Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: SY10009-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Åkerlund
- Anne Ryhänen
- Sanna Tiainen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso koostuu 2 osiosta.
A-osan suoritat itsenäisesti kevätlukukauden aikana.
B-osassa muodostat opinnäytetyöparin/ryhmän, ideoit opinnäytetyön ja muodostat opinnäytetyötiimisi kanssa ideapaperin. B-osa käynnistää opinnäytetyöprosessisi.
OSIO A.
OSAAMISTAVOITTEET:
Osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä
Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu
Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä ja saat valmiuksia opinnäytetyön tekemiseen
SISÄLTÖ:
innovaatiomenetelmät
lean
palvelumuotoilu
projektityökalut
B-OSA:
Tavoitteet:
Tunnet tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä ja osaat soveltaa niitä käytännössä opinnäytetyön prosessissa ja työelämän kehittämistehtävissä.
Tutustut erityisesti toimintaterapia-alan tutkimuksissa ja työelämässä sovellettaviin tutkimusasetelmiin ja menetelmiin.
Aloitat oman opinnäytetyöprosessin
Sisältö:
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen
Laadullisten, määrällisten ja toiminnallisten opinnäytetyömenetelmien hyödyntäminen käytännössä
Tapaustutkimusten (case-tutkimukset) käyttö toimintaterapiassa ja työelämän kehittämisessä
Eri tyyppiset kirjallisuuskatsaukset ja tutkimusten laadun arviointi
Johdanto opinnäytetyösuunnitelmaan (joka alkaa limittäin tämän opintojakson kanssa)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Täydennettävä
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen/seminaareihin sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa, seminaareissa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.