Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YJ10014-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

10.01.2024 - 06.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 26.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen

Opettaja

  • Tarmo Alastalo

Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ryhmät

  • KAKK24
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2024
  • YVV23_24
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2023 - 2024

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään. Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida henkilöstöään ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä.

Sisältö

Suomeksi
- Esimiestoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esimiehen rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esimiehen työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 12.2 klo 17-19
ma 26.2 klo 17-19
ma 11.3 klo 17-19
ma 25.3 klo 17-19
ma 8.4 klo 17-19
ma 22.4 klo 17.19

Etäyhteyden linkki lähetetään osallistujille lähempänä ajankohtaa.

Oppimateriaalit

Kirja suositukset
AMK opiskelijoille:
Valmentava esimies, Marjo-Riitta Ristikangas & Leni Grunbaum, Alma Talent 2018
Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin, Raija Salmimies & Sirkku Ruutu, Sanoma 2013
Opas yksilöiden ja tiimien motivointiin, Päivi Mayor & Marjo Risku, Alma Talent 2022

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* Esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.