Tapahtuman viestintä, markkinointiviestintä ja imagonhallinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: HM10025-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.01.2022 - 28.02.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2022 - 11.06.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 12 - 80
- Koulutus
- Media-alan koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintojaksolla saat tietoa toimivasta tapahtuman sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Perehdyt esimerkkien avulla viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutuksiin ja ymmärrät imagon ja imagonhallinnan merkityksen tapahtumalle. Opintojaksolla opit laatimaan viestintä- ja markkinointiviestintäsuunnitelman tapahtuman toteuttamisen tueksi.
Sisältö
Haluatko oppia, miten tapahtumasta tehdään näkyvä, kiinnostava ja vaikuttava? Tällä opintojaksolla pujahdat tapahtumaviestinnän ja -markkinoinnin maailmaan – opit, miten viestintä rakentaa tapahtuman imagoa ja miten markkinointiviestintä tavoittaa oikean yleisön oikealla tavalla.
Opintojaksolla opit
- Tapahtuman sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet
- Imagon ja imagonhallinnan merkityksen tapahtumalle
- Markkinointiviestinnän suunnittelua käytännössä.
Opintojakson aiheita ovat:
- Lähtökohdat: merkitys, strategia, arvot, tavoitteet ja kohderyhmät
- Sisäinen viestintä
- Viestintäsuunnitelma
- Ydinviestit, viestintävastuut, viestintäkanavat, toteutus
- Ulkoinen viestintä
- Markkinointiviestintäsuunnitelma
- 7P (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset ja asiakkaat, prosessit ja fyysinen ympäristö)
- Tapahtumaviestintä: tavoite, asiakaslupaus, markkinointikanavat, (myyntikanavat), markkinoinnin ajoittaminen (teaserit, ilmoittautuminen/lippujen myyminen, markkinointiviestintä tapahtuman aikana ja jälkimarkkinointi), elämyksellisyys (merkityksellisyys, tarinallisuus, muistot vs. hinnoittelu/kate), seuranta, analyysit, suunnitelmat
- Tiedottaminen
- Imagon hallinta
- Imago, sen luominen ja hallinta
- Maine ja maineriski
Tämä opintojakso on erityisen hyödyllinen:
- Tapahtumatuotannon opiskelijoille ja muille kulttuurialan osaajille
- Markkinoinnista ja viestinnästä kiinnostuneille – erityisesti niille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tapahtumien kontekstissa
- Työelämässä toimiville, jotka osallistuvat tapahtumien järjestämiseen tai viestintään osana omaa työtään.