Siirry suoraan sisältöön

Sociala kontakter för restonomer (3 op)

Toteutuksen tunnus: PR10024-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus

Opettaja

  • Ida Käkelä

Vastuuopettaja

Heini Lääperi

Ryhmät

  • PRAS23
    Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.

Sisältö

Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2024, Wärtsilä kampus ja Moodle oppimisalusta

Oppimateriaalit

Opettajan laatima materiaali ja ohjeistus Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Osaat toimia matkailualan pohjoismaisissa toimintaympäristöissä. Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä matkailualan asiakastilanteissa sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän tilanteissa. Ymmärrät kielitaidon olevan oleellinen osa ammattitaitoa. Vahvistat oman ammattialasi sanaston hallintaa.

Sisältö
Itsestä, opinnoista ja työkokemuksesta kertominen, työnhaku. Työpaikan suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet: asiakaspalvelu, yritysvierailu, tuotteiden ja palveluiden esittely ja markkinointi, pohjoismaisten kulttuurien välinen viestintä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson lopussa, kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 opintopistettä = 81 tuntia opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko 0-5
Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen (80%) kontaktiopetukseen verkossa ja luokassa.

Hylätty (0)

Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.   
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.  
 Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).   
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.   
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.  
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely) .
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä.   Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.  
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).   

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.    
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti. 
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin. 
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).  
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.