Dealing with Challenging Behaviour in Social and Health Care (5 cr)
Code: SS10004-3012
General information
- Enrollment
- 01.04.2025 - 14.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 22.09.2025 - 12.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Open UAS
- Campus
- Online
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 110
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Lauri Saarelainen
- Teacher in charge
- Lauri Saarelainen
- Scheduling groups
- Avoimen opiskelijat (Size: 40 . Open UAS : 40.)
- Tutkinto-opiskelijat (myös ristiinopiskelu) (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
TOP25_26Other Complimentary Studies Group Semester 2025-2026
-
KAKS25Karelia, Open UAS, All, Fall, 2025
- Small groups
- Open UAS Students
- Degree students
- Course
- SS10004
Evaluation scale
Approved/Rejected
Objective
Opintojakson suoritettuasi:
- Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
- Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
- Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
Content
Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa.
Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille:
- Tilanteisiin vaikuttavat tekijät
- Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen
- Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen
- Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista
Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.
Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.
Location and time
Verkossa tehtävä opintojakso 25.8.- 12.12.2025
Materials
Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla
Lisäksi Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.
Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h
Assessment criteria, approved/failed
Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.