Siirry suoraan sisältöön

Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023: SSAK23

Tunnus: SSAK23

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Sosionomi (AMK), päivä- ja monimuotototeutus

Sosionomitutkinto on laaja-alainen tutkinto, joka antaa kelpoisuuden toimia muun muassa varhaiskasvatuksessa, lastensuojelussa, koulun hyvinvointityössä, maahan muuttaneiden kanssa tehtävässä työssä, vanhus- ja vammaistyön työkentällä sekä päihde- ja mielenterveyspalveluissa. Sosionomina voit työskennellä eri-ikäisten ihmisten parissa julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Sosionomeja toimii myös lähiesimiestehtävissä ja kehittämishankkeissa.

Sosionomiopintosi rakentuvat yhteiskunnallisista ja kasvatustieteellisistä kokonaisuuksista. Sosiaalipedagogiikka toimii opintojen punaisena lankana. Sosiaalipedagogisessa toiminnassa tuetaan yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista kasvua ja arjessa toimimista. Toiminnan tavoitteena on tukea ihmisten yhteiskunnallista osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä. Keskeisiä näkökulmia opinnoissa ovat voimavaralähtöisyys, dialogisuus ja sosiokulttuurinen innostaminen.

Sosionomikoulutuksen toimintaa ohjaavat osaltaan Karelia-ammattikorkeakoulun strategiset tavoitteet, joista tässä koulutuksessa painottuvat erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin, ikäystävällisyyden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen edistäminen. Sosionomiopinnoissa huomioidaan väljästi asuttujen alueiden tarpeet kehittämällä etä- ja digipalveluja ja toteuttamalla harjoitteluja koko maakunnassa.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Sosionomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v

Osaamisen kuvaus

Sosionomiopintojen lähtökohtana ovat sekä sosiaali- ja terveysalan yhteiset että ammattialakohtaiset osaamistarpeet. Kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tarvitsevat työssään esimerkiksi asiakastyön osaamista sekä palveluiden ja työn kehittämisosaamista. Näitä osaamisalueita rakennetaan osittain sosiaali- ja terveysalojen yhteisillä monialaisilla opinnoilla, joiden avulla saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn.
Sosionomiopintojen perustana ovat valtakunnalliset sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit:

- sosiaalialan eettinen osaaminen
- asiakastyön osaaminen
- sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
- tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

Sosionomiopintojen keskiössä ovat opiskelijan ammatillinen kasvu, sosiaalipedagogisen asiakastyön osaaminen sekä yksilöiden ja yhteisöjen osallistaminen. Karelia-ammattikorkeakoulun kaikille koulutusaloille yhteisiä kompetensseja ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, kestävä kehitys sekä ennakoiva kehittäminen.

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Tutkinto koostuu työelämäläheisistä ydinosaamisen opinnoista (185 op) ja täydentävän osaamisen opinnoista (25 op). Ydinosaamisen opintoihin sisältyy 38 opintopistettä harjoittelua ja 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.

Sosionomiopintojen alkuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia korkeakouluopintoihin sekä tutustutaan opiskelijayhteisöön ja ryhmään. Ammatillisen osaamisen kehittymistä ja opiskelusuunnitelmaa tarkastellaan opintojen alussa käytävissä keskusteluissa ja opintojen edetessä sekä ryhmäohjauksissa että vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa. Opintojen keski- ja loppuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia oman työuran ja jatko-opintojen suunnitteluun työelämätietouden, työnhaun valmiuksien sekä oman osaamisen ja kehittymistarpeiden tunnistamisen avulla.

Opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemia tarjoaa sinulle mahdollisuuden yrittäjyyden ja opintojen yhteensovittamiseen. Y-akatemiassa opiskelet Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja opinnoilla voit korvata sopimuksen mukaan koulutuksen opetussuunnitelman opintoja.

