Siirry suoraan sisältöön

Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023: SKAS23

Tunnus: SKAS23

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Toimintaterapeutti (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2023

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Toimintaterapeutti (AMK), monimuotokoulutus

Karelian toimintaterapeuttikoulutus liittyy ammattikorkeakoulun monipuoliseen kuntoutusalan osaamiskokonaisuuteen. Kareliassa sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa painottuu monialainen yhteistyö, ikäosaaminen, yrittäjyys ja hyvinvointipalveluiden digiosaaminen. Karelian toimintaterapeuttiopinnoissa saat kattavan toimintaterapian (occupational therapy) tietoperustan. Toimintaterapeuttina olet kuntoutuksen ammattilainen, jonka asiantuntijuus perustuu tutkittuun ja näyttöön perustuvaan tietoon. Koulutuksen aikana työstät omaa tapaasi kohdata erilaisia ihmisiä ja kykenet kohtaamaan heidät tasavertaisesti oman elämänsä asiantuntijana. Opiskelet, verkostoidut ja työskentelet erilaisissa ryhmissä oman alasi asiantuntijana.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Toimintaterapeutti (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v

Osaamisen kuvaus

Toimintaterapeuttina olet asiakkaan rinnalla kulkija ja mahdollistat hänen omien arjen toimintojen onnistumisen mielekkäällä tavalla. Työssä toimit itsenäisesti, kohtaat eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja ohjaat heille tutkitun tiedon pohjalta keinoja selviytyä omasta arjestaan.

Toimintaterapiakoulutuksen osaamisprofiili perustuu kansallisesti ja kansainvälisesti määriteltyihin toimintaterapian ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteisiin osaamisvaatimuksiin. Tutkinto antaa sinulle lakisääteisen pätevyyden toimia toimintaterapeutin ammatissa. Valmistuttuasi Valvira rekisteröi sinut lailliseksi terveydenhuollon ammattilaiseksi, toimintaterapeutiksi.

Toimintaterapeuttikoulutus tuo sinulle ymmärrystä ihmisen toimintakyvystä, toiminnasta ja ympäristöstä sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Toimintaterapia toteutuu prosessimaisesti alkaen tilanteen arvioinnista, jonka pohjalta asetetaan terapian tavoitteet. Tavoitteet ohjaavat toteutusta ja muutosta arvioidaan asiakkaan kokeman hyödyn näkökulmasta. Ammatillisuus rakentuu myös jatkuvassa vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon muiden asiantuntijoiden kanssa.

Monialaisten opintojen kautta saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn asiakkaan parhaaksi. Sote-alan monialaiset opinnot koostuvat asiakastyöosaamisesta, palveluiden- ja työn kehittämisosaamisesta sekä työntekijyyden- ja yhteistoiminnan muutososaamisesta. Näitä opiskelet yhdessä fysioterapeutti-, geronomi-, sairaanhoitaja-, sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Opintojen aikana opit työskentelemään toimintaterapeuttina itsenäisesti ja työyhteisösi jäsenenä, digitalisaation ja teknologisen kehityksen mahdollisuuksia tehokkaasti hyödyntäen.

Opintojen rakenne ja osaamisen rakentuminen

Tutkintosi koostuu työelämälähtöisistä toimintaterapian ydinosaamisen (180 op) opinnoista ja toimintaterapian asiantuntijuutta kehittävistä täydentävän osaamisen (30 op) opinnoista.

Opintojesi aikana ydinosaamisesi rakentuu vaiheittain.
• Opintojen alussa perehdyt asiakkaan toimintaan ja sen merkitykseen hänen arkiympäristössään. Kehityt analysoimaan ja soveltamaan toimintaa asiakkaalle sopivaksi.
• Toisena vuotena harjaannut asiakkaan toimintojen edistämisessä ja tukemisessa osallisuuden lisäämiseksi teorian ja käytännön yhdistyessä. Pohdit myös, miten kestävä kehitys väljästi asutuilla alueilla toteutuu sekä miten älykkäät palvelut lisäävät toimintaterapian mahdollisuuksia.
• Kolmas vuosi tuo tullessaan vahvaa työelämäosaamista näyttöön perustuen. Tutkittu tieto ja sen hyödyntäminen syventävät ajatteluasi toimintakeskeiseen lähestymistapaan.
• Valmistumista ennen kehität osaamistasi kohti toiminnan asiantuntijuutta sekä ymmärrät jatkuvan oppimisen merkityksen ammatillisessa kehittymisessä

Opintojesi edetessä laajennat ja sovellat osaamistasi toimintaterapian erityisalueilla kohdatessasi erilaisia asiakasryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opit ottamaan vastuuta toimintaterapiaprosessista, potilasturvallisuudesta sekä työsi laadusta ja vaikuttavuudesta. Lisäksi hankit valmiuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja johtamiseen ja teet työelämälähtöisen opinnäytetyön.

Toimintaterapian asiantuntijuutta kehittävät täydentävän osaamisen opinnot (30 op) koostuvat oman urasuunnittelun mukaisista valinnoista. Täydentävän osaamisen opintoja voit valita Karelian tai muiden korkeakoulujen opintotarjonnasta.
Täydentävän osaamisen opinnot voivat toteutua useammalla lukukaudella ja myös kesälukukaudella.

Yrittäjänä tai yrittäjyyttä suunnittelevana sinulla on mahdollisuus saada ohjausta ja tukea opintojen ja yrittäjyyden yhdistämiseen. Voit halutessasi suuntautua yrittäjyyteen hakemalla Y-akatemiaan, joka on Karelian yrittäjyyden oppimisympäristö.

Työelämäläheinen oppiminen

Koulutuksen aikana opiskelet sekä Karelia-ammattikorkeakoulun omissa oppimis- ja palveluympäristöissä, kuten monialaisesti toimivassa Tarmossa ja Simulassa sekä lukuisissa työelämän harjoitteluympäristöissä. Osa opinnoistasi voi toteutua koulutuksen ja työelämän yhteisissä tutkimus- ja kehittämishankkeissa.

Työelämäläheinen oppiminen alkaa opintojen alussa tutustumalla toimintaterapian toimintaympäristöön orientoivassa harjoittelussa. Harjoittelua on jokaisella lukukaudella, jolloin pääset siirtämään teoreettisen tiedon käytäntöön.
• Ensimmäisessä harjoittelussa, toimintaympäristö ja toiminnan analysointi arkiympäristössä, toteutuu yhdessä fysioterapia-, geronomi- tai sosionomiopiskelijan kanssa. Käytännön opiskelu ohjaa sinua ymmärtämään asiakkaiden toimimista heidän omassa arkiympäristössään.
• Toisessa harjoittelussa painotetaan arviointiosaamista ja tavoitteiden asettamista toimintaterapeutin ohjauksessa auttaen sinua ymmärtämään toimintaterapian viitekehyksiä. Tällöin arviointiosaaminen syvenee ja arviointimenetelmien monimuotoinen käyttö kehittyy.
• Kolmannessa harjoittelussa harjoittelet projektimaisesti yhdessä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa. Tällöin sovelletaan toimintaterapiaprosessin interventionkäytäntöjä, jossa syvennät osaamistasi osallisuuden ja toiminnan mahdollistamista laadukkailla toteutuksilla.
• Neljännessä harjoittelussa painotetaan asiakkaan haasteen tunnistamisen ja suoriutumisen merkityksellisyyttä. Harjoittelu tapahtuu toimintaterapeutin ohjauksessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa teoreettista tietoa.
• Viidennessä harjoittelussa tavoitteena on kuntoutuksen koettujen vaikutusten ja hyödyn arviointi toimintakeskeisesti yhdessä toimintaterapeutin kanssa, joka ohjaa tutkitun tiedon hyödyntämiseen.
• Kuudes harjoittelu ennen valmistumista ohjaa näköalojen laajentamiseen, jolloin mahdollistuu oman asiantuntijuuden syventäminen yksilö-, perhe- yhteisö- tai yhteiskuntatasolla.

Opettajatutorisi kanssa suunnittelet harjoittelujaksojen sisällöt niin, että ne ovat mahdollisimman monipuolisia ja tukevat sinun ammatillista kasvuasi. Lisäksi eri opintojaksoilla harjoittelet erilaisten asiakkaiden kanssa opintojaksoon liittyviä asioita.

Pedagogiset valinnat ja oppimisympäristöt

Toimintaterapeuttiopinnot perustuvat käsitykseen oppimisesta reflektiivisenä, kokemuksellisena ja sosiaalisesti rakentuvana prosessina. Oppimisessasi korostuvat tällöin omakohtaiset kokemukset, ilmiöiden havainnointi ja tietoinen pohtiminen. Vuorovaikutus, aktiivinen toiminta, itseohjautuvuus, vastuullisuus ja palautteen hyödyntäminen ovat oleellinen osa oppimistasi. Oppiminen ymmärretään sekä yksilön sisäisenä, että sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvana toimintana, jota tukevat tutkivan, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmät.

Opintojesi aikana opit hankkimaan ja arvioimaan näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Kykenet soveltamaan hankkimaasi tietoa uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän jatkuva muutos edellyttää kykyä jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi päivittämiseen. Keskeisiksi nousee jatkuvan oppimisen valmiuksien kehittäminen. Tavoitteena on oppia tekemään oma oppiminen ja osaamisen kehittyminen näkyväksi itselle ja muille. Reflektio on keskeisiä oppimiselle ja kehittymiselle.

Opiskelumuodot ja opintojen joustavat toteutustavat

Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, joka mahdollistaa opiskelun osittain ajasta ja paikasta riippumattomasti. Koulutus sisältää lähiopetusta, verkko-opintoja itsenäisesti ja ohjatusti sekä omatoimista opiskelua ryhmässä ja itsenäisesti. Toimintaterapeuttikoulutuksessa on monipuolinen sisältö. Kareliassa painotamme toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä luovuutta ja oman työn sekä itsensä kehittämisen merkitystä. Voit hakea aikaisemman osaamisesi sisällyttämistä tai korvaamista opetussuunnitelman mukaisiin opintoihisi. Opintosi voivat lyhentyä jopa puolella vuodella, jos teet täydentäviä opintoja, opinnäytetyötä ja harjoittelua kesäaikana.

Kansainvälistyminen

Sinulla on mahdollisuus kansainvälistymiseen englanninkielisen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn sekä kansainvälisen opiskelijavaihdon ja harjoittelun kautta. Opintojen aikana kohtaat kansainvälisiä opiskelijoita Kareliassa sekä ulkomailla. Tarjoamme englanninkielisiä opintoja ja harjoittelua kansainvälisessä vaihdossa oleville opiskelijoilla. Kielten oppiminen kytkeytyy osaksi toimintaterapian opintoja ja myös opintojaksojen käytännön harjoituksiin on integroitu kielten opetusta. Kansainväliseen vaihtoon voit lähteä, kun sinulla on riittävästi ammatillisia aineita suoritettuna. Tyypillisesti vaihto tapahtuu kolmannen vuoden aikana. Kansainvälisyyteen liittyviä asioita pohditaan ja suunnitellaan yhdessä tutoropettajan ja kansainvälisyyskoordinaattorin kanssa.

Osaamisen arviointi

Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Toimintaterapiakoulutuksessa arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Oppimista tuetaan oppimiseen liittyvien tilanteiden pohdinnoilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Oppimiseen liittyvän pohdinnan, arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset osaamisen arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat opintojaksokohtaiset arviointiperusteet on määritelty opintojaksokuvauksissa.

Uraohjaus ja uramahdollisuudet

Väestön ikääntyessä kuntoutuksen rooli kasvaa ja toimintaterapeuttien tarve lisääntyy. Toimintaterapeutteja tarvitaan yhä enemmän ikääntyneiden kotikuntoutuksessa, lasten hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.

Kareliasta valmistuneena toimintaterapeuttina sinulla on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta vaadittava ammatillinen pätevyys ja voit toimia laillistettuna toimintaterapeuttina. Voit työskennellä erilaisten asiakasryhmien kanssa yksilö-, ryhmä-, tai yhteisökuntoutuksessa läsnä- ja etätoimintaterapiaa hyödyntäen. Työpaikkojasi voivat olla terveys-/hyvinvointiasemat ja sairaalat, sosiaali-, terveys-, kuntoutusalan yritykset tai tutkimuslaitokset, erityishuoltopiiri tai voit toimia itsenäisenä yrittäjänä. Sinua voivat työllistää myös kolmannen sektorin järjestöt ja yhdistykset sekä erilaiset projektit.

Työelämän muutokset ja oma mielenkiintosi luovat erilaisia uramahdollisuuksia.
Urakehityksesi edellyttää jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen avaa sinulle mahdollisuuksia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 2024-2025 2025-2026 2026-2027 Syksy
2023
Kevät
2024
Syksy
2024
Kevät
2025
Syksy
2025
Kevät
2026
Syksy
2026
1. / 2023 2. / 2023 3. / 2023 4. / 2024 5. / 2024 6. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2024 4. / 2025 5. / 2025 6. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2025 4. / 2026 5. / 2026 6. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2026
SKAS23-1
Toimintaterapiaan perehtyjä

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-11
Toimintaterapian tietoperusta

(Valitaan kaikki)

15
SK10001 Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina 6 6 6 3 3
SK10002 Toiminta toimintaterapiassa 9 9 9 4.5 4.5
SKAS23-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

15
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2 2 2 1 1
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3 3 3 1.5 1.5
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2 2 2 1 1
SK10003 Toimintakyvyn arviointi 8 8 8 4 4
SKAS23-13
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki)

15
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2 2 2 1 1
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2 2 2 1 1
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2 2 2 2
SK10004 English at work for Occupational Therapy 3 3 3 3
SK10005 Toiminnan terapeuttinen käyttö 6 6 6 3 3
SKAS23-14
Toimintaterapian perusteet toiminnassa ja osallistumisessa

(Valitaan kaikki)

15
SK10006 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa 4 4 4 2 2
SK10007 Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma 3 3 3 1.5 1.5
SK10008 Suullinen viestintä 2 2 2 1 1
SK10009 Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä 6 3 3 3 3 1.5 1.5 1.5 1.5
SKAS23-2
Toimintaterapian harjaantuja

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-21
Toiminnan edistäminen ja tukeminen

(Valitaan kaikki)

15
SK10010 Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä 10 10 10 5 5
SK10011 Korvaavat keinot toiminnan tukena 4 4 4 2 2
SK10012 Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä 1 1 1 0.5 0.5
SKAS23-22
Toimintaterapiaa ohjaavat teoriat

(Valitaan kaikki)

15
SK10013 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa 4 4 4 2 2
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2 2 2 1 1
SK10014 Svenska i arbetslivet för ergoterapi 3 3 3 1.5 1.5
SK10015 Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa 6 6 6 3 3
SKAS23-23
Toimintaympäristöt toimintaterapiassa

(Valitaan kaikki)

15
SK10016 Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen 2 2 2 1 1
SK10017 Näkökulmana elinympäristö 4 4 4 2 2
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5 5 5 2.5 2.5
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4 4 4 2 2
SKAS23-24
Sosiaalisen osallisuuden mahdollistaminen

(Valitaan kaikki)

15
SK10018 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa 4 4 4 2 2
SK10019 Toimintaterapia ja älykkäät palvelut 3 3 3 1.5 1.5
SK10020 Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot 8 8 8 4 4
SKAS23-3
Toimintaterapian soveltaja

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-31
Toimintaterapeutti asiantuntijana työelämässä

(Valitaan kaikki)

16
SK10021 Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön 1 1 1 0.5 0.5
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5 5 5 2.5 2.5
SK10022 Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys 10 10 10 5 5
SKAS23-32
Kansainvälisyys toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä

(Valitaan kaikki)

14
SK10023 Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä 6 6 6 3 3
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5 5 5 2.5 2.5
SK10024 Näyttöön perustuva toimintaterapia 3 3 3 1.5 1.5
SKAS23-33
Tutkitun tiedon keruu ja hyödyntäminen toimintaterapiassa

(Valitaan kaikki)

16
SKAS23-331
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10 10 10 5 5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5 5 5 2.5 2.5
SK10028 Tieteellinen kirjoittaminen 1 1 1 0.5 0.5
SKAS23-34
Toimintaterapian monet mahdollisuudet

(Valitaan kaikki)

14
SK10029 Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana 1 1 1 0.5 0.5
SK10025 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty 4 4 4 2 2
SK10026 Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa 9 9 9 4.5 4.5
SKAS23-4
Toimintaterapian kehittäjä

(Valitaan kaikki)

30
SKAS23-41
Toimintaterapeutti asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

15
SKAS23-411
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5 5 5 2.5 2.5
SK10027 Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla 10 10 10 5 5
SKAS23-42
Jatkuva oppiminen toimintaterapian kehittämisessä

(Valitaan kaikki)

15
SKAS23-421
Asiantuntijuuden täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15 15 15 5 5 5
SKAS23-422
Muut täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 0)

0
Yhteensä 210 57 63 50 10 30 27 33 30 30 20 10 0 15 15 16 11 0 0 16.5 16.5 15 15 0 0 15 15 10 10 0 0 5 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

1 Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.

- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
English at work for Occupational Therapy
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Suullinen viestintä
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Svenska i arbetslivet för ergoterapi
Opinnäytetyö, suunnitelma
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön
Opinnäytetyö, toteutus
Näyttöön perustuva toimintaterapia
Opinnäytetyö, viimeistely
Tieteellinen kirjoittaminen
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty
2 Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä

- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.

Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina
Toiminta toimintaterapiassa
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä
Korvaavat keinot toiminnan tukena
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla
3 Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.

- kykenee vastaamaan omasta toimin nastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
- huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
- kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
4 Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.

- osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
- ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.

Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen
Näkökulmana elinympäristö
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Näyttöön perustuva toimintaterapia
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.

- tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään.

English at work for Occupational Therapy
Svenska i arbetslivet för ergoterapi
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut
Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Näkökulmana elinympäristö
Opinnäytetyö, suunnitelma
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut
Opinnäytetyö, toteutus
Näyttöön perustuva toimintaterapia
Opinnäytetyö, viimeistely
Tieteellinen kirjoittaminen
Luokittelemattomat
Toimintakyvyn arviointi
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa

Toimintaterapeutti (AMK), osaamiskompetenssit 2022 alk

A Toiminnan analysointi- ja soveltamisosaaminen

• osaa analysoida toimintaa käyttäen asiakaslähtöistä, tehtävän vaativuuteen keskittyvää ja soveltavaa analyysia.
• osaa valita asiakkaan kanssa tälle merkityksellistä ja tarkoituksenmukaista toimintaa käyttäen perustana toiminnan analyysia sekä arvioinnin tuloksia, tavoitteita ja asiakkaan mielenkiinnon kohteita.
• osaa valita ja toteuttaa asiakkaan kanssa terapeuttista toimintaa, joka mahdollistaa asiakkaan osallistumisen merkitykselliseen arkeen sekä edistää toiminnallista adaptaatiota ja hyvinvointia

Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina
Toiminta toimintaterapiassa
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä
B Terapeuttisen vuorovaikutuksen osaaminen

• osaa käyttää tietoisesti ja tavoitteellisesti omaa minää toimintaterapeuttina ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa.
• osaa luoda vastavuoroisen ja tukea antavan terapeuttisen vuorovaikutussuhteen, joka on toimintaterapiaprosessin perusta.
• osaa luoda empaattisen ja luottamuksellisen terapiasuhteen, ylläpitää sitä ja päättää sen

Toimintakyvyn arviointi
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa
C Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessi

• osaa toteuttaa yksilö- ja ryhmämuotoista toimintaterapiaa.
• saa työskennellä asiakaslähtöisesti mahdollistaen asiakkaan oman valinnan ja osallistumisen hänelle merkitykselliseen toimintaan.
• osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa asiakkaan toiminnallisesta historiasta, rooleista ja yksilöllisistä ominaisuuksista sekä ympäristön merkityksestä asiakkaan toimintaan.
• osaa käyttää toimintaterapiaprosessissa tietoa ihmisen erilaisten kehityskulkujen ja elämänmuutosten vaikutuksista henkilön hyvinvointiin, osallistumiseen ja toimintaan.
• osaa arvioida asiakkaan ja ryhmän toimintamahdollisuuksia käyttäen toimintaa sisältäviä, strukturoituja ja asiakaskeskeisiä arviointimenetelmiä.
• osaa mukauttaa ja soveltaa toimintaterapiaprosessia yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
• osaa kriittisesti arvioida toteutuneen toimintaterapian vaikutuksia.
• osaa tunnistaa terapeuttisen päättelynsä perustan ja reflektoida omaa tapaansa tehdä työtä.

