Ikäihmisen turvallinen lääkehoito (2op)
Toteutuksen tunnus: SG10027-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus (SG)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 50
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Karoliina Keinänen
- Vastuuopettaja
- Jonna Puustinen
- Ryhmät
-
SGAK23Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
- Opintojakso
- SG10027
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla vahvistat osaamistasi ikäihmisten turvallisen lääkehoidon periaatteista ja käytännöistä. Perehdyt siihen, miten ikääntymisen fysiologiset muutokset vaikuttavat lääkkeiden tehoon ja turvallisuuteen, sekä opit tarkastelemaan lääkehoitoa kokonaisuutena geronomin vastuiden näkökulmasta. Harjoittelet tunnistamaan monilääkityksen haasteita, arvioimaan lääkehoidon soveltuvuutta ja tukemaan ikääntynyttä ja hänen läheisiään lääkehoitoon sitoutumisessa.
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito -opintojakson jälkeen:
• Osaat selittää ikääntymismuutosten vaikutuksia farmakodynamiikkaan ja farmakokinetiikkaan
• Osaat kuvailla monilääkityksen ja lääkkeiden soveltuvuuden erityiskysymyksiä ikääntyneiden lääkehoidon näkökulmasta
• Osaat kuvailla ikääntyneiden lääkehoidon kokonaisarvioinnin ja moniammatillisen yhteistyön periaatteet
• Osaat toteuttaa ja arvioida ikääntyneen turvallista lääkehoitoa geronomin vastuiden mukaisesti
• Osaat kuvailla ja etsiä ratkaisuja ikääntyneen turvallisen lääkehoidon toteutukseen erilaisissa toimintaympäristöissä
• Osaat ohjata ja tukea ikääntynyttä ja hänen läheistään lääkehoidon toteutuksessa ja siihen sitoutumisessa
Sisältö
Lääkehoidon osaaminen ja sen merkityksen ymmärtäminen osana iäkkään kokonaishoitoa on yksi hoitotyön kulmakivistä – ja ennen kaikkea ikäihmisen oikeus. Jokaisella ikääntyvällä on oikeus tulla kohdelluksi ihmisarvoisesti ja saada tukea lääkehoidossaan ihmisiltä, jotka aidosti ymmärtävät lääkehoidon merkityksen ja sen vaikutukset hänen hyvinvointiinsa.
Meillä on paljon ikäihmisiä asiakkaanamme, ja monille lääkitys on keskeinen osa arkea, terveyttä ja elämänlaatua. Tässä työssä tarvitaan meitä kaikkia: monialaista osaamista, tiivistä yhteistyötä ja ennen kaikkea aitoa kiinnostusta ja välittämistä ihmistä kohtaan.
Ikäihminen toivoo, että hänet nähdään kokonaisuutena – ei vain diagnoosin tai lääkityksen kautta. Hän haluaa tulla kuulluksi ja ymmärretyksi yksilönä, jonka hyvinvointi on yhteinen päämäärämme. Lääkehoidon turvallinen toteuttaminen ja omahoitovalmiuden tukeminen ovat keskeisiä tekijöitä siinä, että ikäihminen jaksaa elää arkeaan omien voimavarojensa ja terveytensä ehdoilla.
Opintojakson aiheita ovat:
• Ikääntymismuutosten vaikutus farmakodynamiikkaan ja farmakokinetiikkaan
• Ikääntyneen lääkehoidon arviointi ja lääkkeiden soveltuvuus ikääntyneelle
• Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteitä, mm. monilääkitys, kivun lääkehoito ja lääkkeettömät keinot
• Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen toteutus erilaisissa toimintaympäristöissä, sis. mm. geronteknologia lääkehoidon tukena, vaaratapahtumien raportointi
• Ikääntyneen lääkehoitoon sitoutuminen ja ohjaus
Geronomina sinulla on tärkeä ja arvokas rooli – sinä varmistat, että asiakkaan kokonaisvaltainen tilanne, lääkityksineen, tulee nähdyksi, ymmärretyksi ja että siihen osataan tarvittaessa reagoida. Tämä opintojakso antaa sinulle työkalut ja tiedot, joiden avulla voit vahvistaa osaamistasi ja luoda turvallisempaa, inhimillisempää lääkehoitoa ikäihmisille.
Aika ja paikka
Opintojakson ohjauksen/opetuksen aikataulun ja toteutuspaikan näet Pepistä lukujärjestyksestä. Itsenäisen työskentelyn ajat kalenteroitte itsellenne sopivasti.
Oppimateriaalit
Perehdy ja hyödynnä opintojaksolla erityisesti seuraavia materiaaleja:
Opintojakson Moodlen materiaalit
Duodecim Oppiportin lääkehoidon soveltuvat verkkokurssit
STM. 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 6/2021.
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., Pikkarainen, L., Ahosola, P., & Ripatti-Toledo, T. (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.
Opetusmenetelmät
Flipped-learning: itsenäinen opiskelu (sis. etukäteen valmistautuminen ohjaukseen ja opetukseen, oppimistehtävät)
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: työpajapäivä (tiimityöskentely)
Etäohjaus Moodle-oppimisympäristössä Zoom-tilassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 2 op = 2 x 27 h = 54 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Lähitunnit: Työpajapäivä (sis.palautetunti) 4 h
Etäohjaus: Info 2h + etäohjaus 2h = 4 h
Itsenäinen työskentely (sis. oppimistehtävät ja henkilökohtainen opintojaksopalaute): 46 h
Infotunnilla sinut ohjeistetaan opintojaksolla etenemiseen. Infotunnin jälkeen aloitat opintojakson osioiden 1-2 materiaalien itsenäisen opiskelun ja teet itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät. Opintojakso päättyy työpajapäivän yhteydessä pidettävään palautetuntiin ja opintojaksopalautteen jättämiseen.