Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtajuusLaajuus (5 op)

Tunnus: YJ10014

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tarmo Alastalo

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 02.02.2025

Ajoitus

10.02.2025 - 16.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoin AMK ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 10.2. klo 17-19
ma 24.2. klo 17-19
ma 10.3. klo 17-19
ma 24.3. klo 17-19
ma 7.4. klo 17-19
ma 21.4. klo 17-19

Oppimateriaalit

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi
* alaisena esihenkilö

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellyttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät
  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 23.9. klo 17-19
ma 7.10 klo 17-19
ma 21.10 klo 17-19
ma 4.11. klo 17-19
ma18.11 klo 17-19
ma 2.12 klo 17-19

Oppimateriaalit

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi
* alaisena esihenkilö

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.

Ilmoittautumisaika

02.05.2024 - 31.05.2024

Ajoitus

01.06.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK24KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2024

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Oppimateriaalit

Kirja suositukset
AMK opiskelijoille:
Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum, Alma Talent 2018
Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu, Sanoma 2013
Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku, Alma Talent 2022

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.

Ilmoittautumisaika

10.01.2024 - 06.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ryhmät
  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 12.2 klo 17-19
ma 26.2 klo 17-19
ma 11.3 klo 17-19
ma 25.3 klo 17-19
ma 8.4 klo 17-19
ma 22.4 klo 17.19

Etäyhteyden linkki lähetetään osallistujille lähempänä ajankohtaa.

Oppimateriaalit

Kirja suositukset
AMK opiskelijoille:
Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum, Alma Talent 2018
Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu, Sanoma 2013
Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku, Alma Talent 2022

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* Esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.