Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus (4 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7047-KEA19L3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
14.10.2019 - 13.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Atte Korte
Vastuuopettaja
Atte Korte
Opintojakso
LTP7047

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija:
- tietää keskeisen markkinointiin liittyvän lainsäädännön ja viranomaisohjeet
- pystyy hankkimaan oikeudellista tietoa monesta eri lähteestä
- pystyy tuottamaan asianmukaisia raportteja ja suullisia esityksiä
- osaa soveltaa opittuja tietoja markkinoinnissa esiintyviin käytännön tilanteisiin
- ymmärtää hyvän tavan mukaisuuden merkityksen markkinoinnissa
- osaa arvioida markkinoinnin lainmukaisuutta itsenäisesti

Sisältö

1. Tuotteiden ja palveluiden markkinointiin liittyvät säännökset ja viranomaisohjeet
2. Tavaramerkki ja mallisuoja markkinoinnissa
3. Markkinoijan tekijänoikeus
4. Hyvän tavan mukainen markkinointi
5. Tietosuoja markkinoinnissa
6. Erityisten tuotteiden markkinointi

Oppimateriaalit

Kurssikirjallisuus - tarkasta saatavuus klikkaamalla kirjan nimeä:Enkovaara, Anna-Liisa: Rohto - tutkittua tietoa luontaistuotteista 2012.Hakkarainen, Pekka: Tupakka: nautinnosta ongelmaksi 2000.Hollo, Erkki: Elintarvikeoikeus: johdatus elintarvikesääntelyn perusteisiin 2008.Innanen, Antti: Brändin suoja 2014.Korpi, Teemu: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa 2010.Lähteenmäki-Uutela, Anu: Elintarviketurvallisuus 2007.Nyblin, Klaus: Lääkelainsäädännön käsikirja 2018.Oesch, Rainer: Mallioikeus: muotoilun suoja 2005.Paloranta, Paula: Markkinoinnin etiikka käytännössä 2014.Paloranta, Paula: Markkinointioikeus käytännössä 2008.Peltonen, Matti: Alkoholin vuosisata - Suomalaisten alkoholiolojen käänteet 2006.Pesonen, Pirkko: Viestinnän lait 2017.Rehbinder, Maria: Muotoilun suoja 2018.Saine, Marianne: Kuluttajamarkkinoinnin opas : lakipykälät käytännössä 2008.Salmenkivi, Sami: Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi 2009.Tchernych, Tarja: Mainostajan tekijänoikeusopas 2009.Tuominen, Markku: Mainostajan tavaramerkkiopas 2013.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot ja harjoitukset 32hItsenäistä työskentelyä 76hYhteensä 108h

Siirry alkuun