Työelämäläheinen oppiminen

Sosiaalialan osaamiskokonaisuuksissa painotetaan sisältö- ja käytäntölähtöistä yhteistyötä työelämäkumppaneiden kanssa. Opintojen alussa orientoidut työelämäyhteistyöhön teoriaopintojen, tehtävien, harjoittelujen sekä eri toimintaympäristöihin suuntautuvien vierailujen ja vierailijoiden kautta. Toisena vuonna vahvistat ammatillista osaamistasi erityisesti asiakastyössä. Opit esimerkiksi erilaisia asiakastyön menetelmiä ja dokumentointia. Kolmantena vuonna syvennät oppimaasi työskennellen yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kanssa sekä erilaisissa kehittämishankkeissa. Yhteistyötä voit tehdä maakunnassa, kansallisesti tai kansainvälisesti.

Ammatillinen kasvu sosiaalialan asiantuntijaksi toteutuu työskentelemällä ja opiskelemalla työelämän kanssa dialogisessa yhteistyössä. Voit kehittää osaamistasi monialaisen yhteistyön, verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Opintojen aikana toteutetaan yhteistyötä sekä Karelian että kumppaneidemme tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa. Opintojen loppuvaiheessa tehtävässä työelämälähtöisessä opinnäytetyössä syvennät omaa ammatillista asiantuntijuuttasi.

Karelian oppimis- ja palveluympäristö Tarmossa sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat tehdä oppimistehtäviä, harjoitteluja, asiakaslähtöistä kehittämistä ja monialaista yhteistyötä. Sosiaalialan opiskelijana voit valita halutessasi myös yrittäjyyspolun.

Pedagogiset valinnat

Sosionomiopinnot toteutetaan vuosittain sekä päivä- että monimuotototeutuksina. Monimuoto-opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyy yksittäisiä lähipäiviä. Sosionomiopinnot perustuvat käsitykseen oppimisesta reflektiivisenä, kokemuksellisena ja sosiaalisesti rakentuvana prosessina. Opintojen aikana on tärkeää, että opit hankkimaan ja arvioimaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti sekä kykenet soveltamaan tietoa uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän muutos edellyttävät kykyä jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisen päivittämiseen. Opettaja toimii oppimisen mahdollistajana ohjaten ja tukien opiskelijaa ottamaan vähitellen yhä enemmän itse vastuuta omasta opiskeluprosessista ja oppimisesta. Samoja periaatteita pyritään toteuttamaan myös verkossa tapahtuvassa opetuksessa.

Oppiminen tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä kuten simulaatioissa. Simulaatioympäristön lisäksi opinnoissa hyödynnetään erilaisia pedagogisia oppimisympäristöjä ja menetelmiä, kuten pakohuonepedagogiikkaa, pelillisyyttä sekä VR- ja AR-teknologiaa. Tavoitteena on oppia hyödyntämään ja soveltamaan osaamista todellisissa asiakastilanteissa.

Opintojen joustava toteuttaminen

Opintojen alussa laadit itsellesi henkilökohtaisen opiskelu- ja urasuunnitelman, jossa asetat omat oppimistavoitteesi, opintojesi suorittamistavat sekä aikataulut. HOPS:n laatimisen yhteydessä tutustut sosionomitutkinnon osaamistavoitteisiin ja tarkastelet aiemmin hankittua osaamistasi. Aiemmin hankittu ja opintojen aikana kertyvä osaaminen mahdollistavat osaamisen tunnistamisen AHOT-menettelyn avulla.

Sosionomi -tutkintoon sisältyy täydentävän osaamisen opintoja 25 op. Näiden opintojen sisällön suunnittelet omien ammatillisten tavoitteidesi mukaisesti. Täydentävän osaamisen opintoja voit valita Karelian omasta täydentävän opintojen tarjonnasta tai valtakunnallisesta opintotarjonnasta.

Opinnot on mahdollista suorittaa joustavasti. Monimuotototeutus antaa mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Voit nopeuttaa opintoja yksilöllisten opiskelupolkujen suunnittelulla ja opinnollistamisen kautta. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa Karelian ja muiden ammattikorkeakoulujen tarjonnasta (pääasiassa verkko-opintoina).

