Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2Laajuus (4 op)

Tunnus: SY10009

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Ryhänen
  • Suvi Liimatta

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • SSNK23
    Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Aika ja paikka

2 op monialainen oppimiskokonaisuus (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024.
2 op koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus ajalla 28.10.- 13.12.2024

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus) ja 2 op koulutusalakohtaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27h

Lisätietoja opiskelijoille

2 op monialainen oppimiskokonaisuus (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024.
2 op koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus ajalla 28.10.- 13.12.2024 (opetuksellinen osuus 4x4h, sekä oppimistehtävät).

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Lindlöf
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • SSAK23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Aika ja paikka

2 op monialainen osuuus (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
2 op koulutusalakohtainen osuus. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus)

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus).

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4x27h

Sisällön jaksotus

2 op monialainen osuuus (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
2 op koulutusalakohtainen osuus. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus)

Lisätietoja opiskelijoille

2 op monialainen osuuus (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
2 op koulutusalakohtainen osuus. 21.10. - 5.12. (opetuksellinen osuus 4x2h, sekä oppimistehtävät)


- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SFAK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Aika ja paikka

A-osio moodle-ympäristössä oman aikataulun mukaisesti (sisältää tiimissä tehtävän reflektiotehtävän)
B-osio moodlessa itsenäisesti ja etäyhteydellä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan moodlessa

Opetusmenetelmät

A-osio (Innovaatio- ja kehittämistyön menetelmät) kokonaan verkossa.
B-osio sisältää reaaliaikaista etäopetusta ja opinnäytetyön ideaseminaarit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapaja

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Kaikki opintojaksoon kuuluvat tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja aikataulussa.

Hylätty:

Kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä ei ole tehty tai ne on palautettu myöhässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 120

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Terhi Hagman
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Suvi Liimatta

Ryhmät
  • SHAK23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
  • SHNK23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2023
  • SHFS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023, Fast Track

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op verkko-oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön. Koulutusalakohtainen osuus integroituu opinnäyteprosessin aloitukseen.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verko-opintokokonaisuus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäyteytön aihe-ehdotuksen tekeminen sekä opinnäytetyösuunnitelman aloitus kuuluvat arvioitaviin suorituksiin

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Terhi Myller
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAK23
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Aika ja paikka

Etänä.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleympäristöissä esitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta osasta, A ja B.

A-osa suoritetaan kokonaan verkossa TKI 2 A-osan Moodlessa.
B-osa liittyy geronomiopinnäytetyön ideointiin ja tutkimusmenetelmiin. Tämä osio suoritetaan geronomiopinnäytetyömoodlessa ja myös tämä osio suoritetaan kokonaan verkossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

B-osiossa alkaa opinnäytetyön ideointi ja opinnäytetyön toimeksiantajan etsintä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

A-osan voi ahotoida aiemmilla, alle 10 vuotta vanhoilla, opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

A-osan hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson sisältöjen opiskelua ja tiimireflektiotehtävän tekemistä.
B-osan suorittamiseksi opiskelija osallistuu ohjaustunneille ja laatii opinnäytetyötä koskevan aihe-ehdotuksen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyy.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sekä A- että B-osio arivoidaan hyv-hyl-täyd.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Geronomikoulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Terhi Myller
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAS22
    Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SHAS22
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SSAS22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Minna Turunen
  • Terhi Hagman
  • Anne Ryhänen
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Suvi Liimatta
  • Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SFNS22
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SHNS22
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • STNS22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SSNS22
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 30.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 100

Koulutus
  • Geronomikoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Raija Kuisma
  • Terhi Myller
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAK22
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
  • SFAK22
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön perusteet

Aika ja paikka

A-osa suoritetaan kokonaan verkossa (geronomi- ja fysioterapiaopiskelijat)
B-osa geronomiopiskelijoiden osalta suoritetaan etä-ohjaustunneilla ja osaamisyhteisötoimintana (opinnäytetyön ideointi)
B-osa fysioterapeuttiopiskelijoiden osalta suoritetaan verkossa (etäluennot ja ont:n ideaseminaarit)

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu A-osasta; innovatiomenetelmät sekä B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön ideointi ja siihen liittyvät sisällöt.

Arviointiasteikko

H-5