Miljösvenska för arbetslivet (3 op)
Toteutuksen tunnus: IE10019-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 20.02.2024
Ajoitus
27.02.2024 - 01.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
Vastuuopettaja
Marita Suomalainen
Ryhmät
-
IENS22Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä työelämän tilanteissa. Osaat tuottaa ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja sekä osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.
Sisältö
småprat -tilanteet, puhelinkeskustelut, kokous- ja neuvottelutilanteet, ympäristöalan ammattisanastoa: uusiutuvat energiat, vesiensuojelu ja -käyttö, kestävä kehitys, raportointi, ruotsalainen kulttuuri
Aika ja paikka
Wärtsilä kampus
Oppimateriaalit
Opettajan laatima materiaali Moodle -oppimisalustalla.
Opetusmenetelmät
Pystyt kommunikoimaan suullisesti ja kirjallisesti ruotsin kielellä eri työelämän tilanteissa. Pystyt tuottamaan ammatissa tarvittavia kirjallisia asiakirjoja, osallistumaan ruotsinkielisiin kokouksiin ja neuvotteluihin. Kykenet asiakaspalvelutehtäviin puhelimitse ja tietokoneen välityksellä. Olet tietoinen ruotsalaisen kulttuurin toimintatavoista työelämässä. Osaat ammatissa tarvittavaa alan sanastoa ja pystyt hankkimaan tarvitsemaasi tietoa alan teksteistä ja julkaisuista.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti. Tarvittaessa kaksi uusintakertaa sopimuksen mukaan (ks.Tutkintosääntö).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste on 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojaksolla on 30 tuntia kontaktiopetusta, loput 51 tuntia oppimistehtäviä opettajan ohjeiden mukaisesti tai itsenäisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5. Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Kielilain ruotsin kielen kirjallinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5.
Kielilain ruotsin kielen suullinen taito, tyydyttävät tiedot (2) arvosanoilla 1-3, hyvät tiedot (4) arvosanoilla 4-5
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Teksti ei ole kirjoittajan omaa, vaan se on kopioitua tai käännöskoneen tuottamaa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Apuvälineitä osataan hyödyntää kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Apuvälineitä osataan hyödyntää kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.