Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet (6 op)

Toteutuksen tunnus: LL10009-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Ulla Kärnä
Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
LLAS23
Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2023
Opintojakso
LL10009

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.

Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfolion.. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.Lisäksi liikeideasta laaditaan BMC. Ryhmät pitchaavat liikeideansa.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin.

Siirry alkuun