Monimediainen yritys- ja yhteisöviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: PR10022-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Satu Saarinen
Vastuuopettaja
Satu Saarinen
Ryhmät
-
PRAS23Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaat viestiä ottaen huomioon tilanteen, kanavan ja muut viestinnän osapuolet toimiessasi työ- tai muun yhteisön jäsenenä tai sen edustajana. Osaat toimia työyhteisön kokouksissa eri rooleissa. Tiedät, mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu, ja osaat käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä. Osaat suunnitella ja toteuttaa yritys- ja markkinointiviestintää monikanavaisesti.
Sisältö
Kurssi sisältää:
- yhteisö- ja yritysviestinnän perusteet: markkinointiviestintä, mediaviestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- kokousmuistio
- mediatiedote
- kirjareferaatin laatiminen ja esittäminen paneelissa
- monikanavaisen viestintäsuunnitelman laatiminen ja esittäminen.
Muuta huomioitavaa: mahdolliset yritysvierailut, asiantuntijavierailijat.
Aika ja paikka
Verkko-opetus
Oppimateriaalit
Tunneilla ja Moodlessa osoitettu kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Oppimistavoitteet:
-ymmärtää keskeiset asiat monimediallisesta viestintäympäristöstä ja sen vaikutuksista yrityksiin ja yhteisöihin.
-tietää, mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu ja mikä merkitys niillä on yhteisö- tai yrityskuvan syntymisessä ja tuotteen markkinoinnissa.
-osaa käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä.
ymmärtää työyhteisöviestinnän ja yritysviestinnän perusteet
-osaa viestiä tarkoituksen mukaisesti erilaisissa tilanteissa ja eri kanavien kautta.
Keskeinen sisältö:
- yhteisö- ja yritysviestinnän perusteet: työyhteisöviestintä, ulkoinen ja sisäinen viestintä, sidosryhmäviestintä, mediaviestintä, markkinointiviestintä, someviestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- vuorovaikutus ja viestintä työyhteisössä
- palautteen merkitys työyhteisössä
- haasteelliset tilanteet työyhteisössä
-erilaiset viestintätilanteet: mm. kokous, palaveri, sähköpostiviesti
Opintojaksolla on mukana asiantuntijavieraita.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson on hyväksytty, kun opiskelija on tehnyt ja palauttanut kaikki opintojakson tehtävät.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
•Osoittaa perustason ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä.
•Osaa käyttää muutamia viestintäkanavia ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä yksinkertaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, mutta monimutkaisemmissa tilanteissa ilmenee puutteita.
•Osoittaa, että osaa toimia työyhteisön jäsenenä tyydyttävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
•Osoittaa hyvää ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä yhteisö- tai yrityskuvan ja markkinoinnin kannalta.
•Osaa käyttää useita viestintäkanavia tehokkaasti ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ja vaihtelevissa viestintätilanteissa.
•Osoittaa, ett osaa toimia työyhteisön jäsenenä hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
•Osoittaa syvällistä ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä yhteisö- tai yrityskuvan ja markkinoinnin kannalta.
•Hallinnoi laajasti ja taitavasti erilaisia viestintäkanavia ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä erittäin tarkoituksenmukaisesti ja vakuuttavasti kaikissa viestintätilanteissa, mukaan lukien haastavat tilanteet.
•Osoittaa, että osaa toimia työyhteisön jäsenenä erinomaisella tasolla.