi yksikön toimintaa muuttuvien vaatimusten mukaisesti (Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö).
- Ymmärrät taloudellisesti kannattavan toiminnan periaatteet johtamisessa.
- Arvioida ja vertailla keskenään sosiaali- ja terveysalan yrittäjien tarjoamien tuotteistettuja palveluja.
- Johtaa hyvinvointipalvelujen järjestämistä väljästi asutuilla alueilla.
Sisältö:
- Tieto työyhteisön osaamisen, toiminnan ja hyvinvoinnin asiakaslähtöisessä johtamisessa
- Kansainvälisyyskehitys ja globaali näkökulma sosiaali- ja terveyspalveluissa
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö ja poliittis-hallinnollinen ohjausjärjestelmä suhteessa yksikön toimintaan
- Taloudellisesti kannattavan toiminnan johtaminen
- Hyvinvointipalveluiden johtaminen väljästi asutuilla alueilla
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys osana SOTE palvelujärjestelmää
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 5op = 135h
- Kontaktiopetusta verkossa 12h
- Seminaaripäivä verkossa 8h
- Itsenäistä työskentelyä 115h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty - täydennettävä - hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
27.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
- Mika Pasanen
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ryhmät
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Laatia organisaation strategiseen suunnitteluun tarvittavat tausta-analyysit ja osaat laatia strategisen suunnitelman
- Seurata suunnitelman toteutumista ja kerätä arviointitietoa suunnitelman edelleen kehittämiseksi.
- Kehittää strategiaa yhdessä määriteltyjen arvojen ja eettisesti hyväksyttävien periaatteiden mukaisesti huomioiden erilaiset asiakkaat ja asiakasajattelun kokonaisvaltaisesti.
- Johtaa organisaatiota strategisen suunnitelman avulla ja uudistaa strategiaa asiakaslähtöisesti ja asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ennakoiden.
- Toimia organisaation hallituksessa.
Sisältö
- Strategian suunnitteluprosessi
- Strateginen suunnittelu
- Asiakkuuksien johtaminen
- Asiakkuusstrategiat
- Hallitustyöskentely
- Strategiatyöskentely
Aika ja paikka
Syksy 2024 verkko-opetus.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson alussa ja aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Pekka Sivonen
Vastuuopettaja
Pekka Sivonen
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Aika ja paikka
Opetus alkaa vkolla 37 ja päättyy vkolla 47. Verkkotentti on viikolla 49. Opetus toteutetaan Moodlen verkko-opetusympäristön Collaboratessa.
Oppimateriaalit
Opiskelumateriaalia on Moodlessa ja lisäksi palautettavien tehtävien tekeminen edellyttää kirjaston / internetin käyttöä.
Tuomi-Sorjonen, P. & Kosonen, P.: Tilikausi. Sanoma Pro
Tomperi, S.: Käytännön kirjanpito. Edita.
Neilimo, K. & Uusi-Rauva: Johdon laskentatoimi, Edita.
www.kuntaliitto.fi
www.vm.fi
www.yrittajat.fi
www.vero.fi
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet: opiskelija ymmärtää yrityksen ja julkisyhteisön talouden perusteet ja siihen kytkeytyvän päätöksenteon. Opiskelija tietää kirjanpidon periaatteet ja tuloslaskelman ja taseen sisällön. Opiskelija ymmärtää ja osaa arvioida yrityksen sekä julkisyhteisön tilinpäätöstä ja siitä laskettuja tunnuslukuja. Opiskelija tietää budjetoinnin keskeisen sisällön ja budjetoinnin periaatteet. Opiskelija ymmärtää kannattavuus- ja kustannuslaskennan sekä hinnoittelun perusteet.
Sisältö: Julkistalouden ja yritystoiminnan perusteet, kirjanpidon periaatteet, budjetointi ja budjetit, tilinpäätöksen sisältö ja tilinpäätöslaskelmat, tilinpäätöksen tunnusluvut, kustannuspaikka- ja suoritekohtainen laskenta, hinnoittelun perusteet ja taloudelliset tavoitteet.
Opetuksessa on luentoja ja harjoituksia. Osa oppimistehtävistä on itseopiskelua ja tehtävät palautetaan moodlen palautuskansioihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti viikolla 49
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä noin 133 h opiskelijan työtä.Luennot ja harjoitustehtävät sekä arvioitavat tehtävät 65 h, kirjallisuuteen/oppimateriaaliin perehtyminen 67 h, arviointi ja palaute1 h
Sisällön jaksotus
Opetuksen aikataulu käydään opintojakson alussa läpi ja tiedot on tallennettuna Moodlessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat tehtävät hyväksytysti suoritettuna ja verkkotentin hyväksytty suoritus. Palautettavien tehtävien paino 80 % ja verkkotentin 20 %.
