Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 (4 op)

Toteutuksen tunnus: SY10009-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Anne Ryhänen
  • Johanna Åkerlund
  • Sanna Tiainen
  • Tuula Martiskainen

Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät

  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso koostuu 2 osiosta.
A-osan suoritat itsenäisesti kevätlukukauden aikana.
B-osassa muodostat opinnäytetyöparin/ryhmän, ideoit opinnäytetyön ja muodostat opinnäytetyötiimisi kanssa ideapaperin. B-osa käynnistää opinnäytetyöprosessisi.



OSIO A.
OSAAMISTAVOITTEET:

Osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä
Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu
Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä ja saat valmiuksia opinnäytetyön tekemiseen

SISÄLTÖ:
innovaatiomenetelmät
lean
palvelumuotoilu
projektityökalut

B-OSA:


Tavoitteet:
Tunnet tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä ja osaat soveltaa niitä käytännössä opinnäytetyön prosessissa ja työelämän kehittämistehtävissä.
Tutustut erityisesti toimintaterapia-alan tutkimuksissa ja työelämässä sovellettaviin tutkimusasetelmiin ja menetelmiin.
Aloitat oman opinnäytetyöprosessin


Sisältö:
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen
Laadullisten, määrällisten ja toiminnallisten opinnäytetyömenetelmien hyödyntäminen käytännössä
Tapaustutkimusten (case-tutkimukset) käyttö toimintaterapiassa ja työelämän kehittämisessä
Eri tyyppiset kirjallisuuskatsaukset ja tutkimusten laadun arviointi
Johdanto opinnäytetyösuunnitelmaan (joka alkaa limittäin tämän opintojakson kanssa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Täydennettävä
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen/seminaareihin sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa, seminaareissa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.