Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot (5 op)
Toteutuksen tunnus: LTP7038-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2021 - 31.10.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2022 - 29.05.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 70
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.
Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja
Sisältö
Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Oppimateriaalit
Oppimisympäristön materiaalit sekä muu kirjallisuus.
Opetusmenetelmät
Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.
Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Se tarjoaa mm. tradenomeille ja restonomeille hyvin monipuolisia työmahdollisuuksia. Monille nuorille kauppa on ensimmäinen työnantaja; kaupan työstä saadusta palkasta maksetaan ensimmäiset verot ja aloitetaan tulevien eläkerahojen tienaaminen.
Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen BKT:stä. Kaupalla on myös merkittävä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja vastuullisuus näkyy kaupan jokapäiväisessä arjessa. Toimiala rakentaa suomalaista hyvinvointia niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kautta. (Kauppa.fi, 2020).
Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Etätoteutus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
133,5 h
Lisätiedot
Saat vastuuopettajalta opintojakson ohjeistuksen ja tunnukset sähköpostiisi.