Kansainvälistyminen

Sosiaalialan työ kansainvälistyy nopeasti. Opintojen aikana kehität kulttuurisensitiivistä ja moninaisuutta tukevaa kohtaamisosaamista ja yhteistyötaitoja. Ymmärrät epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja. Sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen ja kotikansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa kansainvälisyysosaamistasi esimerkiksi toimimalla tuutorina kansainvälisille opiskelijoille. Kohtaat vaihto-opiskelijoita myös englanninkielisillä opintojaksoilla. Lisäksi voit toimia kummiopiskelijana korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen maahanmuuttaneille opiskelijoille. Kansainvälisyysosaaminen kehittää kykyäsi edistää kulttuurienvälistä vuoropuhelua.

Osaamisen arviointi

Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään erilaisia arviointimenetelmiä ja palautteenantotapoja. Arviointi perustuu yhdessä sovittuihin arviointikriteereihin ja asetettuihin osaamistavoitteisiin. Opintojen aikana toteutetaan monipuolista ja jatkuvaa arviointia, joka tukee opiskelijan oppimisprosessia. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.

Uramahdollisuudet ja uraohjaus

Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä. Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia esimerkiksi lastensuojelu- ja perhetyön, mielenterveys- ja päihdetyön, vanhustyön, kuntouttavan työn, vammaistyön ja monikulttuurisen työn tehtävissä. Keskeistä työssä on palveluja käyttävän asiakkaan ohjaaminen arjessa erilaisin työmenetelmin. Tutkinto antaa valmiuksia toimia myös lähiesimiehenä ja kehittämistyössä. Voit hankkia opintojesi aikana kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina. Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtäviin kuuluu lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistäminen ja tukeminen sekä perheiden kanssa tehtävä yhteistyö.

Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen avaa mahdollisuuksia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
4. / 2023 5. / 2023 6. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2023 4. / 2024 5. / 2024 6. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2024 4. / 2025 5. / 2025 6. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2025 4. / 2026 5. / 2026 6. / 2026
SSAK23-1
Sosionomi yhteiskuntatietoisena ja reflektoivana toimijana

(Valitaan kaikki)

60
SSAK23-11
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa

(Valitaan kaikki)

15
SS10007 Ammatillinen kasvu 1 3 1.5 1.5 1.5 1.5 0.8 0.8 0.8 0.8
SS10009 Tieto- ja viestintäteknologia 1 1 1 0.5 0.5
SS10010 Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta 7 7 7 7
SS10011 Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen 4 4 4 2 2
SSAK23-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

7
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2 2 2 1 1
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3 3 3 3
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2 2 2 1 1
SSAK23-13
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä

(Valitaan kaikki)

7
SS10012 Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön 2 2 2 2
SS10013 Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät 5 5 5 5
SSAK23-14
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki)

9
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2 2 2 1 1
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2 2 2 1 1
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2 2 2 1 1
SS10014 English at Work for Social Services 3 3 3 3
SSAK23-15
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

9
SS10015 Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva 5 5 5 2.5 2.5
SS10016 Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia 4 4 4 2 2
SSAK23-16
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa

(Valitaan kaikki)

13
SS10017 Sosiaalipedagoginen työote 5 5 5 2.5 2.5
SS10018 Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat 3 3 3 1.5 1.5
SS10019 Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
SSAK23-2
Sosionomi asiakastyön osaajana

(Valitaan kaikki)

51
SSAK23-21
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja

(Valitaan kaikki)

12
SS10020 Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi 5 5 5 2.5 2.5
SS10021 Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus 4 4 4 4
SS10022 Svenska i arbetslivet för socionomer 3 3 3 1.5 1.5
SSAK23-22
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä

(Valitaan kaikki)

18
SS10023 Voimavaralähtöinen asiakastyö 11 11 11 5.5 5.5
SS10024 Asiakastyön menetelmiä 5 5 5 2.5 2.5
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2 2 2 2
SSAK23-23
Sosionomi muutos- ja kehittämistyössä

(Valitaan kaikki)

21
SS10025 Asiakastyön erityisnäkökulmat 4 4 4 2 2
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4 4 4 2 2
SS10026 Suullinen viestintä 2 2 2 1 1
SS10027 Asiakastyön harjoittelu 11 11 11 5.5 5.5
SSAK23-3
Sosionomi kehittäjänä

(Valitaan kaikki)

39
SSAK23-31
Sosionomi yhteisöissä

(Valitaan kaikki)

20
SS10028 Ryhmätoiminta sosionomin työssä 4 4 4 2 2
SS10029 Ryhmäohjausharjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
SS10030 Projekti- ja yhteisökehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
SS10031 Ammatillinen kasvu 2 1 0.3 0.8 0.3 0.3 0.5 0.3 0.3 0.3 0.3
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5 5 5 2.5 2.5
SSAK23-32
Diverse Contexts of Social Welfare Work

(Valitaan kaikki)

10
SS10032 Multicultural Work 5 5 5 2.5 2.5
SS10033 Community Work 5 5 5 2.5 2.5
SSAK23-33
Sosiaalialan vaikuttamistyö

(Valitaan kaikki)

9
SS10034 Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla 6 6 6 3 3
SS10035 Intensiivinen palveluohjaus 2 2 2 1 1
SS10036 Ammatillinen kasvu 3 1 1 1 0.5 0.5
SSAK23-4
Sosionomi ammatillisena asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

35
SSAK23-41
Sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillinen asiantuntijuus

(Valitaan kaikki)

20
SS10037 Syventävä harjoittelu 15 15 15 7.5 7.5
SS10038 Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus 4 4 4 2 2
SS10039 Tieteellinen kirjoittaminen 1 1 1 0.5 0.5
SSAK23-42
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5 5 5 2.5 2.5
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5 5 5 2.5 2.5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5 5 5 2.5 2.5
SSAK23-5
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
SSAK23-51
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SSAK23-52
Varhaiskasvatuksen täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
SSAK23-53
Muut täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
Yhteensä 210 27.5 62.8 50.8 44 27.5 32.5 30.3 21.3 29.5 29 15 12.3 15.3 0 0 17.8 14.8 12 18 0.3 0.3 10.5 10.5 14.8 14.8 0 0 14.5 14.5 7.5 7.5 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

1 Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.

- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Ammatillinen kasvu 1
Tieto- ja viestintäteknologia
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
English at Work for Social Services
Sosiaalipedagoginen työote
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Svenska i arbetslivet för socionomer
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Ammatillinen kasvu 3
Tieteellinen kirjoittaminen
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
2 Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä

- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.

Ammatillinen kasvu 1
Tieto- ja viestintäteknologia
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
English at Work for Social Services
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia
Sosiaalipedagoginen työote
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Svenska i arbetslivet för socionomer
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Multicultural Work
Community Work
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Tieteellinen kirjoittaminen
3 Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.

- kykenee vastaamaan omasta toimin nastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
- huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
- kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Ammatillinen kasvu 1
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia
Sosiaalipedagoginen työote
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Tieteellinen kirjoittaminen
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
4 Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.

- osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
- ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.

Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Ammatillinen kasvu 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.

- tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään.

English at Work for Social Services
Svenska i arbetslivet för socionomer
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Ammatillinen kasvu 3
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
Luokittelemattomat
Asiakastyön menetelmiä

Sosionomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 =>

1. Sosiaalialan eettinen osaaminen

Valmistuva opiskelija
- osaa toimia ihmis- ja perusoikeussäädösten, sosiaalialan arvojen ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- ymmärtää oman ihmiskäsityksensä ja arvomaailmansa merkityksen asiakastyössä
- osaa toimia arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa eettisesti perustellusti
- osaa edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
- osaa asettua yhteiskunnalliselta asemaltaan haavoittuvassa asemassa olevien yksilöiden ja ryhmien puolelle.

