Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu (6 op)
Toteutuksen tunnus: STP6400-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 31.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 31.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeuttikoulutus (SF)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 200
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Opettajat
- Petri Ronkainen
- Anu Pukki
- Kirsi Varis
- Tarja Laatikainen
- Mari Mynttinen
- Tarja Ruokonen
- Hanne Timonen
- Riitta Räsänen
- Miia Haapalainen
- Satu Kinnunen
- Tiina Parviainen
- Tarja Pesonen-Sivonen
- Henna Kakkonen
- Niina Pennanen
- Satu Martiskainen
- Mirka Nisula
- Riitta Muhonen
- Sari Johansson
- Anne Airaksinen
- Vastuuopettaja
- Anu Pukki
- Ajoitusryhmät
- MR1A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR1B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR2A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR2B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR3A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR3B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR4A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR4B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR5A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR5B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR6A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR6B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR7A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR7B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR8A (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- MR8B (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- PR1 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- PR2 (Koko: 30 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
SHNS21Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2021
-
SHAS21Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2021
-
SFNS21Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2021
-
SSNS21Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2021
- Pienryhmät
- MR1A
- MR1B
- MR2A
- MR2B
- MR3A
- MR3B
- MR4A
- MR4B
- MR5A
- MR5B
- MR6A
- MR6B
- MR7A
- MR7B
- MR8A
- MR8B
- PR1
- PR2
- Opintojakso
- STP6400
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
- Kykenet ammatilliseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden kanssa.
- Tiedät ja ymmärrät edistävän ja ehkäisevän toiminnan toteuttamisen malleja ja menetelmiä.
- Kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävää toimintaa.
Sisältö
A) Käytännön harjoittelu 2 op
- Tapahtuman toteutus: teema- taitoimintapäivä tms. yhteistyökumppanin kanssa esim. koulut, kunnat, Sosiaaliturvayhdistys
- Toiminnan tarpeen arviointi; toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi moniammatillisesti
- Moniammatillisen tiimityön ja yhteistyön arviointi
B) Ehkäisevän ja edistävän toiminnan malleja ja menetelmiä sekä niiden harjoittelua 4 op
- Lapset puheeksi
- Huolen puheeksi ottaminen, varhainen puuttuminen ja tukeminen
- Muutosvaiheet ja motivoiva keskustelu
- Potilassiirtoergonomia
- Avekki 1
Oppimateriaalit
Potilasergonomiassa kirjallisuus kerrottu moodlessa.
Opetusmenetelmät
Potilassiirtoergonomiassa osaaminen koostuu potilassiirtoprosessin hallinnasta; avustajan ergonomiasta, avustettavan ohjaamisesta, potilasturvallisuudesta ja työturvallisuudesta.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Potilassiirtoergonomiassa opiskelijan ennen lähiopetusta opiskelijan on suoritettava hyväksytysti moodlessa oleva verkkokurssi. Verkkokurssin ohjeistus opintojaksoinfossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Potilasergonomiassa ahot tai osasuoritus mahdollista potilassiirtoergonomiakortin tai vastaavan suorittaneille. Ahot tai osasuoritus keskustellaan opettavien opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Potilassiirtoergonomia 1 op. Verkkokurssitekemiseen on varattu aikaa 13h. Tapaamme lähitunneilla monialaisesti MR ryhmissä 1x3h ja koulutusohjelmittain 3x3h sekä etäyhteydellä 1X2h.