Mediatuotantojen suunnittelu (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUV6169-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
02.09.2022 - 07.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Medianomikoulutus (HM)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Martha Balerina
Vastuuopettaja
Martha Balerina
Ryhmät
-
HMNS21Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee useita mediatuotannon erityistehtäviä,
hallitsee uusia työtehtäviä asiakastuotannon tarpeisiin,
osaa toimia tehokkaasti tuotantotiimin jäsenenä,
hallitsee monipuolisesti alan ammattisanastoa,
osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan.
Sisältö
Tällä opintojaksolla tutustut erilaisiin mediatuotantojen suunnittelun periaatteisiin ja menetelmiin. Keskeisen opittavan sisällön muodostavat konseptisuunnittelun prosessit, niiden suunnittelu, toteutus ja dokumentointi.
Opiskelijat ideoivat ja toteuttavat ryhmässä konseptisuunnitelman omalle mediatuotteelle/palvelulle. Oppimistehtävän pääpaino on esituotannossa ja siihen liittyvässä dokumentaatiossa. Tämä lisäksi opiskelijaryhmissä puretaan erilaisia digitaalisen median tuotantokonsepteja ja opetellaan harjoitusten avulla tuottamaan erilaisia tuotantosuunnitelmadokumenttaja (synopsis -> rakennekaavio -> asiakäsikirjoitus -> tuotantokäsikirjoitus).
Opiskelija lisää tietämystään ja osaamistaan erilaisissa asiakkaille tehtävissä mediatuotannon projekteissa. Hän hahmottaa nykymedian monipuoliset mahdollisuudet ja osaa hyödyntää niitä omassa tekemisessään. Opiskelija etsii, analysoi sekä jakaa aktiivisesti uutta tietoa uudenlaisen mediasisällön tuottamiseksi.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija:
- ymmärtää media-alan toimintaympäristöä ja mediatuotannon prosesseja
- osaa suunnitella ryhmässä mediatuotteita asiakkaan tarpeisiin
- osaa dokumentoida suunnitteluprosessin tuotokset asiakkaalle ja työryhmälle
- ymmärtää erilaisten mediatuotantojen erilaiset resurssitarpeet ja osaa huomioida niitä suunnittelussa
- hallitsee omaa työskentelyään työryhmän jäsenenä
- tunnistaa oman aiemman osaamisensa ja osaa soveltaa sitä uuden osaamisen kehittämiseksi
- tunnistaa omia vahvuuksiaan media-alan ammatillisessa toimintaympäristössä
- osaa kehittää omaa osaamisprofiliiaan monipuoliseksi syventäen joitakin osaamisalueita
Keskeinen sisältö
Luentojen ja ryhmätöiden avulla opiskelija tutustuu erilaisiin mediatuotantojen suunnittelun periaatteisiin ja menetelmiin. Keskeisen sisällön muodostavat konseptisuunnittelun prosessit, niiden suunnittelu, toteutus ja dokumentointi. Opiskelijat ideoivat ja toteuttaa konseptisuunnitelman omalle mediatuotteelle/palvelulle, joka dokumentoidaan työryhmää varten. Opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat lyhyen henkilökohtaisen audiovisuaalisen esityksen/teoksen ns. "myyntipapaperin", jonka tehtävä on markkinoida konseptia asiakkaalle ja kohderyhmälle. Oppimistehtävän pääpaino on esituotannossa ja siihen liittyvässä dokumentaatiossa. Opiskelijaryhmissä puretaan erilaisia digitaalisen median tuotantokonsepteja. Harjoitusten avulla opetellaan tuottamaan erilaisia tuotantosuunnitelmadokumenttaja (synopsis -> rakennekaavio -> asiakäsikirjoitus -> tuotantokäsikirjoitus).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu opintojaksolla tuotettuihin oppimistehtäviin. Kriteerit ovat kumulatiiviset.