Ammatillinen kasvu 1
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia
Sosiaalipedagoginen työote
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Asiakastyön menetelmiä
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Tieteellinen kirjoittaminen
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
2. Asiakastyön osaaminen

Valmistuva opiskelija
- osaa luoda ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen sekä arvioida asiakkaan palvelutarpeita
- osaa tukea yksilöiden kasvua ja kehitystä sekä perheiden arkea ja perheenjäsenten keskinäisiä suhteita
- osaa osallistaen suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- tunnistaa hyvinvoinnin suojaavia- ja riskitekijöitä sekä osaa soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja varhaisen tukemisen näkökulmia
- osaa tavoitteellisesti, voimavaraistaen ja osallisuutta tukien ohjata asiakkaita, asiakasryhmiä ja yhteisöjä
- osaa soveltaa ja arvioida asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- osaa toimia kulttuurisensitiivisesti ja moninaisuutta tukien asiakastyössä sekä edistää kulttuurien välistä vuoropuhelua
- osaa tehdä ohjaustyötä erilaisissa sähköisissä toimintaympäristöissä ja ohjata asiakkaita palveluiden käytössä
- osaa arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti.

Ammatillinen kasvu 1
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Sosiaalipedagoginen työote
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Asiakastyön menetelmiä
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen

Valmistuva opiskelija
- osaa jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali- ja terveydenhuoltoon
- tuntee alan juridisen säädöspohjan ja osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä
- hallitsee sosiaali- ja terveydenhuollon sekä kasvatus- ja koulutuspalvelujen järjestämisen ja tuottamisen tavat sekä niiden ohjauksen ja valvonnan
- tuntee sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä hallitsee sosiaaliturvaohjauksen
- osaa sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti ja toimia muutoksen eteenpäin viejänä
- osaa toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana ja perustella asiakkaan etua sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.

Ammatillinen kasvu 1
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Asiakastyön menetelmiä
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen

Valmistuva opiskelija
- kykenee ammatilliseen kriittiseen reflektioon
- osaa analysoida epätasa-arvoa, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja sekä ehkäistä syrjäytymistä
- kykenee puolustamaan haavoittuvassa asemassa olevien ja vaiennettujen ihmisten etuja sekä tuomaan poliittiseen päätöksentekoon ja vastuullisille toimijoille tietoa kohtuuttomista elämäntilanteista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän ja osaa toimia sen toimintaperiaatteiden mukaan
- osaa edistää kansalaisten osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia sekä kykenee vaikuttamistyöhön eri toimijoiden kanssa.

Ammatillinen kasvu 1
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Sosiaalipedagoginen työote
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen

Valmistuva opiskelija
- kykenee innovatiiviseen ongelmaratkaisuun ja verkostotyöhön sosiaalialan kehittämisessä
- osaa kehittää kumppanuuslähtöisesti asiakastyön menetelmiä, työkäytäntöjä sekä palveluprosesseja
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kehittämishankkeita
- osaa soveltaa tutkimus- ja kehittämismenetelmiä toimintakäytäntöjen kehittämiseksi
- osaa tuottaa ja arvioida tietoa hyvinvoinnin edistämiseksi
- osaa toimia tutkimus- ja kehittämistyön eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti

Ammatillinen kasvu 1
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Tieteellinen kirjoittaminen
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen

Valmistuva opiskelija
- osaa toimia yhteistyökykyisesti monialaisessa tiimissä ja työyhteisöissä sekä kansainvälisissä ympäristöissä
- osaa toimia työyhteisön lähijohtajana
- tuntee keskeisen työlainsäädännön ja edistää työturvallisuutta
- osaa johtaa itseään sekä edistää omaa ja työyhteisön työhyvinvointia
- osaa arvioida työn laatua, tuloksia ja vaikutuksia
- tuntee talouden ja strategisen johtamisen merkityksen omassa työssään
- tuntee sosiaalialan yrittäjätoiminnan perusedellytykset.