Hylätty (0)
Kaikki tehtäviä ei ole palautettu. Kaikkien tehtävien ratkaisua ei ole hyväksytty. Verkotentistä ei ole saatu hyväksyttyä suoritusta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on
50% - 69,5%
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on 69,6% - 89,5 %.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tehtäväpalautusten ja verkkotentin yhteinen painotettu prosenttiosuus maksimisuoritusmäärästä on 89,6 - 100 %.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Elina Turunen
- Susanna Kinnunen
Vastuuopettaja
Susanna Kinnunen
Ryhmät
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella
Sisältö
- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita sekä
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella.
Sisältö:
- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso kytkeytyy työelämän kehittämiseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisemmat sisällöltään samanlaiset suoritukset hyväksytään AHOT-menettelyn kautta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 7 op = 189h
- Kontaktiopetusta verkossa 48h
- Itsenäistä työskentelyä 141h
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Tarja Laatikainen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ryhmät
-
SSYS23Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Tunnistaa työelämässä ajankohtaisia muutoksia ja kehittämistarpeita sekä tarkastella niitä henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
- Kehittää työyhteisön hyvinvointia ja vuorovaikutusta.
- Tehdä vaikeitakin ratkaisuja huomioiden yksilön ja organisaation tarpeet.
- Ennakoida ja tunnistaa moninaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita työelämässä.
- Edistää tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden toteutumista ja tehdä eettisesti kestäviä ratkaisuja.
- Hankkia ja arvioida tietoa kriittisesti ja erilaisista näkökulmista sekä hyödyntää sitä uuden tiedon rakentamisessa ja päätöksenteossa.
- Muodostaa ja johtaa tiimejä sekä osaamisyhteisöjä organisaation tavoitteiden mukaisesti sekä hyödyntää digitaalisia työvälineitä lähijohtamisessa.
Sisältö
-Työyhteisöjen ajankohtaiset muutokset ja kehittämistarpeet
- Osaamisyhteisötyöskentely
- Työyhteisön hyvinvointi
- Moninaisuuden johtaminen
- Vaikeat ratkaisut johtamisessa ja muutosjohtaminen.
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen ja ryhmissä työskentely
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Tunnistaa työelämässä ajankohtaisia muutoksia ja kehittämistarpeita sekä tarkastella niitä henkilöstöjohtamisen näkökulmasta.
- Kehittää työyhteisön hyvinvointia ja vuorovaikutusta.
- Tehdä vaikeitakin ratkaisuja huomioiden yksilön ja organisaation tarpeet.
- Ennakoida ja tunnistaa moninaisuuden mahdollisuuksia ja haasteita työelämässä.
- Edistää tasa-arvoisuuden ja oikeudenmukaisuuden periaatteiden toteutumista ja tehdä eettisesti kestäviä ratkaisuja.
- Hankkia ja arvioida tietoa kriittisesti ja erilaisista näkökulmista sekä hyödyntää sitä uuden tiedon rakentamisessa ja päätöksenteossa.
- Muodostaa ja johtaa tiimejä sekä osaamisyhteisöjä organisaation tavoitteiden mukaisesti sekä hyödyntää digitaalisia työvälineitä lähijohtamisessa.
Sisältö:
-Työyhteisöjen ajankohtaiset muutokset ja kehittämistarpeet
- Osaamisyhteisötyöskentely
- Työyhteisön hyvinvointi
- Moninaisuuden johtaminen
- Vaikeat ratkaisut johtamisessa ja muutosjohtaminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 5 op = 135 op
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
K5 Opiskelija osaa luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä niitä kriittisesti analysoiden. Hän löytää uusia, luovia ja perusteltuja ratkaisuja työelämän ja/tai TKI-toiminnan ongelmiin, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista. Opiskelija osaa lisäksi soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. Hän osaa kehittää ja johtaa tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti osaamisalueensa toimintaa. Hän osaa viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen haasteellisia oppimisen tavoitteita ja kokeilla innovatiivisia menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.
H3 Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti lähteitä hyödyntäen. Hän löytää perusteltuja ratkaisuja työelämän ja/tai TKI-toiminnan ongelmiin. Hän osaa kehittää tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti osaamisalueensa toimintaa. Hän osaa viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen haasteellisia oppimisen tavoitteita ja menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.
T1 Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa. Hän osaa käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. Hän osaa tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. Opiskelija osaa viestiä sekä suullisesti että kirjallisesti. Opiskelija osaa asettaa itselleen uusia oppimisen tavoitteita ja menetelmiä sekä tarkastella kriittisesti omaa kehittymistään ja oppimistaan.