Johtamisteoreettisten näkemysten kehittyminen (5op)
Toteutuksen tunnus: STJY3001-STA19M1
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Opettajat
- Pirjo Vesa
- Opintojakso
- STJY3001
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojakso lisää osaamista oppimisen taidoissa ja työyhteisöosaamisessa. Oppimisen taitojen kehittymisen myötä opiskelija hankkii, käsittelee, tuottaa ja arvioi johtamisteoreettista tietoa kriittisesti sekä yhteisskunnan että teorian kehittymisen näkäkulmasta. Työyhteisöosaamisen kehittymisen myötä opiskelija osaa johtaa ja uudistaa johtamistoimintoja ja päätöksentekoa monimutkaisissa johtamisen toimintaympäristöissä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
Vertailla yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten ja johtamisteorioiden kehittymisen ajallista ja sisällöllistä yhteyttä ja muodostaa hypoteeseja johtamisteorioiden tulevasta kehittymisestä.
Analysoida historiallisen ajanjakson ja johtamisteorioiden yhteyttä organisaatiorakenteeseen ja päätöksenteon mekanismeihin.
Suhtautua analyyttisesti, kriitisesti ja valikoiden uusien johtamisteorioiden käyttöönottoon ja toimeenpanoon omassa organisaatiossaan.
Tutkia, analysoida ja kehittää organisaation päätöksenteko- ja johtamisrakennetta asiakaslähtöisesti.
Sisältö
Yhteiskunnallinen konteksti, johtamisteoria, organisaatio, päätöksenteko
Oppimateriaalit
Seeck, H. 2012. Johtamisopit Suomessa. taylorismista innovaatioteorioihin. Kolmas painos. Tallinna: Gaudeamus.Clegg, S. Kornberger, M. & Pitsis, T. 2012. Managing & Organizations. Kolmas painos. Chennai, India: Sage.Sivut: s 123- 165.Muu opintojakson materiaali Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135h, josta lähiopetusta orientaationa 2h ja itsenäistä työskentelyä 133 h