Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma (3 op)

Toteutuksen tunnus: SK10007-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Laura Järvinen

Vastuuopettaja

Sanna Tiainen

Ryhmät

  • SKAS24
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024

Tavoitteet

1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.

Sisältö

1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä

Aika ja paikka

TARKEMPI AIKATAULU TÄYDENTYY

Oppimateriaalit

Toimintaterapeuttiliitto 2023. Toimintaterapia ja terveystaloustiede. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/site/assets/files/2411/terveystaloustiede_valmis_web_1.pdf

Toimintaterapeuttiliitto 2023. Koulutoimintaterapia. https://www.toimintaterapeuttiliitto.fi/koulutoimintaterapia/

Hautala ym. 2011. Kpl 1, s. 72-88 (Toiminnan yhteys terveyteen ja hyvinvointiin; luonto toimintaympäristönä ja hyvinvoinnin edistäjänä.

Muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.

Opetusmenetelmät

TAVOITE:

1. Tunnistaa ihmisen toiminnan, elämäntapojen sekä terveyden yhteyden toisiinsa sekä osaa kertoa esimerkin tästä.
2. Ymmärtää miten yhteiskunnalliset päätökset voivat vaikuttaa ihmisen terveyteen sekä toimintakykyyn ja miten ihminen voi toiminnallaan vaikuttaa yhteiskuntaan.
3. Tunnistaa ja osaa kertoa esimerk(e)in miten toimintaterapeuttina voi vaikuttaa ihmisten terveyden edistämiseen yhteiskunnassa.

SISÄLTÖ:
1. Tiedonhaku liittyen ihmisen toimintaan, elämäntapoihin, terveyteen ja niiden yhteyteen.
2. Sosiaalipolitiikka ja lainsäädäntö. Käsitteitä teemaan liittyen. Ihmisen pienet arkiset teot, yhteisölliset teot sekä yhteiskunnalisen vaikuttamisen mahdollisuudet.
3. Toimintaterapeutin sijoittuminen työelämässä terveyden edistämisen alueelle - tulevaisuuden mahdollisuudet toimintaterapeutin työssä

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi

Otsikoi sähköposti: Opintojakson nimixxx Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
- Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.