Siirry suoraan sisältöön

Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Tunnus: SS10004

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Lauri Saarelainen

Osaamistavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 140

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkossa tehtävä opintojakso 3.2. - 16.5.2025

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 05.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 140

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkossa tehtävä opintojakso 23.9. - 5.12.2024

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

11.03.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

03.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkossa tehtävä opintojakso 1.6. - 31.7.2024

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla syvennät osaamistasi haastavista asiakastilanteista. Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.

Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Siihen kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää itsenäisesti, oman aikataulusi mukaan, suoritettavia tehtäviä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

-Kirjallisuuteen tutustuminen n. 120 h
-Muuhun materiaaliin tutustuminen n. 5 h
-Oppimistehtävien teko n. 10 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Hyväksytyssä oppimistehtävässä olet vastannut tehtävänantoon opintojakson kirjallista materiaalia hyödyntäen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

05.02.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 1500

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ajoitusryhmät
  • Avoimen opiskelijat (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
Pienryhmät
  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkossa tehtävä opintojakso 5.2. - 17.5.2024

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 140

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
  • KAKS23
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla


Sekä opintojakson verkkoalustalla mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää viisi omaan tahtiin tehtävää oppimistehtävää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson sisältää orientoivan tehtävän ja neljä oppimistehtävää, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää jokaisen oppimistehtävän palauttamista. Oppimistehtävien tekemiseen tulee käyttää opintojakson oppimateriaaleja ja niiden käytön tulee ilmetä oppimistehtävistä.

Ilmoittautumisaika

13.03.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

01.06.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 150

Koulutus
  • Avoimen AMK:n opinnot
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät
  • KAKK23KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2023

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla


Sekä opintojakson verkkoalustalla mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää viisi omaan tahtiin tehtävää oppimistehtävää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson sisältää orientoivan tehtävän ja neljä oppimistehtävää, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää jokaisen oppimistehtävän palauttamista. Oppimistehtävien tekemiseen tulee käyttää opintojakson oppimateriaaleja ja niiden käytön tulee ilmetä oppimistehtävistä.

Ilmoittautumisaika

01.01.2023 - 05.03.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2 (Koko: 10. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023
Pienryhmät
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 1
  • Pienryhmä (schedulingGroup) 2

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkossa tehtävä opintojakso 13.3. - 31.5.2023

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla


Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät
  • TOP22_23
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi 29.8. - 31.12.2022

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja saatavilla
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja saatavilla
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Muu suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
- Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen


Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen


Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen

Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

01.06.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät
  • TOP21_22
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2021-2022

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi 1.6. - 31.8.2022

Oppimateriaalit

Materiaalit ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
- Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen


Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen


Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen

Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja

Lauri Saarelainen

Ryhmät
  • TOP21_22
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2021-2022

Tavoitteet

Oppia tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
Oppia ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
Ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
Tilanteiden ennakointi: Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen.
Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.

Aika ja paikka

Verkkokurssi 14.3. - 31.5.2022

Opetusmenetelmät

Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
-Konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen
-Tilanteista oppiminen

Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen
-Tilanteista oppiminen

Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen

Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty