Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10004-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.02.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 140
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja
Lauri Saarelainen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 40. Avoin AMK: 40.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
- Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
- Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
Sisältö
Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa.
Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille:
- Tilanteisiin vaikuttavat tekijät
- Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen
- Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen
- Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista
Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.
Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.
Aika ja paikka
Verkossa tehtävä opintojakso 3.2. - 16.5.2025
Oppimateriaalit
Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla
Sekä Moodlessa mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.
Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.
- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Jokainen oppimistehtävä arvioidaan erikseen. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytysti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty