Ikäihmisen turvallinen lääkehoito (2 op)
Toteutuksen tunnus: SG10027-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Karoliina Keinänen
Vastuuopettaja
Jonna Puustinen
Ryhmät
-
SGAK23Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
- Osaat selittää ikääntymismuutosten vaikutuksia farmakodynamiikkaan ja farmakokinetiikkaan
- Osaat kuvailla monilääkityksen ja lääkkeiden soveltuvuuden erityiskysymyksiä ikääntyneiden lääkehoidon näkökulmasta
- Osaat kuvailla ikääntyneiden lääkehoidon kokonaisarvioinnin ja moniammatillisen yhteistyön periaatteet
- Osaat toteuttaa ja arvioida ikääntyneen turvallista lääkehoitoa geronomin vastuiden mukaisesti
- Osaat kuvailla ja etsiä ratkaisuja ikääntyneen turvallisen lääkehoidon toteutukseen erilaisissa toimintaympäristöissä
- Osaat ohjata ja tukea ikääntynyttä ja hänen läheistään lääkehoidon toteutuksessa ja siihen sitoutumisessa
Sisältö
- Ikääntymismuutosten vaikutus farmakodynamiikkaan ja farmakokinetiikkaan
- Ikääntyneen lääkehoidon arviointi ja lääkkeiden soveltuvuus ikääntyneelle
- Ikääntyneen lääkehoidon erityispiirteitä, mm. monilääkitys, kivun lääkehoito ja lääkkeettömät keinot
- Ikääntyneen lääkehoidon turvallinen toteutus erilaisissa toimintaympäristöissä
sis. mm. geronteknologia lääkehoidon tukena, vaaratapahtumien raportointi
- Ikääntyneen lääkehoitoon sitoutuminen ja ohjaus
Aika ja paikka
Opintojakson ohjauksen/opetuksen aikataulun ja toteutuspaikan näet Pepistä lukujärjestyksestä. Itsenäisen työskentelyn ajat kalenteroitte itsellenne sopivasti.
Oppimateriaalit
Perehdy ja hyödynnä opintojaksolla erityisesti seuraavia materiaaleja:
Opintojakson Moodlen materiaalit
Duodecim Oppiportin lääkehoidon soveltuvat verkkokurssit
STM. 2021. Turvallinen lääkehoito. Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 6/2021.
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P., Pikkarainen, L., Ahosola, P., & Ripatti-Toledo, T. (2023). Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt (1. painos.). Duodecim.
Opetusmenetelmät
Flipped-learning: itsenäinen opiskelu (sis. etukäteen valmistautuminen ohjaukseen ja opetukseen, oppimistehtävät)
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: työpajapäivä (tiimityöskentely)
Etäohjaus Moodle-oppimisympäristössä Zoom-tilassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 2 op = 2 x 27 h = 54 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Lähitunnit: Työpajapäivä (sis.palautetunti) 4 h
Etäohjaus: Info 2h + etäohjaus 2h = 4 h
Itsenäinen työskentely (sis. oppimistehtävät ja henkilökohtainen opintojaksopalaute): 46 h
Infotunnilla sinut ohjeistetaan opintojaksolla etenemiseen. Infotunnin jälkeen aloitat opintojakson osioiden 1-2 materiaalien itsenäisen opiskelun ja teet itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät. Opintojakso päättyy työpajapäivän yhteydessä pidettävään palautetuntiin ja opintojaksopalautteen jättämiseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan kokonaisarvosanalla HYV/HYL ja hyväksytty suoritus sisältää:
Osallistuminen infoon ja etäohjaukseen
Aktiivinen osallistuminen työpajapäivään (100% osallistuminen) HYV/HYL
Oppimistehtävät (ohjeistettu tarkemmin Oppimistehtävät ja arviointi -osiossa ja oppimistehtävä -aktiviteettien yhteydessä) HYV/HYL