Toimintakyvyn arviointi
Toiminnan terapeuttinen käyttö
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa
D Toiminnallisten ympäristöjen arviointi- ja adaptaatio-osaaminen

• osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista.
• osaa työskennellä perhe- ja verkostolähtöisesti.
• osaa suunnitella toiminnallisia ympäristöjä ja niiden muutostöitä asiakaslähtöisesti moniammatillisena yhteistyönä.
• osaa suunnitella ja valmistaa ortooseja ja yksilöllisiä muutoksia apuvälineisiin

Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina
Toiminta toimintaterapiassa
Toimintakyvyn arviointi
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä
Korvaavat keinot toiminnan tukena
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa
Näkökulmana elinympäristö
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty
E Toimintaterapeuttinen neuvonta, ohjaus ja konsultointi osaaminen

• osaa toimia toimintaterapian asiantuntijatehtävissä konsultoiden, ohjaten ja opettaen asiakkaita, perheenjäseniä, työryhmän jäseniä sekä muita asianosaisia mahdollistaakseen asiakkaan osallistumisen toimintaan.
• osaa toimia yhteistyössä asiakkaiden kanssa puolustaen heidän oikeuttaan toimintaan osallistumiseen ja toiminnallisiin tarpeisiin.

Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla
Luokittelemattomat
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
English at work for Occupational Therapy
Suullinen viestintä
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Svenska i arbetslivet för ergoterapi
Opinnäytetyö, suunnitelma
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä
Opinnäytetyö, toteutus
Näyttöön perustuva toimintaterapia
Opinnäytetyö, viimeistely
Tieteellinen kirjoittaminen
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SKAS23-1
Toimintaterapiaan perehtyjä

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-11
Toimintaterapian tietoperusta

(Valitaan kaikki)

15
SK10001 Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina 6
SK10002 Toiminta toimintaterapiassa 9
SKAS23-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki)

15
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2
SK10003 Toimintakyvyn arviointi 8
SKAS23-13
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki)

15
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2
SK10004 English at work for Occupational Therapy 3
SK10005 Toiminnan terapeuttinen käyttö 6
SKAS23-14
Toimintaterapian perusteet toiminnassa ja osallistumisessa

(Valitaan kaikki)

15
SK10006 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa 4
SK10007 Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma 3
SK10008 Suullinen viestintä 2
SK10009 Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä 6
SKAS23-2
Toimintaterapian harjaantuja

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-21
Toiminnan edistäminen ja tukeminen

(Valitaan kaikki)

15
SK10010 Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä 10
SK10011 Korvaavat keinot toiminnan tukena 4
SK10012 Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä 1
SKAS23-22
Toimintaterapiaa ohjaavat teoriat

(Valitaan kaikki)

15
SK10013 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa 4
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2
SK10014 Svenska i arbetslivet för ergoterapi 3
SK10015 Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa 6
SKAS23-23
Toimintaympäristöt toimintaterapiassa

(Valitaan kaikki)

15
SK10016 Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen 2
SK10017 Näkökulmana elinympäristö 4
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4
SKAS23-24
Sosiaalisen osallisuuden mahdollistaminen

(Valitaan kaikki)

15
SK10018 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa 4
SK10019 Toimintaterapia ja älykkäät palvelut 3
SK10020 Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot 8
SKAS23-3
Toimintaterapian soveltaja

(Valitaan kaikki)

60
SKAS23-31
Toimintaterapeutti asiantuntijana työelämässä

(Valitaan kaikki)

16
SK10021 Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön 1
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5
SK10022 Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys 10
SKAS23-32
Kansainvälisyys toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä

(Valitaan kaikki)

14
SK10023 Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä 6
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5
SK10024 Näyttöön perustuva toimintaterapia 3
SKAS23-33
Tutkitun tiedon keruu ja hyödyntäminen toimintaterapiassa

(Valitaan kaikki)

16
SKAS23-331
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 10)

10
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5
SK10028 Tieteellinen kirjoittaminen 1
SKAS23-34
Toimintaterapian monet mahdollisuudet

(Valitaan kaikki)

14
SK10029 Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana 1
SK10025 Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty 4
SK10026 Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa 9
SKAS23-4
Toimintaterapian kehittäjä

(Valitaan kaikki)

30
SKAS23-41
Toimintaterapeutti asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

15
SKAS23-411
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
SK10027 Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla 10
SKAS23-42
Jatkuva oppiminen toimintaterapian kehittämisessä

(Valitaan kaikki)

15
SKAS23-421
Asiantuntijuuden täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 15)

15
SKAS23-422
Muut täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 0)

0