Siirry suoraan sisältöön

Raportointi ja kirjoitusviestintä (2 op)

Toteutuksen tunnus: BIY6002-BIA19L1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Energia- ja ympäristötekniikka (IE)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettajat
Juha Suomalainen
Vastuuopettaja
Juha Suomalainen
Ryhmät
BIYNS19
Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2019
Opintojakso
BIY6002

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.

Toteutustavat

Luennot ja harjoitustehtävät.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja lopputentti.

Sisältö

Opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi.
Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet.
Tutkimusraportointiin liittyvät tekstilajit ja niiden tunnistaminen.
Tekstin rakenne ja jäsentely.
Kielenhuolto.

Aika ja paikka

Wärtsilä-talo 1.9. - 31.12.

Oppimateriaalit

Honkala, P., Kortetjärvi-Nurmi, S., Rosenström, A. & Siira-Jokinen, S. 2013. Linkki. Työyhteisön viestintä. Helsinki: Edita.
Iisa, K., Oittinen, H. & Piehl, A. 2012 tai uud. Kielenhuollon käsikirja. Helsinki: Yrityskirjat.
Itkonen, T. & Maamies, S. 2011 tai uud. Uusi Kieliopas. Helsinki: Kirjayhtymä.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2012 tai uud. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2016 tai uud. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Helsinki: Edita.
Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. 2011 tai uud. Yrityksen viestintä. Helsinki: Edita.
Tarkoma, E. & Vuorijärvi, A. 2012 tai uud. Ammattisuomen käsikirja. Helsinki: WSOY. Muu opettajan osoittama materiaali.
Moodlerooms-aineistot.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija osaa tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Opiskelija osaa arvioida omaa viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja oman ammattitaidon kehittämistä.
Sisältö
- opinnäytetyön ohjeen mukainen raportointi
- tieteellisen tekstin ominaispiirteet
- ammattikorkeakoulutasoiset kirjoitukset
- kielenhuolto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelu 22 t, harjoitustehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 6 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehty­minen 6 t.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija on oppitunneilla aktiivinen ja läsnäolo-% on väh. 75 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tehtävät ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija suorittaa hyväksytysti lopputentin.
Hylätty: Opiskelija ei ole oppitunneilla aktiivinen ja läsnäoloprosentti on vähemmän kuin 75 %. Opiskelija ei tee annettuja tehtäviä ajallaan ja hyväksytysti. Opiskelija ei suorita hyväksytysti lopputenttiä.

Lisätiedot

Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä ja -työtilaa.

Siirry alkuun