Lapsen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: STH6093-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiina Parviainen
- Satu Kinnunen
- Anne Ryhänen
Vastuuopettaja
Tiina Parviainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STNK22Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2022
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
Tavoitteet
Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä
Sisältö
Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2025
Oppimateriaalit
Opettajan luennoilla esittelemä materiaali
THL:n tietokannat, keskeisenä NEUKO tietokanta
Keskeinen lainsäädäntä ja asetukset
Opetusmenetelmät
Lasten, kouluikäisten, nuorten ja heidän perheidensä terveyden edistäminen.
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Osaat tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lastenneuvola ja kouluopiskeluterveydenhuollon harjoittelu, joko TH1 tai TH2 harjoittelun aikana.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ennen TH1 harjoittelun alkamista
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Luento-opetukseen osallistuminen, tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi 1-5