Siirry suoraan sisältöön

Lapsen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (8 op)

Tunnus: STH6093

Laajuus

8 op

Vastuuhenkilö

  • Tiina Parviainen

Osaamistavoitteet

Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä

Sisältö

Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Parviainen
  • Satu Kinnunen
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Tiina Parviainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STNK22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2022
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä

Sisältö

Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta

Aika ja paikka

Kevätlukukausi 2025

Oppimateriaalit

Opettajan luennoilla esittelemä materiaali
THL:n tietokannat, keskeisenä NEUKO tietokanta
Keskeinen lainsäädäntä ja asetukset

Opetusmenetelmät

Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveyden edistäminen.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Osaat tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lastenneuvola ja kouluopiskeluterveydenhuollon harjoittelu, joko TH1 tai TH2 harjoittelun aikana.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ennen TH1 harjoittelun alkamista

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Luento-opetukseen osallistuminen, tentti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Numeerinen arviointi 1-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Satu Kinnunen
  • Tiina Parviainen
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Tiina Parviainen

Ryhmät
  • STTNK21
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2021

Tavoitteet

Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä

Sisältö

Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

8 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Parviainen
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Tiina Parviainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • STTNK20
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2020
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä

Sisältö

Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta

Arviointiasteikko

H-5