Pelien tekoälyLaajuus (5 op)
Tunnus: DT10046
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Seppo Nevalainen
- Anssi Gröhn
Osaamistavoitteet
Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Sisältö
Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Seppo Nevalainen
Vastuuopettaja
Seppo Nevalainen
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Sisältö
Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen
Arviointiasteikko
H-5