Siirry suoraan sisältöön

Intensiivinen palveluohjausLaajuus (2 op)

Tunnus: STS6094

Laajuus

2 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Katja Sorjonen

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • SSAK22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Aika ja paikka

Syksy 2023 S3.

Oppimateriaalit

Tarkemmin Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään asiakas- ja palveluohjaukseen, asiakas- ja palveluohjauksen prosessiin, erilaisiin malleihin ja työskentelytapoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.

Opintojaksolla työskennellään tutkivan oppimisen mallin mukaisesti alkuun luoden yhdessä kontekstia ja teoriapohjaa palveluohjaukseen. Tämän jälkeen opiskelijat syventyvät valittuun palveluohjauksen teemaan pienryhmissä. Tutkivan oppimisen mukaan opintojaksolla kehittyy sekä opiskelijan että koko ryhmän oppiminen ja asiantuntijuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Esim. opintojaksolla vierailevat työelämän asiantuntijat tuovat käytännön esimerkkejä palveluohjauksesta.
Opintojakson pienryhmätehtävät voivat opiskelijoiden toiveiden mukaan liittyä läheisestikin palveluohjaukseen käytännön työssä. Opiskelijoille on tarjolla pienryhmätehtäviksi muuttuvia työelämän toimeksiantoja sekä esim. palveluohjauksen asiakkaiden kohtaamisia työelämäympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärän on 2 op x 27 tuntia, yhteensä 54 tuntia jakautuen opetukseen ja ohjaukseen sekä itsenäiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneille sekä pienryhmätehtävän hyväksyttyä tekoa

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

27.02.2023 - 26.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • KASK21
    Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Aika ja paikka

Kevät 2023

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään asiakas- ja palveluohjaukseen, asiakas- ja palveluohjauksen prosessiin, erilaisiin malleihin ja työskentelytapoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
Opintojakso työskennellään tutkivan oppimisen mallin mukaisesti alkuun luoden yhdessä kontekstia ja teoriapohjaa palveluohjaukseen. Tämän jälkeen opiskelijat syventyvät valittuun palveluohjauksen teemaan pienryhmissä. Tutkivan oppimisen mukaan opintojaksolla kehittyy sekä opiskelijan että koko ryhmän oppiminen ja asiantuntijuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailevat työelämän asiantuntijat tuoden käytännön esimerkkejä palveluohjauksesta. Opintojakso voi pitää sisällään myös palveluohjauksen asiakkaiden kohtaamisia työelämäympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärän on 2 op x 27 tuntia, yhteensä 54 tuntia jakautuen opetukseen ja ohjaukseen sekä itsenäiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneille sekä pienryhmätehtävän hyväksyttyä tekoa.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • SSNS21
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Aika ja paikka

Kevät 2023

Oppimateriaalit

Tarkemmin Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään asiakas- ja palveluohjaukseen, asiakas- ja palveluohjauksen prosessiin, erilaisiin malleihin ja työskentelytapoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
Opintojakso työskennellään tutkivan oppimisen mallin mukaisesti alkuun luoden yhdessä kontekstia ja teoriapohjaa palveluohjaukseen. Tämän jälkeen opiskelijat syventyvät valittuun palveluohjauksen teemaan pienryhmissä. Tutkivan oppimisen mukaan opintojaksolla kehittyy sekä opiskelijan että koko ryhmän oppiminen ja asiantuntijuus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailevat työelämän asiantuntijat tuoden käytännön esimerkkejä palveluohjauksesta. Opintojakso voi pitää sisällään myös palveluohjauksen asiakkaiden kohtaamisia työelämäympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärän on 2 op x 27 tuntia, yhteensä 54 tuntia jakautuen opetukseen ja ohjaukseen sekä itsenäiseen ja pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista tunneille sekä pienryhmätehtävän hyväksyttyä tekoa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 07.10.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • STSAK21
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2021

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Aika ja paikka

Syksy 2022

Oppimateriaalit

Tarkempi oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojakso alkaa luentokokonaisuudella, joka toteutetaan lähiopetuksena. Lisäksi opintojaksolla työskennellään itsenäisesti sekä syvennytään pienryhmätyöskentelyssä tiettyyn palveluohjauksen teemaan/kokonaisuuteen. Opintojakso päättyy seminaareihin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vierailevat työelämän asiantuntijat tuoden käytännön esimerkkejä palveluohjauksesta. Opintojakso pitää sisällään myös palveluohjauksen asiakkaiden kohtaamisia työelämäympäristöissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärän on 2 op x 27 tuntia, yhteensä 54 tuntia jakautuen opetukseen ja ohjaukseen sekä itsenäiseen työskentelyyn ja pienryhmätyöskentelyyn.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty. Hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista osalliistumista tunneille ja, pienryhmätehtävän hyväksyttyä tekoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Katja Sorjonen
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Katja Sorjonen

Ryhmät
  • STSNS20
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Sisältö

- Palveluohjauksen määritelmä ja rinnakkaiskäsitteet
- Asiakas- ja palveluohjauksen eri mallit
- Digitaalisuus palveluohjauksessa
- Asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheet
- Asiakaslähtöisyys palveluohjauksessa
- Moniammatillinen työskentely palveluohjauksessa

Aika ja paikka

Opintojakson opetus toteutetaan lähi/verkko-opetuksena sekä verkko-ohjauksena. Opintojaksolla on opiskelijan itsenäistäistä ja ryhmissä tehtäviä arvioitavia oppimistehtäviä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla perehdytään asiakkaan palveluohjausprosessiin ja palveluohjauksen eri tasoihin. Opintojakso antaa valmiuksia toimia moniammatillisessa yhteistyössä asiakkaan palveluprosessin eri vaiheissa.
- Osaat asiakaslähtöisesti toimia palveluohjauksen eri vaiheissa ja soveltaa erilaisia palveluohjauksen toimintatapoja.
- Ymmärrät asiakkaan palvelutarpeiden arvioinnin periaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakastyössä.
- Osaat toimia yhteistyössä eri toimijoiden kanssa asiakkaan palveluohjausprosessin eri vaiheissa.
- Osaat toteuttaa asiakasohjausta sähköisiä toimintaympäristöjä ja e-palveluita hyödyntäen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso toteutetaan yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson työmäärä on 2 x 27 h = 54 tuntia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin.