Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtajuus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YJ10014-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

23.09.2024 - 06.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 60

Koulutus

  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen

Opettaja

  • Tarmo Alastalo

Vastuuopettaja

Tarmo Alastalo

Ajoitusryhmät

  • Avoin amk ja RIPA (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KAKS24
    Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
  • YVV24_25
    Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025

Pienryhmät

  • Avoin amk ja RIPA
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät esihenkilö-/johtajatyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa
- ymmärrät itsensä johtamisen ja esihenkilön/johtajan työhyvinvoinnin merkitykset
- ymmärrät valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja niiden eroavaisuudet sekä henkilöstön ja esihenkilöiden tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön/organisaation toiminnassa
- osaat kannustaa ja motivoida henkilöstöä ja esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä
- tunnistat onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärrät muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet henkilöstölle ja esihenkilöille
- ymmärrät toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja henkilöstön/esihenkilöiden työviihtyvyydessä

Sisältö

Suomeksi
- Esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
- Valmentavan johtamisen ydin
- Esihenkilön rooli valmentajana
- Haastavat tilanteet työyhteisössä
- Muutosjohtaminen
- Esihenkilön työhyvinvointi

Aika ja paikka

Etätapaamisten ajankohdat :
ma 23.9. klo 17-19
ma 7.10 klo 17-19
ma 21.10 klo 17-19
ma 4.11. klo 17-19
ma18.11 klo 17-19
ma 2.12 klo 17-19

Oppimateriaalit

YAMK opiskelijoille:

Valmentava johtajuus, Dan Soback, Basam Books 2021
Alaisena esimies, Risto Havunen, Helsingin Kauppakamari Oy 2022
Johtoryhmän käsikirja, Mikko Luoma, Alma Talent 2021

Opetusmenetelmät

Valmentavan johtajuuden ja valmentavan johtamisen tunnuspiirteet sekä näiden eroavuudet.. Esihenkilöiden/johtajien ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa:

* esihenkilötoiminnan merkitys ja johtajan rooli
* valmentavan johtamisen ydin. Johtamisen ja johtajuuden väliset eroavuudet
* esihenkilön ja johtajan rooli valmentajana
* haastavat tilanteet työyhteisössä
* muutosjohtaminen
* esihenkilön/johtajan työhyvinvointi
* alaisena esihenkilö

Kuhunkin osa-alueeseen sisältyy valmentavaan johtajuuteen YAMK -opintoihin liittyvä täydentävä tehtävä

Opinjakso sisältää etätapaamisia, itsenäistä toimintaa verkkoympäristössä, käytännön läheisiä harjoituksia, ja soveltavaa pohdintaa aitojen työelämän esimerkkien avulla.

Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää johtamistyön tavoitteet ja vastuun sekä johtamisen roolit työyhteisön toiminnassa. Hän ymmärtää itsensä johtamisen ja työhyvinvoinnin merkitykset omassa työssään.

Opiskelija ymmärtää valmentavan johtamisen ja valmentavan johtajuuden tunnuspiirteet ja henkilöstön tavoitteellisen työskentelyn edellytykset työyhteisön toiminnassa. Hän osaa kannustaa ja motivoida alaisena olevia esihenkilöitä kohti yhteisiä päämääriä hyödyntämällä valmentavaa johtamistyyliä. Hän tunnistaa onnistuneen muutoksen edellytykset ja ymmärtää muuttuneen toimintaympäristön asettamat haasteet esihenkilöille ja henkilöstölle. Hän ymmärtää toimivan työyhteisön merkityksen tuloksellisessa liiketoiminnassa ja esihenkilöiden/henkilöstön työviihtyvyydessä.

Kompetenssit
Vuorovaikutusosaaminen, johtaminen /johtajuus eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson hyväksyntä edellytttää aktiivista osallistumista moodlen keskustelualueille (vähintään yksi avaus ja kommentointi/keskustelualue) ja etätapaamisten keskusteluihin, Kaikkien osa-alueiden koosteiden palautusta ja opintojakson kokoavan reflektiopäiväkirjan palautusta määritellyssä aikataulussa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Vaadittujen tehtävien palautus, joista todennettavissa materiaaleihin paneutuminen. Keskustelualueille aktiivinen osallistuminen, vähintään yksi keskustelun avaus ja kommentointi.