Siirry suoraan sisältöön

Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot (5 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7038-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 29.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Daniel Bågeberg
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Opintojakso
LTP7038

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Sisältö

Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.

Aika ja paikka

Kevät 2022

Oppimateriaalit

Oppimisympäristön materiaalit sekä muu kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Se tarjoaa mm. tradenomeille ja restonomeille hyvin monipuolisia työmahdollisuuksia. Monille nuorille kauppa on ensimmäinen työnantaja; kaupan työstä saadusta palkasta maksetaan ensimmäiset verot ja aloitetaan tulevien eläkerahojen tienaaminen.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen BKT:stä. Kaupalla on myös merkittävä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja vastuullisuus näkyy kaupan jokapäiväisessä arjessa. Toimiala rakentaa suomalaista hyvinvointia niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kautta. (Kauppa.fi, 2020).

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Etätoteutus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133,5 h

Lisätiedot

Saat vastuuopettajalta opintojakson ohjeistuksen ja tunnukset sähköpostiisi.

Siirry alkuun