Syventävä pelikehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: DT10045
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn
- Seppo Nevalainen
Osaamistavoitteet
Ymmärrät pelimoottorin sovelluskehikon eri komponenttien vastuualueet
Ymmärrät miten pelimoottorin tarjoamia rakenteita voi laajentaa ohjelmoimalla
Ymmärrät miten pelimoottoriin luodaan ohjelmointikielellä uusia komponentteja skriptausta varten
Ymmärrät miten peliobjekteja hallitaan älykkäiden osoitinten avulla
Ymmärrät miten pelitilanteen tallennus ja lataus toteutetaan
Ymmärrät miten pelitiedot kytketään eri tietokantoihin
Ymmärrät miten tieto siirtyy pelistä tietokantoihin
Ymmärrät jatkuvan integraation työkaluja hyödyntämisen edut
Ymmärrät miten pelistä luodaan buildi ja miten pelibuildiin merkitään tunnisteet
Osaat rakentaa oman pelin pelimoottorin sovelluskehikon säännöstön mukaisesti
Osaat laajentaa ohjelmallisesti pelimoottorin tarjoamia rakenteita omaa projektiasi tukien
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptaukseen omassa projektissasi
Osaat hallita peliobjekteja omassa projektissasi älykkäiden osoittimien avulla
Osaat soveltaa tallennus- ja latauslogiikkaa omassa projektissasi
Osaat kytkeä oman peliprojektisi luomaasi tietokantaan
Osaat siirtää oman peliprojektisi dataa dataa tietokantoihin
Osaat soveltaa API-kutsuja pelin tiedonsiirrossa tietokantoihin
Osaat soveltaa jatkuvan integraation työkalua pelibuildien luomisessa
Osaat arvioida ja perustella miten oman projektisi pelilogiikka on jaettava eri sovelluskehikon komponentteihin
Osaat arvoida ja perustella miten hyödyntää älykkäitä osoittimia omassa peliprojektissasi
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptausta varten omaan peliprojektiisi
Osaat perustellusti suunnitella tiedontallennuslogiikan peliprojektiisi
Osaat perustellusti suunnitella pelibuildien rakennusskriptin jatkuvan integraation työkaluun omalle projektillesi
Sisältö
Pelimoottorin sovelluskehikko
Komponettien ohjelmointi
Älykkäiden osoittimien hyödyntäminen
Pelitiedon tallentaminen ja lataaminen
Tietokantojen hyödyntäminen peleissä
Jatkuvan integraation työkalujen soveltaminen pelikehityksessä
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Anssi Gröhn
Vastuuopettaja
Anssi Gröhn
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Ymmärrät pelimoottorin sovelluskehikon eri komponenttien vastuualueet
Ymmärrät miten pelimoottorin tarjoamia rakenteita voi laajentaa ohjelmoimalla
Ymmärrät miten pelimoottoriin luodaan ohjelmointikielellä uusia komponentteja skriptausta varten
Ymmärrät miten peliobjekteja hallitaan älykkäiden osoitinten avulla
Ymmärrät miten pelitilanteen tallennus ja lataus toteutetaan
Ymmärrät miten pelitiedot kytketään eri tietokantoihin
Ymmärrät miten tieto siirtyy pelistä tietokantoihin
Ymmärrät jatkuvan integraation työkaluja hyödyntämisen edut
Ymmärrät miten pelistä luodaan buildi ja miten pelibuildiin merkitään tunnisteet
Osaat rakentaa oman pelin pelimoottorin sovelluskehikon säännöstön mukaisesti
Osaat laajentaa ohjelmallisesti pelimoottorin tarjoamia rakenteita omaa projektiasi tukien
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptaukseen omassa projektissasi
Osaat hallita peliobjekteja omassa projektissasi älykkäiden osoittimien avulla
Osaat soveltaa tallennus- ja latauslogiikkaa omassa projektissasi
Osaat kytkeä oman peliprojektisi luomaasi tietokantaan
Osaat siirtää oman peliprojektisi dataa dataa tietokantoihin
Osaat soveltaa API-kutsuja pelin tiedonsiirrossa tietokantoihin
Osaat soveltaa jatkuvan integraation työkalua pelibuildien luomisessa
Osaat arvioida ja perustella miten oman projektisi pelilogiikka on jaettava eri sovelluskehikon komponentteihin
Osaat arvoida ja perustella miten hyödyntää älykkäitä osoittimia omassa peliprojektissasi
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptausta varten omaan peliprojektiisi
Osaat perustellusti suunnitella tiedontallennuslogiikan peliprojektiisi
Osaat perustellusti suunnitella pelibuildien rakennusskriptin jatkuvan integraation työkaluun omalle projektillesi
Sisältö
Pelimoottorin sovelluskehikko
Komponettien ohjelmointi
Älykkäiden osoittimien hyödyntäminen
Pelitiedon tallentaminen ja lataaminen
Tietokantojen hyödyntäminen peleissä
Jatkuvan integraation työkalujen soveltaminen pelikehityksessä
Opetusmenetelmät
Sisältää etukäteen tallennettuja luentoja, oppitunteja, sekä osiokohtaisia harjoituksia, jotka valmentavat toteutuksen päättyessä tehtävän osaamisen näyttöön. Harjoitukset palautetaan oppimisympäristöön kurssin päättymispäivään mennessä. Palautuksista saa palautteen. Osaamisen näyttö on mahdollista suorittaa ilman viikkoharjoituksia, jos osaaminen on jo hallussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssista ei järjestetä tenttiä, ja sen tilalla on osaamisen näyttö. Varsinaisen toteutuksen osaamisen näyttö palautetaan kurssin päättymispäivään mennessä. Kurssista järjestetään kaksi uusintakertaa, jolloin osaamien näyttö palautetaan aina määritelltyn uusintakerran loppuun mennessä. Uusintaan on ilmoittauduttava etukäteen oppimisympäristössä määritellyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö 133h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen näyttö arvioidaan jokaisen opintojakson osaamistavoitteen perusteella. Jokaisesta osaamistavoitteesta saa osaamisen näytön perusteella pisteet asteikolla 0-5. Kaikista osaamistavoitteista saatava pistemäärä määrittää kurssista saatavan arvosanan. Osaamistavoitteet arvoidaan kolmiportaisen asteikon perusteella:
Perustaso: (1)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimistavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Edistynyt taso: (3)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimistavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Osaat soveltaa oppimistavoitteiden sisältöjä yhdessä tai useammassa eri tapauksessa oppimisympäristössä esiteltyyn materiaaliin nähden.
Tavoiteltava taso: (5)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimisatavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Osaat luoda yhden tai useamman täysin uuden ratkaisun oppimistavoitteiden sisältöjen avulla tai soveltaa niitä yhdessä tai useammassa täysin erilaisessa tilanteessa oppimisympäristössä esiteltyyn materiaaliin nähden.
Osaat arvioida ja perustella miksi mitäkin voi ja kannattaa soveltaa tekemälläsi tavalla uusissa tilanteissa.
Osaamistavoiteiden ja niiden tasojen täyttyminen on esitettävä oppimisympäristössä määritellyllä tavalla joko videomuodossa ääntä käyttäen, tai kirjallisesti.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat alle 20% maksimista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 20% maksimista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 55% maksimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 90% maksimista.