Monimediainen yritys- ja yhteisöviestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: PR10022-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tarja Kupiainen
- Satu Saarinen
Vastuuopettaja
Johanna Järveläinen
Ryhmät
-
PRAS22Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
Osaat viestiä ottaen huomioon tilanteen, kanavan ja muut viestinnän osapuolet toimiessasi työ- tai muun yhteisön jäsenenä tai sen edustajana. Osaat toimia työyhteisön kokouksissa eri rooleissa. Tiedät, mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu, ja osaat käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä. Osaat suunnitella ja toteuttaa yritys- ja markkinointiviestintää monikanavaisesti.
Sisältö
Kurssi sisältää:
- yhteisö- ja yritysviestinnän perusteet: markkinointiviestintä, mediaviestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- kokousmuistio
- mediatiedote
- kirjareferaatin laatiminen ja esittäminen paneelissa
- monikanavaisen viestintäsuunnitelman laatiminen ja esittäminen.
Muuta huomioitavaa: mahdolliset yritysvierailut, asiantuntijavierailijat.
Aika ja paikka
Verkko-opetus
Oppimateriaalit
Tunneilla ja Moodlessa osoitettu kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Oppimistavoitteet:
Opiskelija
- osaa viestiä tilanteen, kanavan ja muiden viestinnän osapuolten mukaisesti toimiessaan työyhteisön jäsenenä ja sen edustajana.
- tietää mitä osa-alueita yhteisön tai yrityksen viestintään kuuluu ja mikä merkitys niillä on yhteisö- tai yrityskuvan (brändin) syntymisessä ja tuotteen markkinoinnissa.
- osaa käyttää erilaisia kanavia sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä.
- osaa suunnitella ja toteuttaa yhteisö- ja markkinointiviestintää monikanavaisesti.
Keskeinen sisältö:
- yhteisön tai yrityksen viestinnän perusteet: markkinointiviestintä, mediaviestintä, digiajan viestintä, sidosryhmäviestintä, matkailuviestintä
- viestintä- ja markkinointikampanjan suunnittelu
- toteutuskelpoinen suunnitelma kampanjaksi
- markkinointimateriaalin tuottaminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittamiseen hyväksytysti tulee olla palautettuna seuraavat tehtävät:
Kirjareferaatti ja esitys (tiimitehtävä)
Markkinointiviestintäsuunnitelma ja esitys (tiimitehtävä)
Oppimispäiväkirja sisältäen koonnit vierailuista sekä itse- ja vertaisarvioinnin
Tuntitehtävät ja aktiivisuus tunneilla otetaan huomioon arvioinnissa.
Hylätty (0)
Annetut tehtävät palauttamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tunnistaa erilaisia markkinointiviestinnän kohderyhmiä.
- tietää, mitä asioita viestintäsuunnitelma sisältää.
- tietää yritys- ja yhteisöviestinnän peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- osaa mukauttaa viestintää erilaisten kohderyhmien tarpeitten mukaisesti.
- osaa laatia tiimityönä tarkoituksenmukaisen ja käyttökelpoisen kampanjasuunnitelman.
- osaa kirjoittaa selkeitä ja sujuvia yhteisön tai yrityksen viestintään liittyviä tekstejä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- osaa hyödyntää viestinnässä erilaisia ratkaisuja ja perustella valintojaan.
- osaa soveltaa teoreettista tietämystään yhteisö- ja yritysviestinnässä.
- kykenee hyödyntämään lähdeaineistoja kriittisesti.
Englanniksi