Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: STP6400-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
6 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 210
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Sosionomikoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Jatta Papunen
- Anu Pukki
- Kirsi Varis
- Tarja Laatikainen
- Tarja Ruokonen
- Antti Raekorpi
- Hanne Timonen
- Riitta Räsänen
- Minna Turunen
- Miia Haapalainen
- Niina Pennanen
- Satu Kinnunen
- Henna Kakkonen
- Tiina Parviainen
- Tarja Pesonen-Sivonen
- Satu Martiskainen
- Mirka Nisula
- Riitta Muhonen
- Sari Johansson
- Päivi Putkuri
Vastuuopettaja
Anu Pukki
Ajoitusryhmät
- MR1A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR1B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR2A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR2B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR3A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR3B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR4A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR4B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR5A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR5B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR6A (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
- MR6B (Koko: 15. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
STNK22Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2022
-
SHAK22Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2022
-
SSAK22Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
-
SHNK22Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2022
Pienryhmät
- MR1A
- MR1B
- MR2A
- MR2B
- MR3A
- MR3B
- MR4A
- MR4B
- MR5A
- MR5B
- MR6A
- MR6B
Tavoitteet
- Kykenet ammatilliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.
- Tiedät ja ymmärrät edistävän ja ehkäisevän toiminnan toteuttamisen malleja ja menetelmiä.
- Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa.
Sisältö
A) Käytännön harjoittelu 2 op
- Tapahtuman toteutus: teema- taitoimintapäivä tms. yhteistyökumppanin kanssa esim. koulut, kunnat, Sosiaaliturvayhdistys
- Toiminnan tarpeen arviointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi moniammatillisesti
- Moniammatillisen tiimityön ja yhteistyön arviointi
B) Ehkäisevän ja edistävän toiminnan malleja ja menetelmiä sekä niiden harjoittelua 4 op
- Lapset puheeksi
- Huolen puheeksi ottaminen, varhainen puuttuminen ja tukeminen
- Muutosvaiheet ja motivoiva keskustelu
- Potilassiirtoergonomia
- Avekki 1
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu 2. lukukaudella.
Oppimateriaalit
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen Moodle materiaaleineen.
Opetusmenetelmät
Suomeksi
Opintojakso toteutetaan moniammatillisissa opiskelijaryhmissä.
Tavoitteet:
Kykenet ammatilliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.
Tiedät ja ymmärrät edistävän ja ehkäisevän toiminnan toteuttamisen malleja ja menetelmiä.
Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa.
Sisältö:
Opintojakso koostuu edistävän ja ehkäisevän toiminnan malleista ja menetelmistä sekä niiden harjoittelusta (4 op) ja moniammatillisesta käytännön projektiharjoittelusta (2op).
Lapset puheeksi 1 op
Huolet puheeksi 0,75 op
Muutosvaihemalli ja motivoiva keskustelu 0,75 op
Potilasergonomia 1 op
Avekki 0,5 op
Käytännön projektiharjoittelu 2 op
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluva projektiharjoittelu toteutuu kokonaan työelämäyhteistyönä.
Kansainvälisyys
Ei suunniteltuja kansainvälisiä yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
AHOT menettelyn mukainen hyväksyntä haettava ennen opintojakson alkua ko opintojakson opettajan kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaistyömäärä 162h.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit jokaisessa osiossa erikseen.
Arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodlesta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi Hyväksytty/ Hylätty/Täydennettävä
Jokainen opintojakson osio arvioidaan erikseen sen osion opettajan toimesta. Osiot näkyvät Pepissä arviointi -kohdassa.
Hylätty (0)
Tehtäviä on tekemättä.
Opiskelija ei osallistu yhdenveroisesti tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei osallistu jokaisen opintojakson osan aloitusinfoon.
Opiskelija ei osallistu loppuseminaariin.