Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulmaLaajuus (3 op)
Tunnus: SK10007
Laajuus
3 op
Vastuuhenkilö
- Sanna Tiainen
- Tarja Nieminen
Osaamistavoitteet
1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.
Sisältö
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS24Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.
Sisältö
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä
Aika ja paikka
TARKEMPI AIKATAULU TÄYDENTYY
Oppimateriaalit
Toimintaterapeuttiliitto 2023. Toimintaterapia ja terveystaloustiede. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/terveystaloustiede_valmis_web_1.pdf
Toimintaterapeuttiliitto 2023. Koulutoimintaterapia. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/koulutoimintaterapia/
Hautala ym. 2011. Kpl 1, s. 72-88 (Toiminnan yhteys terveyteen ja hyvinvointiin; luonto toimintaympäristönä ja hyvinvoinnin edistäjänä.
Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusmenetelmät
TAVOITE:
1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.
SISÄLTÖ:
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Opintojakson nimixxx Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
- Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tarja Nieminen
- Tarja Pesonen-Sivonen
- Johanna Åkerlund
- Sanna Tiainen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.
Sisältö
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä
Aika ja paikka
Etä:
Maanantaina 25.3.2024
Keskiviikko 27.3.2024
Ke 3.4.2024 8.30-15.00
Lähi:
Tiistai 21.5.2024
Keskiviikko 22.5.2024
Oppimateriaalit
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Opetusmenetelmät
TAVOITE:
1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.
SISÄLTÖ:
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Opintojakson nimixxx Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty