Siirry suoraan sisältöön

Pelien tekoäly (5 op)

Toteutuksen tunnus: DT10046-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 70

Koulutus

  • Tietojenkäsittelyn koulutus

Opettaja

  • Seppo Nevalainen

Vastuuopettaja

Seppo Nevalainen

Ryhmät

  • DTNS22
    Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.

Sisältö

Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen

Arviointiasteikko

H-5