Ammatillinen kasvu 1
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Asiakastyön harjoittelu
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Ammatillinen kasvu 2
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Ammatillinen kasvu 3
Syventävä harjoittelu
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Luokittelemattomat
Tieto- ja viestintäteknologia
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
English at Work for Social Services
Svenska i arbetslivet för socionomer
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous

Varhaiskasvatuksen kelpoisuus

Varhaiskasvatuksen kelpoisuus
Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Sosiaalipedagoginen työote
Voimavaralähtöinen asiakastyö
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Ryhmätoiminta sosionomin työssä
Ryhmäohjausharjoittelu
Projekti- ja yhteisökehittäminen
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla
Syventävä harjoittelu
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
Luokittelemattomat
Ammatillinen kasvu 1
Tieto- ja viestintäteknologia
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
English at Work for Social Services
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus
Svenska i arbetslivet för socionomer
Asiakastyön menetelmiä
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Asiakastyön erityisnäkökulmat
Suullinen viestintä
Asiakastyön harjoittelu
Ammatillinen kasvu 2
Multicultural Work
Community Work
Intensiivinen palveluohjaus
Ammatillinen kasvu 3
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus
Tieteellinen kirjoittaminen

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SSAK23-1
Sosionomi yhteiskuntatietoisena ja reflektoivana toimijana

(Valitaan kaikki)

60
SSAK23-11
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa

(Valitaan kaikki)

15
SS10007 Ammatillinen kasvu 1 3
SS10009 Tieto- ja viestintäteknologia 1
SS10010 Sosionomin työn kenttä, tietoperusta ja eettinen toiminta 7
SS10011 Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen 4
SSAK23-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

7
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2
SSAK23-13
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä

(Valitaan kaikki)

7
SS10012 Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön 2
SS10013 Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät 5
SSAK23-14
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki)

9
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2
SS10014 English at Work for Social Services 3
SSAK23-15
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

9
SS10015 Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva 5
SS10016 Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia 4
SSAK23-16
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa

(Valitaan kaikki)

13
SS10017 Sosiaalipedagoginen työote 5
SS10018 Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat 3
SS10019 Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu 5
SSAK23-2
Sosionomi asiakastyön osaajana

(Valitaan kaikki)

51
SSAK23-21
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja

(Valitaan kaikki)

12
SS10020 Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi 5
SS10021 Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus 4
SS10022 Svenska i arbetslivet för socionomer 3
SSAK23-22
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä

(Valitaan kaikki)

18
SS10023 Voimavaralähtöinen asiakastyö 11
SS10024 Asiakastyön menetelmiä 5
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2
SSAK23-23
Sosionomi muutos- ja kehittämistyössä

(Valitaan kaikki)

21
SS10025 Asiakastyön erityisnäkökulmat 4
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4
SS10026 Suullinen viestintä 2
SS10027 Asiakastyön harjoittelu 11
SSAK23-3
Sosionomi kehittäjänä

(Valitaan kaikki)

39
SSAK23-31
Sosionomi yhteisöissä

(Valitaan kaikki)

20
SS10028 Ryhmätoiminta sosionomin työssä 4
SS10029 Ryhmäohjausharjoittelu 5
SS10030 Projekti- ja yhteisökehittäminen 5
SS10031 Ammatillinen kasvu 2 1
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5
SSAK23-32
Diverse Contexts of Social Welfare Work

(Valitaan kaikki)

10
SS10032 Multicultural Work 5
SS10033 Community Work 5
SSAK23-33
Sosiaalialan vaikuttamistyö

(Valitaan kaikki)

9
SS10034 Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla 6
SS10035 Intensiivinen palveluohjaus 2
SS10036 Ammatillinen kasvu 3 1
SSAK23-4
Sosionomi ammatillisena asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

35
SSAK23-41
Sosiaalialan ja varhaiskasvatuksen ammatillinen asiantuntijuus

(Valitaan kaikki)

20
SS10037 Syventävä harjoittelu 15
SS10038 Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus 4
SS10039 Tieteellinen kirjoittaminen 1
SSAK23-42
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5
SSAK23-5
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 25)

25
SSAK23-51
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
SSAK23-52
Varhaiskasvatuksen täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
SSAK23-53
Muut täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0