Retail Trade Environment and Competitive Tools (5 cr)
Code: LTP7038-3002
General information
- Enrollment
- 01.10.2021 - 31.10.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 29.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
- Campus
- Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 70
- Degree programmes
- Degree Programme in Business Economics
Evaluation scale
H-5
Objective
The main goal of the study theme is that each student forms an overall understanding of the field of commerce, its role as a carrier of social responsibility, an employer and a taxpayer. The theme also introduces K-retailer entrepreneurship.
Theme Learning Outcomes:
- is able to form an overall understanding of the field of trade in Finland
- is able to interpret trade statistics
- understands the importance of corporate social responsibility in trade
- is able to analyze chain entrepreneurship / merchant entrepreneurship
- understands the importance of digital in the field of commerce
- understands the role of trade as an employer and a taxpayer
Content
Trade and merchant entrepreneurship, trade customers, trade as part of the supply chain, means of trade competition.
Location and time
Kevät 2022
Materials
Oppimisympäristön materiaalit sekä muu kirjallisuus.
Teaching methods
Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.
Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Se tarjoaa mm. tradenomeille ja restonomeille hyvin monipuolisia työmahdollisuuksia. Monille nuorille kauppa on ensimmäinen työnantaja; kaupan työstä saadusta palkasta maksetaan ensimmäiset verot ja aloitetaan tulevien eläkerahojen tienaaminen.
Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen BKT:stä. Kaupalla on myös merkittävä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja vastuullisuus näkyy kaupan jokapäiväisessä arjessa. Toimiala rakentaa suomalaista hyvinvointia niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kautta. (Kauppa.fi, 2020).
Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja
Completion alternatives
Etätoteutus.
Student workload
133,5 h
Further information
Saat vastuuopettajalta opintojakson ohjeistuksen ja tunnukset sähköpostiisi.