Pelien tekoäly (5 op)
Toteutuksen tunnus: DT10046-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 70
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Seppo Nevalainen
- Vastuuopettaja
- Seppo Nevalainen
- Ryhmät
-
DTNS23Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023
- Opintojakso
- DT10046
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tiedät pelien tekoälyn historian keskeiset kehitysvaiheet
Tunnistat pelitekoälyn eri osa-alueet ja niiden keskeiset sovelluskohteet eri peligenreissä.
Ymmärrät ohjauskäyttäytymisten perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät dialogijärjestelmien perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät reitinhaun perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Ymmärrät ei-pelaajahahmon päättelyn perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää pelimoottorin tarjoamia pelitekoälyn visualisointi- ja debuggausmenetelmiä.
Ymmärrät hyötylaskentapohjaisen ei-pelaajahahmon päättelyn toimintaperiaatteet ja osaat soveltaa niitä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Osaat hyödyntää havaitsemista ja ympäristödatan keräämistä osana pelimoottorilla toteutettua pelitoteutusta.
Sisältö
Yleiskatsaus pelitekoälyn historiaan ja tämän hetken eri sovellutuksiin
Ohjauskäyttäytymiset
Dialogijärjestelmät
Reitinhaku
Ei-pelaajahahmon päättelytekniikat
Pelimoottorin AI-komponenttien hyödyntäminen
Tekoälyä sisältävän peliprojektin toteuttaminen