Asiakaslähtöiset sähköiset sote-palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH10073-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
25.09.2023 - 03.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Terhi Hagman
Vastuuopettaja
Helena Ikonen
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
KAKS23Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2023
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelijana
- saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja sen tuomista mahdollisuuksista
- ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tunnet millaisia sähköisiä palveluja on käytössä tai ollaan ottamassa käyttöön
- osaat ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
- tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä
- osaat ottaa huomioon eettiset kysymykset
- ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä
Sisältö
- sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys,yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansainvälisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot,pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka)digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen innvointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen rooli ja osaaminen palvelujen kehittäjinä ja toteuttajina
- sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, miten voidaan hyödyntää asiakastyössä, vaikuttavuusjne.)
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
-Saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Tunnet käytössä olevia sähköisiä palveluja ja osaat ennakoida palvelujen kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti
- Tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä huomioit eettiset asiat
- Ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- Osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä, saavutettavuutta, niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä moniammatillisesti
Sisältö:
- Sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys, yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- Erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansain-välisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot, pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka) digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- Asiakaslähtöisten sähköisten palve-lujen innovointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- Asiakkaan ja sosiaali- ja terveyden-huollon ammattilaisen rooli ja osaami-nen palvelujen kehittäjinä ja toteut-tajina
- Sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, vaikuttavuus)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina (135h). Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.
Opintojakso koostuu keskustelualuetehtävästä, vertaisarvioinnista ja kahdesta oppimistehtävästä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty