Peligrafiikan perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: LTD7014-LTA20M1
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2020 - 30.04.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2020 - 18.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 5 - 30
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Anssi Gröhn
- Seppo Nevalainen
- Vastuuopettaja
- Anssi Gröhn
- Ryhmät
-
LTDNS19Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2019
- Opintojakso
- LTD7014
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tavoitteena on, että saat perustiedot 3D-mallintimesta, jolla voit itse tuottaa alustavaa animoitua grafiikkaa peleihin ja simulaatioihin. Tämän opintojakson tehtävänä ei ole tehdä huipputason 3D-mallintajia, vaan tarjota nopea ja tehokas taitopaketti graafiseen kehitykseen ohjelmoijille.
Suoritustavat
Oppimistehtävät, näyttö
Sisältö
Blender -mallinnustyökalu
Mallintimen käyttöliittymä ja säätäminen
Mallinnus perusmuodoilla
Verteksipohjainen mallinnus
Käyriin perusteuva mallinnus
Malleja muokkaavat operaatiot
Ekstruusio, inset, 3D-kursorin käyttö
Snap-asetukset
Oppimateriaalit
Moodeen jaettu materiaali
Opetusmenetelmät
Ymmärrät mistä 3D-grafiikka koostuu
Ymmärrät mitä verteksit tarkoittavat
Ymmärrät mitä kaaret tarkoittavat
Ymmärrät mitä pinnat tarkoittavat
Osaat virittää pintoja ja kaaria verteksien välille
Ymmärrät mitä 3D-perusmuodot ovat
Osaat mallintaa perusmuodoilla
Ymmärrät Blender-mallintimen käyttöliittymän
Osaat säätää blender-mallintimen käyttöliittymää
Ymmärrät mitä käyriin perustuva mallinnus on
Osaat mallintaa käyrien avulla
Osaat muodostaa käyrämalleista verteksimalleja.
Ymmärrät mitä extruusio-toiminto tarkoitaa
Ymmärrät mitä inset-toiminto tarkoittaa
Osaat käyttää extruusio-toimintoa
Osaat käyttää inset-toimintoa
Ymmärrät 3D-kursorin käyttötarkoitukset
Osaat käyttää 3D-kursoria mallinnuksen apuna
Osaat lisätä tarkkuutta malliin
Osaat valita useita verteksejä, kaaria ja pintoja kerralla
Osaat valita useita vierekkäisiä kaaria helposti
Osaat valita useita vierekkäisi pintoja helposti
Osaat hyödyntää snap-ominaisuutta
Osaat käyttää valintalaatikkoa ja -ympyrää
Osaat käyttää modifier-työkaluja
Osaat viedä mallin Unreal Engine 4-projektiin
Ymmärrät transform- ja editointimoodien erot Blenderissä
Osaat vaihtaa luontevasti transform- ja editointimoodien välillä Blenderissä
Osaat valita sopivan skaalan mallinnukseen
Osaat hyödyntää 2D-taustakuvia mallinnuksen apuna
Osaat koostaa useista malleista koostuvia skenejä Blenderillä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä 107h, josta verkko-ohjauksen osuus 24h, ja itsenäisen työskentelyn osuus 83h (materiaaleihin tutustuminen, oppimistehtävät, palaute)