Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: SY10009-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Kirsi Lindlöf
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Mirka Nisula
Ryhmät
-
SSAS23Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät (2 op). Opiskelu tapahtuu verkko-opetuksessa ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.
Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.1.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.
Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty