Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: STP7076-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.02.2021 - 07.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson osaamissisällöt (Moodlen alaluvut)
1. Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
2. Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
3. Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
4. Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö, palvelujärjestelmä- ja sosiaaliturvaosaaminen
5. Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
6. Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
o Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
1. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
2. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa.
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään.
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Toteutustavat
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina Karelia ammattikorkeakoulun Moodleympäristössä helmi-toukokuussa 2021. Opinnot sisältävät luento-opetusta, itsenäistä oppimateriaaliin tutustumista sekä itsenäisiä ja ryhmätehtäviä.
Sisältö
Opintojakson osaamissisällöt
1. Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
2. Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
3. Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
4. Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö, palvelujärjestelmä- ja sosiaaliturvaosaaminen
5. Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
6. Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
Aika ja paikka
Opiskelu tapahtuu Moodle- verkko-oppimisympäristössä.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeinen kirjallisuus mm:
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
- Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
- Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Helsinki: Edita.
- Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7
- Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2053434519828302
Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
- Terveydenhuoltolaki 1326/2010
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina vk 8-18/2021.
- luennot
- itsenäiset tehtävät
- ryhmätyöskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
- Opintojaksolla perehdytään ajankohtaisiin työkäytänteisiin työelämälähtöisesti sekä opintojaksoon liittyy työelämän asiantuntijapuheenvuoroja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa opiskelijan 135 tunnin työtä. Tämä koostuu verkko-opetuksesta, itsenäisistä ja ryhmätehtävistä sekä itsenäisestä materiaaliin perehtymisestä.