Siirry suoraan sisältöön

Pelien tekoäly (5 op)

Toteutuksen tunnus: DT10046-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Seppo Nevalainen
Vastuuopettaja
Seppo Nevalainen
Ryhmät
DTNS23
Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023
Opintojakso
DT10046

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.

Sisältö

Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen

Siirry alkuun