Siirry suoraan sisältöön

Monimediainen yritys- ja yhteisöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: PR10022-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Restonomikoulutus (PR)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Satu Saarinen

Vastuuopettaja

Satu Saarinen

Ryhmät

  • PRAS23
    Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat viestiä ottaen huomioon tilanteen, kanavan ja muut viestinnän osapuolet toimiessasi työ- tai muun yhteisön jäsenenä tai sen edustajana. Osaat toimia työyhteisön kokouksissa eri rooleissa. Tiedät, mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu, ja osaat käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä. Osaat suunnitella ja toteuttaa yritys- ja markkinointiviestintää monikanavaisesti.

Sisältö

Kurssi sisältää:
- yhteisö- ja yritysviestinnän perusteet: markkinointiviestintä, mediaviestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- kokousmuistio
- mediatiedote
- kirjareferaatin laatiminen ja esittäminen paneelissa
- monikanavaisen viestintäsuunnitelman laatiminen ja esittäminen.

Muuta huomioitavaa: mahdolliset yritysvierailut, asiantuntijavierailijat.

Aika ja paikka

Verkko-opetus

Oppimateriaalit

Tunneilla ja Moodlessa osoitettu kirjallisuus

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:
-ymmärtää keskeiset asiat monimediallisesta viestintäympäristöstä ja sen vaikutuksista yrityksiin ja yhteisöihin.
-tietää, mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu ja mikä merkitys niillä on yhteisö- tai yrityskuvan syntymisessä ja tuotteen markkinoinnissa.
-osaa käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä.
ymmärtää työyhteisöviestinnän ja yritysviestinnän perusteet
-osaa viestiä tarkoituksen mukaisesti erilaisissa tilanteissa ja eri kanavien kautta.

Keskeinen sisältö:
- yhteisö- ja yritysviestinnän perusteet: työyhteisöviestintä, ulkoinen ja sisäinen viestintä, sidosryhmäviestintä, mediaviestintä, markkinointiviestintä, someviestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- vuorovaikutus ja viestintä työyhteisössä
- palautteen merkitys työyhteisössä
- haasteelliset tilanteet työyhteisössä
-erilaiset viestintätilanteet: mm. kokous, palaveri, sähköpostiviesti
Opintojaksolla on mukana asiantuntijavieraita.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson on hyväksytty, kun opiskelija on tehnyt ja palauttanut kaikki opintojakson tehtävät.

Hylätty (0)

Annetut tehtävät palauttamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
•Osoittaa perustason ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä.
•Osaa käyttää muutamia viestintäkanavia ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä yksinkertaisissa tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, mutta monimutkaisemmissa tilanteissa ilmenee puutteita.
•Osoittaa, että osaa toimia työyhteisön jäsenenä tyydyttävästi.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
•Osoittaa hyvää ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä yhteisö- tai yrityskuvan ja markkinoinnin kannalta.
•Osaa käyttää useita viestintäkanavia tehokkaasti ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä tarkoituksenmukaisesti erilaisissa ja vaihtelevissa viestintätilanteissa.
•Osoittaa, ett osaa toimia työyhteisön jäsenenä hyvällä tasolla.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
•Osoittaa syvällistä ymmärrystä yhteisö- ja yritysviestinnän perusteista sekä niiden merkityksestä yhteisö- tai yrityskuvan ja markkinoinnin kannalta.
•Hallinnoi laajasti ja taitavasti erilaisia viestintäkanavia ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä.
•Osaa viestiä erittäin tarkoituksenmukaisesti ja vakuuttavasti kaikissa viestintätilanteissa, mukaan lukien haastavat tilanteet.
•Osoittaa, että osaa toimia työyhteisön jäsenenä erinomaisella tasolla.