Siirry suoraan sisältöön

Peligrafiikka (4 op)

Toteutuksen tunnus: DT10031-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2024 - 10.03.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettajat
Anssi Gröhn
Vastuuopettaja
Anssi Gröhn
Ryhmät
DTNS22
Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Opintojakso
DT10031

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tiedät mikä on renderöintiliukuhihna
Ymmärrät renderöintiliukuhihnan merkityksen grafiikan piirtämisessä
Ymmärrät miten 3d-mallinnusohjelmaa ja sen ominaisuuksia hyödynnetään peliobjektien visuaaliseen mallintamiseen.
Tiedät mitä varjostinohjelmat ovat
Ymmärrät miten varjostinohjelmia rakennetaan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat soveltaa mallinnusohjelmaa omien 3d-mallien luonnissa
Osaat mallintaa omia 3d-malleja polygonien avulla
Osaat mallintaa omia 3d-malleja jatkuvien muotojen avulla
Osaat hyödyntää erilaisia meshejä muokkaavia operaatioita omiin 3d-malleihisi
Osaat hyödyntää teksturointia omiin 3d-malleihisi
Osaat animoida omia 3d-malleja
Osaat rakentaa pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä omia varjostinohjelmia

Osaat yhdistää eri työkaluilla luotuja graafisia assettaja yhteen pelihahmoon
Tunnistat mitkä mallinnusmenetelmät soveltuvat mihinkin työvaiheeseen
Osaat perustellusti arvioida ja valita tehokkaat mallinnusmenetelmät eri työvaiheisiin
Osaat perustellusti arvioida mallinnukseen kuluvaa aikaa
Osaat suunnitella ja luoda omille pelihahmoille näyttäviä ulkoasuja varjostinohjelmien ja mallintamisen avulla

Sisältö

Peligrafiikan käsitteet
Pelimoottorin varjostinohjelmointi
Perusmuodot ja niillä mallintaminen
Polygonimallinnus
Mallinnus jatkuvien muotojen avulla
Tekstuurit ja teksturointi
Animointi

Opetusmenetelmät

Opiskelu koostuu teoriaosuudesta, sekä soveltavasta osuudesta. Soveltavassa osuudessa käytät osoitat saavuttamasi oppimistavoitteet graafisen projektin avulla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Soveltava graafinen projekti, näyttö.

Siirry alkuun