Basics of Interdisciplinary Case Management in Social and Health Care (5 cr)
Code: STP7076-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.02.2021 - 07.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 60
Evaluation scale
Approved/Rejected
Content scheduling
Opintojakson osaamissisällöt (Moodlen alaluvut)
1. Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
2. Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä: yleinen palveluohjaus, voimavarakeskeinen palveluohjaus ja intensiivinen palveluohjaus
3. Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
4. Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö, palvelujärjestelmä- ja sosiaaliturvaosaaminen
5. Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
6. Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
o Asiakas- ja palveluohjaushankkeiden keskeiset tavoitteet, sisällöt, tulokset ja suositukset
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija:
1. Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
2. Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa.
3. Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään.
4. Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
Execution methods
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina Karelia ammattikorkeakoulun Moodleympäristössä helmi-toukokuussa 2021. Opinnot sisältävät luento-opetusta, itsenäistä oppimateriaaliin tutustumista sekä itsenäisiä ja ryhmätehtäviä.
Content
Opintojakson osaamissisällöt
1. Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
2. Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
3. Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
4. Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö, palvelujärjestelmä- ja sosiaaliturvaosaaminen
5. Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
6. Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
Location and time
Opiskelu tapahtuu Moodle- verkko-oppimisympäristössä.
Materials
Opintojakson keskeinen kirjallisuus mm:
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita: Helsinki. (sivut 5–75)
- Hänninen, K. (2007). Palveluohjaus. Asiakaslähtöistä täsmäpalvelua vauvasta vaariin. (Raportteja 20/2007). Helsinki: Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Stakes. Saatavilla http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201210319566
- Sayed, T. (2015). Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 8–24. Helsinki: Edita.
- Kangasniemi, M., Hipp, K., Häggman-Laitila, A., Kallio, H., Kärki, S., Kinnunen, P., Saarnio, A-M., Viinamäki, L. & Waldén, A. (2018). Optimoitu sote-ammattilaisten koulutus- ja osaamisuudistus. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 39/2018. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-545-7
- Nummela, O., Juujärvi, S. & Sinervo, T. (2019). Competence needs of integrated care in the transition of health care and social services in Finland. International Journal of Care Coordination 22(1), 36–45. Saatavilla https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/2053434519828302
Asiakas- ja palveluohjaukseen liittyvä lainsäädäntö ja suositukset:
- Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 2000/812
- Terveydenhuoltolaki 1326/2010
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opintoina vk 8-18/2021.
- luennot
- itsenäiset tehtävät
- ryhmätyöskentely
Employer connections
- Opintojaksolla perehdytään ajankohtaisiin työkäytänteisiin työelämälähtöisesti sekä opintojaksoon liittyy työelämän asiantuntijapuheenvuoroja.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 op, joka tarkoittaa opiskelijan 135 tunnin työtä. Tämä koostuu verkko-opetuksesta, itsenäisistä ja ryhmätehtävistä sekä itsenäisestä materiaaliin perehtymisestä.