Siirry suoraan sisältöön

Professional Communication in English (2 op)

Toteutuksen tunnus: IR10039-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 30.04.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

20 - 70

Koulutus

  • Rakennustekniikan koulutus

Opettaja

  • Johanna Nieminen

Vastuuopettaja

Johanna Nieminen

Ryhmät

  • IRNS22
    Insinööri (AMK), Rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, rakennustekniikka, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa argumentoida ja perustella mielipiteitään ja keskustella jokapäiväisissä työpaikkatilanteissa
- osaa toimia englannin kielellä suunnitteluprosessin ja tuotannon eri vaiheissa suullisesti ja kirjallisesti
- osaa kuvailla ja esitellä prosesseja
- osaa toimia ammattialan messuilla yrityksen edustajana ja esitellä yrityksen
- tuntee Suomen teollisuutta ja liike-elämää
- tuntee projekteissa toimimisen periatteita ja sanastoa englannin kielellä

Sisältö

Suullinen viestintä työpaikalla ja asiakastapaamisissa. Argumentointi- ja keskustelutaidot. Suunnittelu- ja tuotantoprosessin sanastoa. Ammattialan messut ja yritysesittely. Prosessikuvaus. Projektiin liittyvä raportointi ja dokumentoiminen.

Aika ja paikka

Wärtsilä-kampus

Opetusmenetelmät

Rakennustekniikan insinöörin suullinen ja kirjallinen viestintä työpaikalla ja asiakastapaamisissa sekä muodollinen akateeminen kieli ja tekninen raportointi. Argumentointi- ja keskustelutaidot. Suunnittelu- ja tuotantoprosessin sanastoa, ammattialan messut ja yritysesittelytilanteet, tekninen prosessikuvaus. Raportointi ja esittelytaidot. Teknisten ja tieteellisten tekstien lukeminen ja referointi.

Kontaktiopetus ja aktiivinen osallistuminen sekä vuorovaikutus.

Suullisen ja kirjallisen tuottamisen arviointi tehdään taitotasolla B2 ja Karelia amk:n ammattienglannin arviointikriteerien mukaan.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Mahdollinen kirjallinen tentti opintojakson viimeisellä kokoontumiskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen opintojakson arviointikriteerien ja sisällön mukaan. Ks. opintojakson sisältö ja tavoitteet. Minimitaitotaso C1. Näyttötapa sovitaan opettajan kanssa. Opiskelija esittää ensin tarvittavat todisteet aiemmin hankitusta osaamisesta ja ehdottaa näyttötapaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

0-5
- kirjallinen ja suullinen tuottaminen ja vuorovaikutus
- aktiivinen osallistuminen
- harjoitustyöt ja mahdollinen tentti
- B2-taitotaso (CEFR)

Arviointiasteikko: 0-5, Eurooppalaisen taitotasoasteikon (CEFR) tasolla B2, sovellettuna ammattikorkeakoulun ammattillisen kieltenopetuksen vaatimuksiin.
1 = hyväksytty; 0 = hylätty
Taitotaso (A1-C2) testataan opintojen alussa, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan kertauskurssille English Refresher, joka tukee tutkintoon johtavien opintojen suorittamista. kertauskurssin voi suorittaa myös saman aikaan kun tutkintoonjohtava englannin opintojakso toteutetaan.

Arvosanakuvaukset:

Kirjoittaminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.

Puhuminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata.

Opintojakson arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa.