Valmentava johtajuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: YJ10014-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
10.01.2024 - 06.02.2024
Ajoitus
12.02.2024 - 26.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
- Tarmo Alastalo
Vastuuopettaja
Tarmo Alastalo
Ryhmät
-
KAKK24Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
-
YVV23_24Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.
Sisältö
Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi
Aika ja paikka
Etätapaamisten ajankohdat :
ma 12.2 klo 17-19
ma 26.2 klo 17-19
ma 11.3 klo 17-19
ma 25.3 klo 17-19
ma 8.4 klo 17-19
ma 22.4 klo 17.19
Etäyhteyden linkki lähetetään osallistujille lähempänä ajankohtaa.
Oppimateriaalit
Kirja suositukset
AMK opiskelijoille:
Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum, Alma Talent 2018
Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu, Sanoma 2013
Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku, Alma Talent 2022
YAMK opiskelijoille:
Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021
Opetusmenetelmät
Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:
* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* Esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi
Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä
Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.
Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.
Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.